مساله ی 987 از رساله ی توضیح المسایل آیت الله سیستانی :
« اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را عمداً یا از روی جهل تقصیری نگوید ، یا به جای حرفی ، حرف دیگر بگوید ، مثلاً به جای (ض) بگوید (ز) یا (ظ) ، یا زیر و زبر را رعایت نکند ، به گونه ای که غلط شمرده شود ، یا تشدید را نگوید ، نماز او باطل است »
نکته ی بسیار جالبی است .
اگر شما احیانا بدلیل عدم آشنایی با گویش عربی ، به جای (ض) در کلمه ی ( ولاالضالین ) بگویید ( ولالذالین ) یا اینکه بگویید ( ولاالزالین )، در حالیکه شما این امکان را داشته اید که نزد یک روحانی بروید یا یک جایی کلاس بروید و آن را یاد بگیرید ، نماز شما باطل است . چونکه شما مقصر بودید . شما باید کلاس می رفتید . باید سوال می کردید و یاد می گرفتید . درست است که شما جاهلید . درست است که واقعا بلد نیستید و عمدی در کار نیست و بطور کاملا غیر عمدی این کلمه را غلط گفته اید ، اما چون در یادگیری ، سهل انگاری کرده اید ، بنابراین نماز شما باطل است . بهمین راحتی !
خب ، این مطالبی که گفته شد در باره ی هر فرد مسلمان عادی بود که باید نماز بخواند .
اما امام جماعت
در باره ی شرایط امام جماعت ، اصلا نکته ای درباره ی اینکه باید مسلط به تلفظ عربی لغات باشد یا نه ، آورده نشده است .
من در شهر میانه هستم . اینجا مردم ترک هستند . ترک ها در گویش برخی کلمات دچار مشکل هستند . از جمله آنکه ، رسماً به جای (ق) ، می گویند (گ) . یعنی مردم این شهر و از جمله امام جماعت های آن نیز به جای ( قل هوالله احد ) می گویند ( گل هوالله احد ) . به جای ( غیر المغضوب علیهم ) می گویند ( غیر المگغوب علیهم ) . قل می شود گل . مغضوب هم می شود مگغوب . نماز این همه مردم چه حکمی دارد ؟ همه ی ما می دانیم که این مشکل را با کمی تمرین می شود حل کرد . کما اینکه بسیاری از ترک هایی که ساکن استانهای خارج از استان های آذری زبان هستند ، بواسطه ی اندکی تمرین توانسته اند بطور کامل فارسی صحبت کنند و با حرف (ق) ، مشکلی ندارند . پس با تمرین می شود این مشکل را حل کرد . حالا از عامه ی مردم بگذریم که به هزار و یک دلیل نمی توانند یا نمی خواهند که این حرف را آنطور که هست یاد بگیرند . اما آیا امام جماعت ها هم مجازند که در این زمینه سهل انگاری کنند یا اینکه آنها لااقل باید در این زمینه به خودشان سخت گرفته و زحمت یادگیری حرف (ق) را به خود بدهند .
اصلا بحث گویش ترکی ، فارسی یا عربی نیست . الان فقط این نکته برایم مهم است که طبق این حکم رساله ی احکام ، آیا نماز این امام جماعت و افرادی که پشت سر او نماز می خوانند ، صحیح است یا غلط !
عقل من که می گوید بنابه این حکم رساله ی احکام ، نماز این امام جماعت و امثال این امام جماعت ها و همه ی افرادی که پشت سر این افراد نماز می خوانند ، باطل است . با علم به اینکه در همین شهرستانها ، افرادی هستند که می توانند کلمات را درست ادا کنند و گرچه تعلیمات دینی نداشته اند ، ولیکن از معلومات دینی مناسبی برخورداند و شرایط لازم برای امامت در نمازهای جماعت را دارا می باشند .
آیا این نماز باطل است ؟
(ق) شده (گ) ، آیا این کار امام جماعت ، درست است ؟
آیا این جهل تقصیری نیست ؟
آیا امام جماعت ، که خودش به نقطه ضعف خودش واقف است ، نباید فرد واجد شرایط تری را به این سمت بگمارد ؟
آیا موقعیت امامت جماعت ، او را نفریفته که حاضر نیست فرد اصلح تری را به جای خودش پیشنهاد کند ؟
یا شاید هم نماز او و مامومینش ، صحیح است .
شاید من در تجزیه و تحلیلم اشتباه کرده ام .
آیا برداشت من از این حکم از رساله ، اشتباه بوده است ؟
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو