۱۳۸۹ شهریور ۹, سه‌شنبه

نادره


 قسمت سی و چهارم
کتاب « نادره »
عنوان فصل : قسمت سوم از یادداشت های نادره - مهمانی 
در مهمانی که موضوع صحبت ما بود ، بعد از شنیدن غزل سرمست ، خانم ها ساکت شده بودند . ولی پیرمرد موقری که از اول شب ابدا حرف نزده بود سکوت را شکسته با لحن گیلکی چنین گفت : 
این ها همه حرف است . مگر وقتی که زن ها حجاب داشتند امورات ما نمی گذشت ؟ حالا باز هم خانه های ما را مگر همان زن های قدیمی مستوره اداره نمی کنند ؟ من در خانه سه عروس و دو دختر بزرگ دارم . پسر ها به عقیده ی خودشان آن ها را تربیت کرده اند . حالا به قول خودشان آدم شده اند . ما نمی دانستیم آدمیت عبارت از تا ظهر خوابیدن ، کار نکردن ، به حرف بزرگان جواب درشت دادن ، گردش در خیابان ها و چه و چه است . باور کنید که اگر خانم پیر بنده نبود این خانم های متجدد حتی نمی دانستند چه بخورند . کجا بخوابند . پیش مهمان ها و شوهر های فرنگی مآب خود چه غذایی بیاورند . 
یکی از خانم های جوان که مدتی بود به روی حاجی محترم چپ چپ نگاه می کرد بالاخره طاقت نیاورده ، حرف ایشان را قطع کرده گفت : 
آقا جان ماشاء الله این جا هم غر غر شروع شد ؟ 
پیر مرد دیگر نخواست حرف های درشت دختر را جواب بدهد . فقط سر خود را از روی تمسخر و استهزاء تکان داد و ساکت شد . خانم جوان نیز ناطقه پردازی خود را طول نداد . 
مجددا یک سکوت خنکی حکم فرما شد ، که ایران خانم از آن استفاده کرده ، نطق ذیل را بیان نمود . که من تقریبا مفهوم آن را با عبارت خودم به نظر می رسانم . زیرا عین عبارات سلیس و کلمات متین او را به یاد ندارم . 
نطق ایران خانم : 
آقایان ! خانم ها ! همه می دانید که ما از کاروان تمدن و ترقیات بشری بسیار دور و عقب مانده ایم . نه این که زن ها ، حتی مردها ، نه این که عوام  و قدیمی ها ، حتی متجددین تحصیل کرده و فرنگ رفته نیز به تعلیم روحی و جسمی و تربیت اخلاقی احتیاج داریم . حاجی آقا در یک قسمت از فرمایشات خود حق دارند . من با ایشان در این قسمت موافقم که تمدن و ترقی و تجدد فقط در برداشتن چادر یا در آرایش و لهو و لعب نیست . اما با این قسمت هم موافق نیستم که تصور می کنند که زن باید همیشه در خانه وظایف آشپزی را عهده دار بوده ، از معاشرت و از مجالست مردها دور باشد . البته زن باید کارهای خانه ی خود را اداره کند ، حفظ الصحه افراد عائله خود را مراعات کند . اطفال خود را تربیت نماید . اما این را نیز باید اعتراف کرد که دنیای امروزی ، دنیای علم و هنر است . زن جاهل ، زن بی سواد ، زن دنیا ندیده ، زنی که همیشه در کنج خانه نشسته ، مشغول کته پختن و یا وصله کاری باشد ، نمی تواند اولادهای معاصر بار بیاورد . ممکن نیست دخترهای هنرمند تربیت نماید . تصدیق بفرمایید اغلب فساد اخلاق و بدبختی جامعه ناشی از جهالت زن هاست . مردهای جاهل که تکلیفشان معلوم است . اما فساد اخلاق اغلب از مردهای متجدد ، همانا نتیجه ی بی سوادی و عقب ماندگی خانم هاست . زیرا مرد در خانه روی خوشی ندارد . خانم بیسواد و عقب مانده نمی تواند شوهر را مشغول نماید . دردهای درونی او را تشخیص بدهد . با صحبت های خود سرگرمی او را فراهم بیاورد . بنابراین مرد از زن فرار می کند . زیرا از صحبت و معاشرت زن جاهل چیزی نمی فهمد . مکررات عوامانه برایش خسته کننده است . اومجبور می شود که راحتی را در خارج خانه در معاشرت مردان مثل خود جستجو نماید . و این قبیل معاشرت ها او را به عرق خوری ، قماربازی ، و سایر کارهای زشت وادار می کند . 
ببخشید من زیاده از حد لزوم پرگویی کردم . ولی تربیت افراد مرد و زن به عقیده ی من اساس و پایه ی اصلاحات است . ولی در کجا ؟ به واسطه ی کی ؟ از روی چه پرگرامی ؟ این ها مسائلی است که فعلا به نظر من مشکل می آید . نمی دانم چه کسی و چه قوق ی مافوق الطبیعه ای این همه بدبختی ها را خاتمه خواهد داد .






نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats