۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

صدای آمریکا راست می گوید ؟

سانسور خبری حاکم بر جامعه ی ما و جلوگیری از انتشار آزادانه ی عقاید گروه های مختلف ، سبب گردیده که بخش قابل توجهی از مردم ، بسوی شبکه های خبری و رسانه ای بیگانه متمایل شوند . 
بدیهی است که این اخبار که از سوی شبکه های خبری همچون رادیو فردا ، صدای آمریکا ، بی بی سی ، رنگارنگ و چندین گروه خبری و تحلیلی دیگر پخش می شود ، آمیخته ای از دروغ و واقعیت است که متناسب با منافع کشورهای مرتبط با این شبکه ها انتشار می یابد . 
بسیار احمقانه و ابلهانه است که فکر کنیم دولت آمریکا یا انگلیس ، اسراییل یا روسیه و حتی چین ، برای منافع ملت ایران ، اقدام به خبرپراکنی می کنند . هرگز این دولت ها صرفا برای منافع ما ، هزینه های گزاف شبکه های ماهواره ای و استخدام تعداد زیادی خبرنگار و دست اندرکاران رسانه ای را متحمل نمی شوند . 
این دولت ها در لابلای همه ی این نقش بازی ها ، در پی دستیابی به منافع ملی و بین المللی خودشان هستند .

چندی پیش با چند نفر صحبت می کردم که بشدت متاثر از رسانه های خبری غرب ، بالاخص صدای آمریکا (VOA) و بی بی سی بودند . حتی بسیار ناراحت بودند که ایران ، بی بی سی را با پارازیت مخدوش کرده است . قصیده ای بس طولانی از مضرات پارازیت گفتند و چون از موضع من در حمایت از دولت احمدی نژاد خبر داشتند ، با کنایه از گناه دولت در انتشار امواج پارازیت می گفتند . 
آنها اخبار و وقایع ایران را کاملا بر اساس تفسیرهای بی بی سی و صدای آمریکا تحلیل می کردند .
آنها در جزیی ترین مسایل کشور ، نظراتی را داشتند که کاملا مبتنی بر تحلیل رسانه های بیگانه بود . 
هنگامی که از آنان راجع به تحلیل های مسئولین دولتی و وزرا یا رییس جمهور ایران ، در خصوص مسایل ملی پرسیدم ، هیچ اطلاعی نداشتند .
آنها هرگز به سخنان رییس جمهور گوش ندادند .
آنها هرگز به تحلیل رسانه های ملی و وطنی گوش ندادند . 
آنها سخنان رهبری و رییس جمهور را نیز از زبان رادیو آمریکا و ... شنیده اند و بر آن اساس ، آن را روایت می کنند .

اگر معتقد باشیم که گفته های رسانه های ملی ، آمیخته ای از دروغ و حقیقت است و اگر معتقدیم که در ایران ، سانسور خبری حاکم است ، باید بدانیم که این وضعیت در خصوص رسانه های غربی هم حاکم است . ولی جهت سانسور و نوع سانسور متفاوت است . اگر ایران ، اخبار سبزها و ... را سانسور می کند ، متقابلا آقایان غربی ، بسیاری از خدمات و افتخارات ایران اسلامی را سانسور می کنند . چون منافع هر یک از اینها ، چیزهای متفاوتی را ایجاب می کند . 
بنابراین برای دستیابی به واقعیت ، بهترین راه این است که بطور عادلانه به اخبار رسانه های متفاوت گوش داده و حقیقت را از بین آنها استخراج کنیم . 

ای کاش که اینقدر ساده دل نباشیم . 
ای کاش آگاهانه تر عمل کنیم . 
ای کاش ، در هجمه ی غبار و مه ، عاقلانه تر عمل کنیم و راه را از بیراه باز شناسیم و به جای دشمنی با هم ، دوستانه به نقد خود بنشینیم .

چرا همیشه با نگاه « سیاه و سفید » باید به اطرافمان نگاه کنیم ؟
چرا همیشه بایستی دچار « شیدایی و تنفر » باشیم ؟
آیا میانه ای در کار نیست ؟
خاکستری نداریم ؟
کسی نیست که شامل هیچکدام از حالات شیدایی و تنفر نسبت به او نشویم ؟
دموکراسی به ما می آموزد که مدارا کنیم و از شیدایی و تنفر بپرهیزیم . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats