۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

نظر آیت الله مکارم درباره مهریه

جناب آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، مرجع معظم تقلید ، در خصوص مساله ی مهریه ، بیاناتی را ایراد فرمودند که اخیرا در سایت های خبری منتشر شده است . 
مطلب زیر را من از سایت الف برداشتم که البته این سایت نیز ، این خبر را به نقل از ایسنا بیان نموده بود . 

مكارم شيرازي با بيان اين‌كه مهريه‌ي سنگين سرچشمه دشمني مي‌شود، گفت: امروز مهريه‌هاي سنگين به راحتي مورد سوء استفاده قرار مي‌گيرد و به اجرا گذاشته مي‌شود و اموال و دارايي‌هاي فرد توقيف مي‌شود و همين امر باعث ايجاد دشمني‌ها خواهد شد.

وي با بيان اينكه برخي مي‌گويند مهريه‌ي سنگين براي استحكام زندگي زناشويي است و كار از محكم كاري عيب نمي‌كند، بيان كرد: اتفاقا اين كار از محكم كاري عيب مي‌كند. اين چگونه استحكامي است كه با مهريه سنگين ايجاد مي‌شود؟

اين استاد درس خارج حوزه با طرح اين پرسش كه آيا مهريه اندازه دارد، بيان كرد: مهريه‌ي همسر پيامبر (ص)500 درهم بود كه معادل 250 مثقال نقره مي‌شود كه قيمت آن نيز در زمان حاضر به 300 هزار تومان مي رسد.

وي با بيان اينكه من نمي‌گويم به سراغ مهريه‌ي خيلي سبك برويد، گفت: از مهريه‌ي سنگين بپرهيزيد كه بلايي براي خانواده‌ها است و جوانان هنگامي كه با مهريه‌هاي سنگين مواجه مي‌شوند از ازدواج دوري مي‌كنند كه همين امر موجب شده تا جوانان و دختران مجرد باقي بمانند.

اين مرجع تقليد با تاكيد بر اين‌كه زندگي اگر ساده باشد مشكلاتش نيز كم است، گفت: امان از زماني كه زندگي را تجمعات و چشم و هم چشمي فرا بگيرد كه در آن هنگام مشكلات و بدبختي نيز وارد آن زندگي مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه مهريه‌هاي خيلي سنگين باطل است،‌گفت: هنگامي كه مهريه سنگين تعيين مي‌شود مي‌گويند چه كسي داده و چه كسي گرفته است اين بدان معني است كه چنين مهريه‌اي جدي نيست و شرعا نيز باطل است.

وي ادامه داد: گاهي افراد ارقامي براي مهريه ذكر مي‌كنند كه نشانه سفاهت است و سفيه نيز حرفش اعتبار ندارد و باطل است و اين مهريه تبديل به مهرالمثل مي‌شود.

مكارم شيرازي با بيان اينكه گاهي نيز در كنار مهريه‌هاي سنگين مي‌نويسند عندالمطالبه كه اين هم جدي نيست، گفت: قضات بايد بدانند كه عندالمطالبه جدي نيست و بايد تبديل به عندالاستطائه شود.

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

۱ نظر:

  1. آقای مکارم شیرازی مهریه و حذف کنین تعدد زوجین و رواج بدین...ببینین آخر این بازی چی میشه...ببینین با تهدید خانما به کجا میرسین...زن توی جامعه احساس عدم امنیت کنه فاتحه اون جامعه خوندس...میگی نه؟؟؟حالا بشین تماشا کن...

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats