۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

نود ، خاری در چشم دیگران

انگار که برنامه ی « نود » و بالاخص شخص آقای « عادل فردوسی پور » خاری شده در چشم دیگران . 
هرجایی که چیزی می لنگد ، هر جایی که کسی به موضوعی انتقاد دارد ، سر تیر پیکان خود را به سمت « عادل فردوسی پور » نشانه می گیرد . 
سایت خبری تحلیلی « الف » که اخیرا برخی اخبار مغرضانه و جانبدارانه را بطور مکرر در خروجی سایت خود قرار داده ، در یکی از مطالبش ،چنین تیتری زده است : « دیروز ، امروز ، فردا ؛ فدای یک تار موی عادل فردوسی پور » . 
در این نوشتار ، نویسنده با انتقاد از تعطیلی برنامه ی « دیروز ، امروز ، فردا » ، حملات تند و تیزی را متوجه برنامه ی « نود » نموده و اعلام می دارد که این برنامه ، تغافل پراکن است و جامعه را دچار غفلت می کند . 
نویسنده ی این مطلب که از موضوع تعطیلی برنامه ی دلخواه خود ، بشدت آزرده خاطر است و از آن بعنوان انتقام صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جامعه ی دانشجویان بسیجی !!! یاد می کند ، در ادامه حملات جانانه ای را متوجه برنامه ی محبوب و مردم پسند « نود » می کند . 
بد نیست که بخشی از این حملات جانانه را شما هم نوش جان کنید . 
با هم می خوانیم . 
همین چند شب پیش بود که برنامه نود، دعای کمیل هفتگی شبکه سه را قطع کرد و سه ساعت از وقت برنامه و آنتن زنده را در اختیار یک میلیاردر فوتبالیست برای فرار مالياتي 800 میلیونی‌اش از فدراسیون قرار داد در حالی که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال 83 خود با مسئولان صدا و سیما از جمله خود جناب ضرغامی فرمودند: "به‌شدت توجه كنيد كه چهره‌پردازى‌هاى منفى و ناصالح در صدا و سيما انجام نگيرد. من گاهى ديده‌ام انسان‌هايى كه هيچ ارزش علمى و هنرى ندارند، در صدا و سيما با پول مردم چهره‌پردازى مى‌شوند؛ چرا؟ البته من نمى‌خواهم خيلى مطلب را باز كنم؛ اما مى‌بينم كسى‌كه در رشته‌ى خودش اين‌قدر ارزشمند نيست و انسان متوسطى است، او را مى‌آورند و يكى دو ساعت از وقت تلویزیون را به زندگى او، به خانواده‌ى او و به گذشته‌ى سرتاپا كم‌ارزش او مصروف مى‌كنند؛ چرا؟ به‌نظر من علاوه بر اين‌كه اين «چرا» وجود دارد، «منفى» هم هست. اين كار، الگوسازى است؛ ما چه كسى را مى‌خواهيم الگوى جوان‌ها قرار دهيم؟ اين‌طور آدم‌هايى را؟!"
اینها گفته شد اما چون نود هزینه سیاسی ندارد و مردم را در سکرات تغافل و بی دغدغگی فرو می برد طبعا جایی برای فرمایشات مقام معظم رهبری نمی ماند و به کوری چشم مردم و مستضعفین، نود به جای هفته ای یکمرتبه، دو بار روی آنتن می رود و به جای نود دقیقه تا کله سحر، تایم به عادل خان داده می شود تا سخيف‌ترین حرکات و صحنه های فوتبالی را در حلق مخاطب بریزد و حتی در مسائل کاملا بدون ارتباط با مسائل تخصصی فوتبال نظیر اتفاقات سیاسی و حکومتی وارد شود. حال اگر کلیپ‌های بخشهای مختلف نود که به تمسخر نظام و انقلاب پرداخته دست به دست شود نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه این یامین پور است که علی‌رغم آن که از سوی VOA به‌خاطر روشنگری های برنامه اش مورد اهانت قرار می گیرد باید جل و پلاسش را جمع کند و برود مسجد ارک سینه اش را بزند.

نویسنده ی این مطلب ، بسیار مغرضانه دست به قلم برده و حتی ذره ای انصاف بخرج نداده و در کنار مسایل و مشکلات برنامه ی نود ، هرگز نخواسته که لااقل بخشی از خدمات شایان توجه این برنامه را نیز بیان نماید . 
برنامه ی نود ، یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است که بخش وسیعی از دختران و پسران جوان و میانسال این مملکت را در ساعات خاصی پای تلویزیون میخکوب می کند . 
علاوه بر این ، برنامه ی نود با نمایش دادن کارهای هنری ، گرافیکی و سایر موارد مرتبط با بینندگان ، سبب گردیده که علاوه بر وقت چند ساعته ای که در هر هفته ، نمایش این برنامه ، جوانان را جذب می کند ، زمانی را نیز صرف تهیه کلیپ ، فلش ، عکس ، فیلم ، موزیک و ... برای برنامه ی نود نمایند . 
کدام برنامه در سیمای جمهوری اسلامی ایران ، تا این حد توانسته اوقات فراغت جوانان این مملکت را پر کند ؟ 
فکر کنید که این برنامه نبود . این جوانان کجا می رفتند ؟ چه برنامه ای را می دیدند ؟ فکر می کنید برنامه های شما را می دیدند یا سراغ فارسی1 میرفتند ؟ پس بایسته و بجا است که از آقای عادل فردوسی پور بخاطر تهیه و اجرای این برنامه ی زیبا و مردم پسند تشکر و تقدیر نمود . 
عادل فردوسی پور ، سالهای سال است که در برنامه ی نود فعالیت دارد و در طول این سالها ، بواسطه ی اینکه هرگز در رودررویی با مسئولین ، هراسی به خود راه نداده و در پیگیری مطالبات مردمی از جعبه ی تلویزیون ، با عزمی راسخ موی دماغ مسئولین شده است ، همواره مورد انتقاد و سرزنش مسئولین دولتی و مملکتی بوده است . همین نکته کافی است که انگ « سکرات تغافل و بی دغدغگی » از این برنامه برداشته شود . این برنامه ی وزین ، نه تنها مردم را در سکرات تغافل و بی دغدغگی نمی برد بلکه مردم را نسبت به برخی وقایعی که در پشت پرده ی فوتبال ایران در شرف انجام است ، آگاه و هوشیار می سازد . 
در برنامه ای که به علی دایی اختصاص یافت ، موضوع بر سر دعوایی بود که در پرداخت یک قرارداد رسمی فوتبال در بالاترین سطح آن در کشورمان وجود داشت . 
سایت الف که در انتقاد از برنامه ی « نود » ، تمرکز خود را از دست داده بود ، فراموش کرده بود که مبلغ 800 میلیون تومان ، کل مبلغ قرارداد سه ساله ی آقای علی دایی بوده و نه مبلغ مالیات ایشان . بنابراین بایسته است که سایت الف در نوشته ی خود تجدید نظر کرده و عبارت « فرار مالیاتی 800 میلیون تومانی » را تصحیح کند . 
سایت الف در ادامه ی تحلیل مغرضانه ی خود ، بیانات ارزشمند و گرانبهای مقام معظم رهبری ( حفظه الله تعالی ) را نیز دست آویز قرار داده و « چهره پردازی های منفی و ناصالح » را مطرح می نماید . 
آیا منظور « سایت الف » از « چهره پردازی های منفی و ناصالح » ، شخص آقای « علی دایی » است ؟ 
آیا علی دایی ، شخصی منفی و ناصالح است ؟ 
آیا اگر او شخصیت سالمی نداشت ، می توانست در سیستم مکتبی و ولایی جمهوری اسلامی به چنین جایگاهی دست یابد ؟ 
چه موردی در شخصیت علی دایی باعث گردیده که این سایت ، او را فردی منفی و ناصالح شناسایی کند ؟ 
اگر سایت الف  ، داعیه حق طلبی و حق گویی دارد ، چرا با خوانندگان خود روراست نیست و بیان نمی دارد که به چه دلیلی ، علی دایی را فردی منفی و ناصالح می داند . بهتر بود که این سایت ، دلایل و براهین خود را ارائه می نمود تا بلکه خوانندگان این سایت و خوانندگان این خبر و حتی شخص آقای « عادل فردوسی پور » و نیز « برنامه ی نود » از خواب خرگوشی بیدار شده و به حقایق آشنا گردیده و در رفتار خود تجدیدنظر نمایند . 
نویسنده ی سایت « الف » در ادامه ی نوشتار خود می نویسد « کسی که در رشته ی خود این قدر ارزشمند نیست و انسان متوسطی است ، او را می آورند و یکی دو ساعت از وقت تلویزیون را به زندگی او ، به خانواده ی او و به گذشته ی سرتا پا کم ارزش او مصروف می کنند ».
جای بسی تاسف است که یک سایت خبری وزین و رسمی که ادعای بی طرفی و عدالتخواهی دارد ، اینگونه مغرضانه دست به قلم برده و با چشمانی بسته ، قلم را به گردش در می آورد . 
همانگونه که « علی دایی » در همان برنامه ی « نود » نیز اعلام کرد ، او قبل از اینکه در فوتبال مطرح شود ، در یکی از بهترین دانشگاههای ایران قبول شده و تحصیل کرده است . 
چه کسی می خواهد گذشته ی روشن او را ، تار جلوه دهد ؟ 
اینکه او در گذشته از مکنت مالی چندانی برخوردار نبوده ، پذیرفته است . 
اینکه او در گذشته ، مطرح نبوده ، پذیرفته است . 
اما او فردی با شخصیت و با خانواده بوده است . در این شکی نیست . 
او فردی با استعداد و خلاق بوده که می دانسته چگونه فرصت ها را شکار کند . در این شکی نیست . 
چگونه می خواهید او را فردی بی ارزش بنامید ؟ 
چگونه می خواهید او را فردی متوسط بنامید ؟ 
چرا وجدانتان را زیر پا می گذارید آقای سایت الف ؟ 
آقای « الف » ، چرا همین مقایسه را در بین دولتمداران امروزی و دیروزی انجام نمی دهید و در بین هواداران و حتی کسانی که هوادارشان هستید . آیا همه ی آنها در همان رشته ای مشغول به فعالیت هستند ، که دیروز در آن تحصیل کرده اند ؟ 
آقای علی دایی اگر در رشته ی تحصیلی خودش هم ، کار می کرد ، حتما فرد موفقی می شد . علیرغم اینکه من شخصا از « علی دایی » خوشم نمی آید و از هواداران او نیستم ، ولی نباید حق را ندیده گرفت . علی دایی ، فردی تلاشگر و با اراده است که باید الگوی من و امثال من باشد. 
علی دایی باید الگو باشد. 
باید الگو باشد که توانسته خود را از سطح یک بچه ی اردبیلی که شاید در شهر خودش هم شناخته شده نبود ، به فردی تبدیل کند که امروز دنیایی او را می شناسد و به او افتخار می کند . 
در همین تلویزیون ، اگر هزار ساعت در باره ی « پله » و افتخارات او سخن گفته شود ، داد کسی در نمی آید . اما همین که لحظه ای از « علی دایی » سخن گفته شود ، اینچنین شخصیتش را پامال می کنند . 
آقای سایت « الف » ، چه کسی الگوست ؟ 
آیا آقای « رضازاده » الگوست ؟ او که وزنه برداران بعد از خود را تباه کرد ؟ او که حرف های آنچنانی پشت سرش است ؟ او که در شبکه های ماهواره ای برای یک بنگاه معاملات املاک ، فیلم بازی می کند ؟ آیا او الگو است ؟ به صرف اینکه یک « یا اباالفضل » گفته است ؟ 
آقای سایت « الف » ، این ره که تو می روی به ترکستان است . 
معلوم نیست سایت « الف » بر چه اساسی نتیجه گرفته است که برنامه ی « نود » ، مردم را « در سکرات تغافل و بی دغدغگی » فرو می برد . چگونه به این نتیجه رسیده است ؟ منظور از تغافل و بی دغدغگی چیست ؟ 
آیا ورزش از اهمیت برخوردار نیست ؟ 
آیا فوتبال در این مملکت اسلامی ، اهمیتی ندارد ؟ 
اگر ندارد ، چرا فدراسیون و سامانه ی اداری به این عظمت دارد ؟ چرا رییس جمهور در مسابقات آن حضور می یابد ؟ چرا پس از مسابقه ی فوتبال ایران و آمریکا ، مقام معظم رهبری نیز احساسات خود را بیان می کند ؟ پس فوتبال مهم است ، حتی اگر سایت « الف » خوشش نیاید . 
برنامه ی « نود » کاری کرده که مسئولین ، در قبال گفته هایشان پاسخگو باشند . 
اگر تا دیروز هر مسئولی هر چه دلش می خواست می گفت ، امروز دیگر چنین امکانی ندارد . چرا که سایه ی « عادل فردوسی پور » را بر سر خود می بیند . 
عادل فردوسی پور با بسیج کردن نیروی بالقوه ی مردمی ، حیطه ی نظارتی و خبری وسیعی را ایجاد کرده ، که هر گونه عملکرد فوتبالی در این سرزمین را تحت نظر داشته و هر گونه سستی و سهل انگاری مسئولین به اندک فاصله ای بر پهنه ی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ، آبروی مسئولانی را که کوتاهی کرده اند ، خواهد برد . 
این است رمز بقای برنامه ی « نود » . 
این که با مردمش رو راست است . 
این که اگر در برنامه ی « ورزش از نگاه دو » یا فلان برنامه ی سیاسی - اجتماعی ، مجری برنامه از پرسش سوالات رک و بی پرده هراس دارد و برنامه را به سمتی می برد که بوی تملق و چاپلوسی می گیرد و مخاطب را احمق فرض می کند ، « عادل فردوسی پور » با احترام ویژه ای که برای مخاطب قائل است ، بی پرده سوالات خود را می پرسد و آنجا که معذوراتی دارد ، از کنایه بهره می گیرد و در پایان ، بدون آنکه اظهار نظری کند ، قضاوت را به « بیننده » ی خود وا می نهد . 
پس برنامه ی « نود » ، نه تنها مردم را « در سکرات تغافل و بی دغدغگی » فرو نمی برد ، بلکه این مردم را هشیار تر کرده و آنها را در مطالبه ی بخشی از حقوق خود در بخش ورزش فوتبال ، راسخ تر و مصمم تر نموده است . 
برنامه ی « نود » الگویی شایسته و تمام عیار در یک برنامه ی انتقادی و تحلیلی است . این برنامه در پاکی و شایستگی ، بی نظیر است . موفقیت این برنامه ، آنچنان بود که قبل از اجرای برنامه ی « دیروز ،امروز ، فردا » ، بحث از تشکیل برنامه ی « نود سیاسی » بود . بنابراین هیچ وصله ای به این برنامه ی وزین نچسبیده و حمایت مردم از « عادل فردوسی پور » هر روز بیش از پیش می شود . 
نویسنده ی عصبانی سایت « الف » در ادامه ی مطلب خود می گوید که برنامه ی نود مطالب و صحنه های سخیف فوتبالی را به حلق بینندگان خود می ریزد . 
احتمالا ایشان خودشان ، این برنامه را مرتب دنبال می کنند که اینگونه در باره ی محتوای آن نظر می دهند . 
آقای نویسنده ی سایت « الف » ، حلق شما را چه شده است ؟ چه چیزی را در « حلق » شما ریخته اند ؟ 
آیا بیان معضلات و مشکلات و مسائل فوتبال ایران ، و تلاش در جهت فرهنگ سازی و رفع مشکلات اخلاقی و فرهنگی جامعه ی فوتبال ، ایرادی است که شما از برنامه ی « نود » می گیرید ؟ 
جای بسی تاسف است برای شما . 
شما که یک سایت خبری هستید ، باید بدانید که عنوان نمودن مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه و نیز تجزیه و تحلیل کارشناسی و بهره گیری از ظرفیتهای رسانه ای و سمعی و بصری در جهت فرهنگ سازی ، بخش قابل توجهی از برنامه های فرهنگی هر سازمان ، ارگان ، نهاد و دولتی را شامل می شود و از پربازده ترین و موفق ترین روشهای فرهنگ سازی است . چگونه می توان خدمات « عادل فردوسی پور » در فرهنگ سازی در بین جامعه ی فوتبال ، اعم از مربیان ، مسئولین ، مقامات ، تماشاچیان و مجریان را نادیده گرفت ؟ 
« عادل فردوسی پور » به مربیان ما آموخت که در صحبت هایشان هتاکی نکنند و چگونه از فوتبال سخن بگویند .
« عادل فردوسی پور » به تماشاچیان ما آموخت که چگونه در حمایت از تیم محبوب خود عکس العمل و واکنش نشان دهند . 
« عادل فردوسی پور » به مسئولین فوتبال ما آموخت که باید در برابر این مردم پاسخگو باشند . 
« عادل فردوسی پور » منشاء خدمات فراوانی برای فوتبال و فرهنگ ورزش این مملکت بوده است . 
آقای سایت « الف » اگر گفته های مرا باور ندارید ، کافی روند برنامه های چند ساله ی « نود » و نوع سخنان مربیان و مسئولان را ببینید . عملکرد برنامه ی « نود » در هنگام مشکل آفرینی تماشاچیان را ببینید . واقعا قابل تقدیر است .
آقای سایت « الف » ، اگر شما نگران تعطیلی برنامه ی محبوب خودتان هستید ، نبایستی اینگونه ، برنامه ی « نود » را آماج حملات خود قرار دهید . اصلا این حرکت ، جوانمردانه نیست و با اخلاق فوتبالی هم جور در نمی آید . اینکه با اخلاق « بسیجی » شما جور در می آید یا نه ، را نمی دانم . « بسیج » ، نهادی مردمی و برآمده از بطن مردم است . « بسیج » هم جزیی از این ملت است . اگر دوست داشتید ، می توانید آمار بسیجیان بیننده ی « نود » را هم در بیاوید تا بفهمید دنیا دست کیست . برخورد شما با این مساله کاملا شتاب زده و نسنجیده بود . برنامه ی « دیروز ، امروز، فردا » بسیار وزین و جالب توجه است و من نیز از بینندگان پرو پا قرص آن هستم . اما چه ربطی دارد که به بهانه ی تعطیلی آن ، اینگونه جملات ناشایست و بی ارزش و حساب نشده را متوجه برنامه ی « نود » و شخص « عادل فردوسی پور » نموده و « علی دایی » را که یکی از شخصیت های ملی این مملکت است ، اینگونه تخریب نمایید ؟ 
آقای سایت « الف » ، در نحوه ی خبر رسانی و تجزیه و تحلیل خود ، تجدید نظر کنید . 

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

۳ نظر:

  1. نود ده ساله شاید هم بیشتر از ده سال که برنامه شماره یک تلویزیون ایرانه...اگه برنامه سخیفی بود ده سال دوام نداشت...متن شما هم خیلی عالی بود مرسی

    پاسخحذف
  2. با علی دایی زیاد موافق نیستم ولی عادل و برنامه نود عالی ان

    پاسخحذف
  3. من هم از علی دایی خوشم نمی آید . ولی خوشایند یا بدایند ما نباید سبب قضاوت نادرست گردد . توهین و هتاکی به فردی با مشخصات علی دایی ، کار شایسته ای نیست . این در حالی است که افرادی به مراتب بدتر از علی دایی در سامانه ی دولتی کشورمان ، مسئولیتهای مهمی را بر عهده دارند و صدای کسی هم در نمی آید .

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats