۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

نادره


 قسمت دهم
کتاب « نادره »
عنوان فصل : آقا داداش
انسان فطرتا یک مخلوق اجتماعی نجیب ، با عاطفه و نوع پرست است . اگر این طور نبود از عالم پست حیوانی به درجات عالیه ی بشری ارتقاء پیدا نمی کرد . اشتراک مساعی ، دستگیری از نوع ، حمایت از مظلوم ، فداکاری برای نجات عموم طبقات و حتی افراد هم نوع ، تنفر از ظلم ، اجتناب از فساد و خونخواری از خواص جبلی انسان است . اشخاص کامل همیشه درستکار ، رئوف و خیرخواه دیگران بوده و هستند . آمال و افکار مردمان بزرگ همانا ایجاد یک دنیای سعادتمند خالی از جور و عذاب و تشکیل یک جمعیت بزرگ و عالم پرعدل و انصاف بوده است . 
قانون تکامل نیز به طریق اجبار ، جمعیت بشری را به طرف همان عالم عالی سوق می دهد . تمام افراد ناس هر عقیده ای که داشته باشند ، به طرف آن عالم خیالی رهسپار هستند . 
با وجود این در میان این اشرف مخلوقات عناصری پیدا می شوند که برخلاف طبیعت و فطرت بشری اخلاق و روح وحشیانه ای را مالک هستند . عناصر مزبور فطرت جبلی خود را با انواع مختلف ظاهر می سازند . مثلا بعضی ها خونریزند ، از کشتار و قتل و غارت خوششان می آید . از دست و پا زدن شکار خود محظوظ می شوند . از تماشای رنگ و استشمام بوی خون به وجد می آیند . جولیو سزار ، نزون ، تیمور لنگ ، ضحاک و غیره از این قبیل اشخاص بودند . قاتلین عادی از قبیل آن پلیس آلمانی که چندین دختر باکره را به قتل رساند ، اصغر بامیه فروش که بیشتر از سی نفر را با طرز فجیعی کشت و آن خانم لهستانی که ده ها نفر را مسموم نمود ، همه جزء این دسته می باشند . بعضی ها موذی هستند . میل دارند مردم را همیشه در زحمت و اذیت ببینند . این ها از کتک زدن ، گاز گرفتن ، پرت نمودن اشخاص و سایر اذیت های جسمانی محظوظ م یشوند . اشخاصی که در موقع مناسبات جنسی جفت خود را اذیت های جسمانی مثل نیشگون گرفتن و گاز گرفتن و غیره می کنند جزء دسته ی موذی ها حساب می شوند . عده ای بخیل و حسودند . این ها نمی توانند مردم را خوشبخت ببینند . یا از کسی تمچجید کنند یا کسی را معاونت و یاری نمایند . هر قدر از دستشان بیاید از پیشرفت کار دیگران جلوگیری می کنند . بعضی دیگر مفتن بوده سعی و همت خود را برای فساد و بهم زدن بین اشخاص به کار می برند . خبرچینی ، آنتریک ، دروغگویی ، تهمت  و افترا از خواص جبلی این تیپ موذی است . بعضی ها دزدند . بعضی ها خودخواه هستند ، بعضی متعصبند و بالاخره .....
اما بعضی عناصر خطرناک در هر جمعیت و در میان هر ملیتی باشند اسباب بدبختی آن جمعیت و ملت را فراهم می آورند . زیرا این ها هیچ یک از پرنسیب های اخلاقی را دارا نبوده ، سعی می کنند همه را بدنام ، همه را ذلیل و همه را بدبخت کنند . برای اطفای شهوت ، حسادت ، خودخواهی ، موذیگری و بدجنسی خود از هیچ گونه اقدام بی شرمانه ای خودداری نمی کنند . شرم ، حسا ، عزت نفس ، صداقت ، شرافت ، و درستکاری برای این قبیل اشخاص عباراتی است مهمل و پوچ . این ها افکار خائنانه ی خود را در هر لباسی و به هر طریقی که پیش بیاید اجرا می کنند . برای ایجاد فتنه ، برای خراب کردن اشخاص صدها تهمت و هزاران افترا می تراشند . انواع حیله ونیرنگ های بی شرمانه گوناگون به کار می برند . سخن چینی ، آنتریک ، غیبت را حربه قاطع و شمشیر برنده خود دانسته ، بدون ملاحظه در باره ی هر کسی استعمال می کنند. حتی اغلب اوقات با کمک پررویی جنایات خود را لباس رشادت و فداکاری می پوشانند . مختصر این ها ، عناصر ناباب و مخوف و خطرناکی هستند که آقا داداش ، پسر میرزا مهدی اصفهانی را به جرات می توان یکی از آنها به حساب آورد .




نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats