۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

رانی



در حالي كه آبميوه «راني» بخش قابل توجهي از بازار نوشيدني‌هاي ايران را در اختيار خود گرفته و هر روز به جمع مشتريان اين آبميوه افزوده مي‌شود، مراجع علمي از غيربهداشتي بودن اين آبميوه خبر مي‌دهند. به گزارش خبرنگار شريف نيوز، آبميوه «راني» محصول شرکت «عوجان» عربستان سعودي است و گفته مي‌شود مجوزي براي واردات آن به ايران وجود ندارد. شرکت عربستاني عوجان براي توليد «راني»، اسانس و ذرات خشك ميوه را ـ كه در صنعت آب‌ميوه به آن‌ها «پالپ» گفته مي‌شود ـ از كشورهاي ديگر وارد کرده و اسانس و پالپ را به آب اضافه كرده و آبميوه توليد مي‌كند. ذرات معلقي که در آبميوه مشاهده مي‌شود، دليلي بر تازگي آن نيست، بلکه تازگي ظاهري «راني» به علت وجود ماده‌اي به نام «بنزوات سديم» مي‌باشد. همچنين طبق گزارش يک موسسه معتبر، با آزمايش چند قوطي آب‌ميوه راني در يكي از آزمايشگاه‌هاي كشور، نتايجي كه براي قوطي حاوي نكتار انبه راني به دست آمده حاكي از اين است كه اين قوطي مقدار 96.2 ppm بنزوات سديم دارد و همچنين مقدار بنزوات سديم در شيشه نكتار موز، 263 ppm مي‌باشد. بنزوات سديم، ماده‌ي است که در صنعت مواد غذايي به عنوان نگهدارنده کاربرد دارد. از اين ماده به ميزان بسيار کم در سس مايونز و نوشابه استفاده مي‌شود ولي طبق گزارش اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، استفاده از اين ماده در هر نوع آب‌ميوه غيرمجاز است. علت غيرمجاز بودن استفاده از بنزوات سديم در آب‌ميوه اين است كه آبميوه به صورت گرم در قوطي ريخته و پر مي‌شود و به دليل واكنش‌هايي که بنزوات سديم در حرارت انجام مي‌دهد، استفاده از آن ممنوع مي‌باشد؛ اما در نوشابه‌ها به اين دليل كه نوشابه به صورت سرد پر مي‌شود، استفاده از اين ماده مجاز است. گفتني است، با توجه به محرز بودن عدم رعايت حداقل استانداردها در آبميوه «راني» و اطلاع برخي دستگاه‌هاي مسئول، هنوز معلوم نيست که چگونه اين آبميوه در اين سطح گسترده به کشور وارد و توزيع مي‌شود.

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats