۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

هدفمندسازی یارانه ها و حقوق زن

در گفتگوی ویژه ی خبری در شبکه ی دوم سیما که بعد از خبر ساعت 22:30 پخش می شود ، در ضمن بررسی طرح هدفمند کردن یارانه ها به مطلب بسیار جالبی اشاره شد . 
اینکه وقتی یک نفر ازدواج می کند ، اطلاعات او به طور خودکار در سامانه ی وزارت رفاه جهت دریافت یارانه اصلاح می شود . یعنی اسم آن دختر و پسر از لیست خانواده هایشان حذف می شود و خانواده ی جدیدی در سامانه ی وزارت رفاه شکل می گیرد . در این سامانه ، بطور خودکار ، پسر بعنوان « سرپرست » در نظر گرفته می شود . 
در طول این مباحث ، اصلا به این موضوع پرداخته نشد که اگر در خانواده ای ، زن خانواده سرپرست باشد و یا اگر هر دوی زن و مرد شاغل باشند ، بخش اعظم مسئولیت زندگی بر عهده ی زن باشد ، یعنی سهام 51 درصدی زندگی ، بر عهده ی زن باشد ، در آنصورت چه تدبیری اندیشیده شده است ؟ آیا در این خانواده که مرد هم هست ، یعنی پدر خانواده در قید حیات است و حتی مشغول به کار است ، ولی مسئولیت اصلی زندگی بر عهده ی زن است و زن است که بار اصلی زندگی را به دوش می کشد ، در این صورت آیا راهکاری برای اصلاح شیوه ی پرداخت یارانه منظور شده است ؟ 
آیا راهکارهای احتمالی ، روند اداری مناسبی دارد یا اینکه با بورکراسی دیوانه کننده اش ، کاری می کند که زن خانواده از حقوقش گذشته و عطای آن را به لقایش ببخشد و همچنان تحت لوای مرد خانواده باشد . علیرغم اینکه خود او و همه ی اعضای خانواده می دانند که سرپرست واقعی این خانواده ، زن خانواده است . 
حقوق زن در این مساله ، انگار نادیده انگاشته شده است . 
در سال 2010 نبایستی اینگونه خودسرانه و به طور پیش فرض ، مرد را بعنوان سرپرست خانواده شناخت . 
امروزه شرایط جامعه به نحوی تغییر کرده است که بسیاری از زنان نسبت به همسرانشان از درآمد بالاتر ، موقعیت شغلی و اجتماعی بالاتر ، و توانایی مدیریتی و حتی قدرت تصمیم گیری و درایت بالاتری برخوردارند . اینها شرایطی است که در جامعه ی بسته و بی تمدن هزار و چهارصد سال پیش وجود نداشت . اینها شرایطی است که زن دوران ابتدایی اسلام ، هرگز تصورش را نیز نمی کرد . چه بسا اگر می دانست چنین وضعی خواهد داشت ، در همان زمان ، مطالبات بیشتری را مطرح می کرد . مردان نیز در آن شرایط ، زنان را همواره از محیط جامعه دور می داشتند تا مانع رشد و شکوفایی آنان شده و آنان را همواره غافل از امور نگه می داشتند . کما اینکه زنانی چون خدیجه و فاطمه ی زهرا ، در همان زمان نشان دادند که زنانی کاملا مستقل هستند و چنانچه حقوق خودشان یا همسرشان پایمال شود ، حتی به مراتب قویتر از همسرشان در عرصه حضور خواهند داشت . به گونه ای که سایر مردان شهر ، از این زنان ، بیشتر از همسرشان می ترسیدند . بنابراین حتی در همان زمان هم نمونه هایی بود که زنان از لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ، در جایگاهی به مراتب بالاتر از مردان قرار داشتند . عایشه نیز از جمله ی این زنان در تاریخ اسلام است . 
بنابراین ، اینکه بطور پیش فرض ، و بدون هیچگونه بررسی ، مرد را سرپرست خانواده قرار دهیم ، به نظر نمی رسد که روش عادلانه و صحیحی باشد ، و مسلما در این روش ، حقوق زنان پامال گردیده و برخی مردان نیز از این وضعیت سوء استفاده خواهند کرد . 
چه بسا مردانی که حق زن و بچه ی خود را صرف نیازمندی های شخصی خود کنند و چیزی از این یارانه به خانواده شان نرسد . 
چه بسا مردانی که با افزایش خفقان و استبداد در جمع خانواده ، همچنان آنان را در بدبختی نگه داشته ، و این اندک چیزی را که از بیت المال به آنان می رسد را از آنها دریغ نمایند . 

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      


۱ نظر:

  1. خدا رو شکر که یک مرد پیدا شد که اینارو بگه جدا خسته نباشین

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats