۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

از اون حرفا در میلاد پیامبر


امروز ، پنجشنبه ، 12 اسفند 88 ، برای نماز ظهر و عصر ، به مسجد رفته بودم .

بین نماز ظهر و عصر ، امام جماعت مسجد ، شروع کرد به صحبت کردن در باره ی میلاد حضرت محمد (ص) . اما در بین سخنان ایشان ، مطلبی بیان شد که برای من یه جورایی عجیب بود و به نظرم نباید مطرح می شد .

این مطلب رو براتون می نویسم و امیدوارم نظرتون رو راجع به اون بگین .

حاج آقا ، پس از ذکر مواردی در مدح و ستایش حضرت محمد ، گفت :

زمانی که حضرت محمد بدنیا اومد ، وضعیت جهان ، یه جورای خاصی شد ، بطوریکه شیطان شگفت زده شده و شیاطین دور و بر خودش و به اصطلاح ، نوچه های خودشو احضار می کنه و ازشون می پرسه که چه خبر شده ؟ چرا همه چی یه جورای خاصیه ؟ موضوع چیه ؟

نوچه هاش بهش می گن که ما نمی دونیم موضوع چیه ولی می ریم بررسی می کنیم و میایم بهت می گیم .

هر کدوم از اون شیاطین می ره و بررسی های خودشو انجام می ده و میاد . همشون دوباره جمع می شن پیش شیطان بزرگ ، که گزارش کارشونو بدن . اما همه ی اونا اینطوری میگن که : آقای شیطان ، هیچ موضوع خاصی نیست و همه چی معمولیه .

شیطان به اونا می گه که شما نتونستین بفهمین ولی یه خبری هست . من خودم باید دست به کار بشم و بفهمم که موضوع از چه قراره .

بالاخره ، شیطان دست به کار می شه و می ره همه جا رو می گرده ، می بینه خبری نیست . میاد مکه . می خواد وارد مکه بشه که می بینه فرشته ها ، اطراف مکه رو قرق کردن و نمی ذارن شیطان وارد بشه . شیطان تلاش می کنه از یه سوراخ سنبه ای ، منفذی ، جایی که دور از دید فرشته ها باشه ، وارد مکه بشه ، اما بازم فرشته ها می فهمن و جلوشو می گیرن . شیطان به شکل مار در میاد نمی تونه وارد بشه ، به شکل جک وجونورای مختلف و موجودات مختلف در میاد ، نمی تونه وارد مکه بشه . می فهمه که بالاخره اینجا یه خبری هست . از فرشته ها سوال می کنه که بابا اینجا چه خبره آخه ؟

فرشته ها بهش می گن : امروز اینجا پیامبر آخرالزمان متولد شده .

و اینطوری شیطان متوجه می شه که این اوضاع و احوال خاص ، بخاطر تولد حضرت محمد بوده .


 

و اما یه نکته ی دیگه :

حاج آقا گفت زمانی که حضرت محمد متولد شد ، یه دریاچه ای به نام دریاچه ی ساوه بوده که مورد پرستش مردم بوده و حتی براش قربانی می دادن ، این دریاچه با تولد پیامبر ، خشک شد . یه جای دیگه رو آب گرفت . طاق کسری شکست . آتشکده ی آتش پرستان پس از سالها روشنایی مستمر ، خاموش شد . و ....

اما یه چیزی برای من واقعا جای سوال داشت .

توی دنیای پیشرفته و متکامل امروزی ، خیلی کارهای مهم برای دولتها ، از چشم سایر ملل مخفی می مونه و برای اینکه تعیین کنی که فلان اقدام که مخفی نگه داشته شده ، دقیقا چه زمانی اتفاق افتاده ، نمی تونی اظهار نظر کنی .

حالا حساب کنین توی دنیای 14 قرن پیش ، چطور اینا فهمیدن که خاموش شدن آتش توی آتشکده ، خشک شدن دریاچه ، آب گرفتگی فلان جا ، شکستن پایه های فلان کاخ ، و یا چند اتفاق دیگه که همه جا گفته می شه ، بطور همزمان با روز میلاد پیامبر اتفاق افتاده ؟ چه کسی بطور دقیق این تاریخ ها رو ثبت کرده ؟ چه کسی بطور دقیق این تاریخ ها رو تطبیق داده؟ اصلا آیا می دونن که اون روز به تاریخ ایران باستان ، دقیقا چه روزی بوده ؟ یا اینکه اگه ازشون بپرسی که اون آتشکده کی خاموش شده ، می گن روز میلاد پیامبر در فلان روز ربیع الاول .

نکته ی جالب اینکه ، توی روز میلاد پیامبر هم اختلاف هست . یعنی اختلاف یک هفته ای در روز تولد پیامبر . حالا اینا می گن که توی کدوم یکی از این روزا این اتفاقا افتاده ؟ آیا واقعا این اتفاقات توی همون سال افتاده ؟ آیا این اتفاقات واقعا مرتبط با تولد پیامبر بوده ؟ آیا سندی مبنی بر وقوع این اتفاقات به تاریخ محلی وجود داره ؟ یعنی اتفاقات ایرانی ، به تاریخ ایرانی در جایی ثبت شده یا اینکه اون ها رو فقط به تاریخ عربی ثبت کردن .

باید این نکته رو هم مد نظر داشته باشیم که تاریخ نگاری در هیچکدوم از این کشورها ( نه ایران و نه عربستان ) وجود نداشته و اصلا تاریخ نگاری ، از اهمیت چندانی در بین این ملل برخوردار نبوده و حتی تا سال ها بعد هم اگر اروپایی هایی که به این مناطق سفر کردن ، تاریخ نگاری نمی کردن ، امروز ما چیز چندانی راجع به تاریخ خودمون نداشتیم . پس نمی تونیم زیاد به تاریخ نگاری خودمون امیدوار باشیم که جواب این سوالات رو به ما بده .

اما باز هم ما امیدواریم که چنین مدارکی وجود داشته باشه .

با این وجود باید از این امام جماعت عزیز پرسید در جمعی که تعداد زیادی از انسانهای تحصیل کرده با مدارک لیسانس و فوق لیسانس حضور دارن و علاقمند به شنیدن استدلالات عقلی هستند و با توجه به اینکه دین اسلام توجه زیادی به عقل داشته تا جایی که می گه هر چیزی که عقل به اون فتوا می ده ، دین هم بهش فتوا می ده ، آیا درسته که مواردی مطرح بشه ، بدون اینکه هیچ مدرک علمی و تاریخی مستدلی براش بیان بشه ؟

شاید بهتر بود به جای این مساله ، به بسیاری از وقایعی اشاره می شد که در تاریخ دارای جایگاه مستحکمی هستند و یا اگر این موارد هم که گفته شد دارای مستندات علمی و تاریخیه ، اون مدارک هم ارائه می شد تا علاقمندان به این مساله بتونن بهش مراجعه کنن .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats