۱۳۸۹ مرداد ۲۸, پنجشنبه

جراحت و حقوق زن

سریال جراحت که این روزها حول محور ازدواج دو جوان می گردد ، دارد بدجوری بیخ پیدا می کند . 
دختری که بعد از 4 سال دوران نامزدی ، اکنون باردار شده ، بدون اینکه هیچ سند رسمی ازدواج بین آنان وجود داشته باشد ، به واسطه ی مشکل ژنتیکی ، در ازدواج با بن بست مواجه شده است . 
پدر دختر ، بشدت خواهان تسریع در برگزاری مراسم ازدواج است و حتی دخترش را از ورود به خانه ی خود منع کرده و گفته که باید در خانه ی شوهرش بماند . شوهری که هنوز رسمیت نیافته است . 
مادر پسر نیز بشدت خواهان بر هم خوردن این ازدواج است و حتی پسرش را از ارتباط با آن دختر بر حذر داشته است . مادر این پسر ، رفتاری ظالمانه و بیرحمانه با دختر دارد و هرگز بعنوان یک زن ، خود را جای آن دختر نمی گذارد . بلکه با مهر مادری ، تنها چیزی را که می بیند ، منافع پسرش است و بس . 
پدر پسر که با پدر دختر ، برادر است ، دچار بحران جدی شده است . از طرفی بایستی با احساسات جدی زنش کنار بیاید و از طرفی نیز برادر خود را در مواضعش محق می داند . 
اما مساله ی جدی در این سریال ، تا بدینجا این است که حقوق زن چه می شود ؟ 
چه کسی می تواند مظلومیت این زن را درک کند که اکنون به واسطه ی رفتار نابخردانه ی پدرش ، از خانه ی خویش رانده شده و از طرف دیگر ، در خانه ی شوهر کذایی خود نیز جایی ندارد . 
در این رابطه ی بیرحمانه و مستبدانه ای که دو خانواده اتخاذ کرده اند ، و در روندی که در جامعه ی ما وجود دارد ، این دختر و امثال این دختر ، هیچ راه چاره و پناهگاهی ندارند . اکنون جامعه ، خانواده و اطرافیان ، بیش از هر کس ، دختر را مقصر می دانند . پسر به راحتی می تواند قید همه چیز را بزند ودختری جوان تر ، زیباتر و بهتر را برای خود بیابد . اما آیا این دختر ، می تواند آینده ی روشنی را برای خود تصور کند . در حالی که هیچ کس از پسر نخواهد پرسید که آیا قبلا نامزد یا دوست دختر داشته ، اما دانستن این مطلب که یک دختر ، دوست پسر داشته ، رابطه ی جنسی داشته ، نامزد داشته یا نه ، مساله ای است که اگر به طور واضح و صادقانه بیان شود ، مشکلی جدی در مساله ی ازدواج دختر ایجاد خواهد کرد . بعبارت دیگر این حساسیتی است که پسرها نیز به آن توجه زیادی دارند . پسرها حاضر نیستند که دختری را که حتی برای یک لحظه در اختیار مرد دیگری بوده ، به همسری خود برگزینند . گرچه در عالم واقعیت ، این اتفاق می افتد که پسرها با این نوع دختر ها ازدواج کنند . اما باید بدانیم که پسرها صرفا زمانی به سراغ این دخترها می روند ، که از یافتن دختر مطلوب خود ناامید شده باشند . فقط زمانی به سراغ این دخترها می روند که از رسیدن به دختر یا دخترهای مورد نظرشان ناامید شده باشند . و در این شرایط ، وضعیت ظالمانه ای برای دخترها رقم می خورد که اتفاقا جامعه و حتی زنان جامعه نیز به آن دامن می زنند . بدترین قسمت ماجرا این است که زنان نیز ، به محض اینکه از بخش جوانی و قسمت عاشقانه ی زندگی خود عبور می کنند ، دارای روحیات مردسالارانه شده و یا حتی زنان جوان نیز ، اکثرا هنگامی که راجع به زنی غیر از خود صحبت می کنند ، مواضع مردسالارانه اتخاذ می کنند و حتی الامکان خواهان واگذاری امتیازات کمتری به زن هستند . این موضع ، زمانی بروز و ظهور بیشتری می یابد که این زن یا دختر ، در باره ی پسری سخن می گوید که از بستگان اوست . مثلا برادر اوست . یا یکی از فامیل است که مورد علاقه ی اوست . 
از نظر من ، زن ها اکثرا در موضع ضعف قرار دارند . و بسیاری از ویژگی های جسمانی ، روحی و روانی و نیز برخی شرایط طبیعی ، ایشان را در مقابل مردان در موضع ضعف قرار می دهد . بنابراین یک زن ، برای رسیدن به حقوق خود ، تلاشی مضاعف بایستی داشته باشد و نیز بایستی بسیار متفکرانه و علاقلانه و هوشمندانه عمل کند . چرا که در صورت هر گونه اشتباه ، در اکثر موارد ، نسبت به مردی که در مقابل او قرار گرفته ، از میزان آسیب پذیری بیشتری برخوردار است .

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats