۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

اطلس نبردهای ماندگار

این نوشتار به منظور معرفی کتاب « اطلس نبردهای ماندگار » ایجاد شده است . 

شناسنامه ی کتاب : 
گردآورنده : مجتبی جعفری 
نام کتاب : اطلس نبردهای ماندگار : عملیات نیروهای زمینی در هشت سال دفاع مقدس از شهریور ماه 1359 تا مرداد ماه 1367
کاری از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، معاونت عملیات ، دایره ی تدوین تاریخ جنگ 
160 صفحه مصور رنگی ، نقشه ، جدول . 
دو زبانه ، انگلیسی و فارسی . 
شابک : 5-5515-06-964
قیمت : 350000 ریال معادل 35000 تومان

طرح و نظارت : معاونت عملیات نیروی زمینی ارتش
طرح ، تدوین و اجرا : سرهنگ مجتبی جعفری 
تحت نظر و حمایت : سرتیپ ستاد ناصر محمدی فر ،  سرتیپ ستاد محمد حسین دادرس ، سرتیپ ستاد محمد علی آرمانفر ، سرتیپ 2 ستاد زین العابدین مرادی 
مشاوران و کارشناسان نظامی : سرتیپ 2 ستاد سعید پورداراب ، سرتیپ 2 ستاد فرهاد بهروزی ، سرتیپ 2 ستاد محمد رضا مرادی ، سرهنگ ستاد محمود ضمیری ، سرهنگ ستاد حسین مبارکی

کاری از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، معاونت عملیات ، دایره ی تدوین تاریخ جنگ ، در سالهای 1382-1383



یگانهای شرکت کننده در هشت سال دفاع مقدس : 
یگانهای ارتش جمهوری اسلامی ایران : 
قرارگاهها : 
قرارگاه مقدم جنوب ، قرارگاه مقدم غرب ، قرارگاه مقدم شمالغرب ، قرارگاههای مشترک کربلا ، نجف ، فتح ، قدس ، حمزه و خاتم الانبیاء .
لشکرها و تیپ ها و گروهها : 
11-16-21-22-23-25-28-30-33-35-37-40-44-45-55-58-64-65-77-81-84-88-92-99-401-404-411-422
پایگاههای هوانیروز : 
قلعه مرغی ، وطن پور ، کرمانشاه ، اصفهان ، کرمان و مسجد سلیمان 
یگانهای پشتیبانی کننده : 
پشتیبانی منطقه ی 1-2-3-4-5
یگانهای مستقل : 
گردان جنگال ، گردانهای قدس ، گردانهای مراکز آموزشی ، گردان سماجا و ...
یگانهای ژاندارمری : 
گردانها و هنگ های ژاندارمری


یگانهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی : 
کربلاء ، نجف ، فتح ، قدس ، نوح ، بدر ، ثامن الائمه ، رمضان ، سلمان ، حمزه ،   662 -155 - 110-57 - 48- 41-40-38-35 - 34-33- 32- 29-27-25-21- 20-19 -18- 17 -15-14- 12-11-10 -9-8-7-6-5-4 -3-2-1

اصطلاحات و اختصارات : 
سماجا : ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران 
اجا : ارتش جمهوری اسلامی ایران 
نزاجا : نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران 
نهاجا : نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 
ژاجا : ژاندارمری ارتش جمهوری اسلامی ایران 
هوانیروز : یگان هوایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران 

سرآغاز : 
اقدام ارتش عراق در هجوم سراسری به کشور ایران در پایان شهریور ماه 1359 با هدف شکست سریع انقلاب اسلامی و با زمینه سازی های فراوان سیاسی و نظامی آغاز گردید . باورهای ناصواب و هدایت کنندگان آشکار و پنهان یکی از طولانی ترین نبردهای معاصر ، آنها را به این نتیجه رسانده بود که در فرصتی اندکی ، دروازه های شرقی امت واحده ی عربی را به مرزهای افغانستان و پاکستان متصل نماید . 
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، سرفراز از حضور در آغوش مردم به عنوان پایه و ستون اصلی میدان نبرد با حمایت فرماندهی کل قوا و پشتیبانی ملت فداکار در قالب یگانهای منظم و همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یگانهای مردمی بسیج مستضعفین در فرصتی اندک در تمام خطوط نبرد به مقابله با دشمن پرداخته و در روند 8 ساله ی جنگ ، مرزهای مقدس این کشور الهی را حفظ و تاریخ ارزشمندی را برای آیندگان به یادگار گذاشت . 
نبردهای پدافندی و افندی در مناطق 3 گانه ی عملیاتی از دهانه ی فاو در استان خوزستان تا دالامپر داغ در آذربایجان غربی با پیوستگی عمیق و تاثیرات متقابل دشمن را وادار نمود تا با صدور آخرین قطعنامه درباره ی این جنگ به شماره ی 598 در سال 1366 ایران را به پای میز مذاکره دعوت نماید . فعالیتهای سیاسی و نظامی داخلی و اصرار بر تعقیب دشمن در خاک عراق ، پذیرش قطعنامه ی 598 را که تا حدودی منافع ایران در آن لحاظ شده بود ، یک سال به تاخیر انداخت و سرانجام در زمان و شرایطی به مراتب نامناسب تر از زمان صدور قطعنامه ، پذیرش و موافقت ایران اعلان و یکی از طولانی ترین جنگ های معاصر ، رسما در 29/5/67 با آغاز رسمی آتش بس به پایان رسید . 
آنچه در طول این جنگ که برای عراق « نبرد قادسیه » و برای ایران اسلامی « دفاع مقدس » نام گرفت ، اتفاق افتاد ، شامل سه محور عمده در قالب یک حرکت نظامی قابل بررسی است : 
  1. پدافند فعال : شامل کلیه ی اقداماتی است که به صورت منظم و طرح ریزی شده و یا نامنظم و مردمی در مقابل حملات دشمن انجام گرفته است . این اقدامات در ابتدای جنگ و در طول 8 سال دفاع مقدس و حتی در روزهای پایانی جنگ به تناوب جاری بوده و صفحات درخشانی را در تاریخ به یادگار گذاشته است . این اقدامات در کتب تاریخ جنگ بسیار اجمالی و خلاصه مورد بررسی قرار گرفته و کمتر جوانب مختلف آن باز شده است . 
  2. آفند : این اقدام در برگیرنده ی فعالیتهایی است که تحت عنوان « عملیات » صورت پذیرفته و عموما شامل حرکت نیروهای خودی به طرف دشمن جهت تصرف اهداف و مواضع جدید می باشد . و بخش عمده ی تاریخ جنگ را به ویژه در ستون نوشتاری به خود اختصاص داده و عموما بعنوان تنها رویداد جنگ ثبت ، معرفی و شناخته شده است . 
  3. پدافند غیرفعال : بخش عمده ای از زمان طولانی جنگ در طول جبهه ها در حالت خاصی سپری گردید که نیروهای دشمن و خودی بدون حرکت مقابل یکدیگر ایستاده و ضمن تقویت و حفظ خطوط پدافندی زمینه های لازم را برای انجام یک اقدام علیه جبهه ی مقابل آماده می کردند . این پدافند با اجرای آتش های گوناگون در طول سالهای دفاع مقدس تداوم داشته است . حوادث تلخ و شیرین این مقطع زمانی جنگ در گستره ی بسیار طولانی جبهه ها برای تاریخ و جامعه به خوبی و به طور کامل ترسیم نشده و هنوز راهی برای شرح وقایع این بخش از جنگ که بتواند حجم گسترده ی حضور رزمندگان را در بعد زمان و مکان ارائه نماید پیدا نشده است . 
در اطلس نبردهای ماندگار تلاش شده است تا ضمن ارائه ی نمونه هایی از عملیاتهای آفندی ، بخشی از عملیاتهای پدافند فعال را نیز با ارائه ی نقشه ها و آمار و ارقام مربوط هب آن معرفی نماید و پدافند غیر فعال را نیز تا حدودی با رنگ های انتخاب شده که بر روی خطوط پدافندی کشیده است ، نشان بدهد . 
آنچه تا کنون در بعد نوشتاری تاریخ جنگ انتشار یافته است عمدتا معرفی عملیاتهای آفندی با تقسیم بندی کوچک ( محدود ) ، متوسط و بزرگ و مشخص کردن سازمان عمل کننده می باشد . از آنجا که تقسیم بندی یک علیمات صرفا بر میزان و تعداد نیروهای بکار گرفته شده و یا وسعت منطقه ی عملیاتی نمی تواند مورد توجه قرار گیرد ، لذا در بررسی های تاریخ دفاع مقدس از طرف نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران این تقسیم بندی مورد توجه قرار نگرفته است . 
از مجموع عملیاتهای انجام شده که به صورت سالیانه ارائه می گردد بعلت محدود بودن صفحات اطلس تعداد محدودی با نقشه و توضیح کامل معرفی شده و بقیه به صورت آماری در ابتدای هر فصل آمده است .

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

۱ نظر:

  1. دوست گرامی.در وبلاگ من پست گذاشته بودین که آیا می تونین از نقاشی های من استفاده کنین یا نه.
    ببینین شمااز نظر من مجاز به استفاده از تمامی تصاویر وبلاگ من به استثنای کارهای خود من هستید اگر هم خواستید از کار من استفاده کنین لطفا لینک بدهید و قید کنید که این کار یه نقاش ایرانی هست به اسم مینو.ممنون از اینکه به حقوق بقیه وبلاگ نویس ها احترام می ذارین.

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats