۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه

مدیریت زمان


شاید اطراف شما افرادی هستند که آنان را به خاطر تمرکز ، تأثیر گذار بودن ، شور و اشتیاقشان تحسین میکنید. تحسین میکنید که نبض زندگی دست خودشان است و انگار همه چیز را در محیط کار و زندگی تحت کنترل دارند ، احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده که آنان چگونه میتوانند کار درست را در زمان مناسب انجام دهند ، در حالی که خیلیها سخت کار میکنند و باز هم برای کامل کردن کارشان باید تلاش کنند؟ واقعیت این است که خیلیها با این مشکلات گرفتارند.
خیلیها پرکاری بیش از حد و در عین حال استرس دارند و احساس میکنند زندگی از کنترلشان خارج شده است ، میگویند رفع همه این مشکلات یک چیز است: مدیریت زمان!
1- برای این که زمانتان را درست مدیریت کنید، لازم است اطلاعات و آگاهی از اهدافتان داشته و واقف بودن به هدفهایتان نیز به شما کمک خواهد کرد که چه کارهایی را در اولویت قرار دهید.
2- مدیریت زمان با ایجاد برنامهریزی از شما پشتیبانی میکند. این برنامه شخصی به شما قابلیت بررسی چیزهایی را میدهد که برای شما بسیار مهم است.
3- مدیریت موفقیتآمیز زمان یعنی مشخص نمودن اولویتها و برنامهریزی فعالیتها ، برای این منظور یکی از مهمترین توصیهها این است که موقعیتهای غیر ممکن ایجاد نکنید. یعنی در دام پرکاری گرفتار نشوید.
سعی نکنید تمام وقتکارکرده و تمام وقت شما را پرکند. از وقتتان جهت رسیدن به موفقیت استفادهکنید نه شکست.
4- اولویتها را مشخص کنید. کارهایی که در اولویت هستند را مشخص کنید و هر کاری را که لازم است انجام دهید تا در آن موفق شوید و اگر لازم است مدت زمان انجام کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کاهش دهید. همواره مدیریت با برنامهریزی همراه بوده است. از لیستها برای تنظیم اولویتها استفاده کنید. کارهایتان را برنامهریزی کنید و میزان پیشرفت خود را اندازه بگیرید.
5- یک تقویم هفتگی درست کنید. آن را راهنمای بودجه خود قرار داده و درسها ، کارها، تفریحات ،برنامههای تلویزیونی مورد علاقهتان و غیره را لیست کنید. کارهایی که مقدم هستند را در بهترین زمانهایی که میتوانید انجام دهید. برنامهها را طوری تنظیم کنید که در صورت لزوم بتوانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. برنامههای خود را همیشه همراه داشته باشید و در اغلب اوقات به آن نگاهی بکنید. اگر مؤثر نبود آن را تغییر دهید (نکته اساسی: کارهایتان را برنامه ریزی نموده و سپس آنها را اجرایی کنید.)
6- همه کارهایی که امروز میخواهید انجام دهید ، یادداشت نمایید. وظایف شغلی یا تکلیف مدرسه یا هر موضوعیکه حتماً باید انجام دهید. اینیکلیست یادآوریاست.ازآن برایتنظیم اولویتهای روزانه و کم کردن تصمیمگیری و نگرانیها استفاده کنید.اگر وقتتنگاست گزینههایوقتگیر را بهلیست بلندمدتتاناضافه کنید.
7- هر روز صبح این لیست را بازنویسی کنید. برای کمک به تمرکز روی کارهایی که باید انجام دهید آن را تجسم کنید. این لیست همچنین مقیاسی برای اندازهگیری موفقیت روزانه شما به حساب میآید. در عین حال، کارهایی که با موفقیت تمامشان کردهاید را کنترل کنید و برای هر موفقیت ، خودتان را تشویق کنید.
8- لیست شماره 3 شامل اهداف و دیگر چیزهاست. این مرحله میتواند شامل یک یا دو لیست، لیست ماهانه یا لیست بلند مدت باشد. اهداف خود و کارهای روزانه را بنویسید: بعد از یک ماه یا یک سال میخواهید موفق به انجام چه کاری شده باشید؟ یا چه چیزی لازم دارید که بخرید؟ از این لیست برای نگهداری و ادامه انجام تعهدات خود استفاده کنید. اگر نگران بعضی مسائل هستید آن را نیز در این لیست قرار دهید. هدف این لیست، پیشرفت در رسیدن به هدفها و آزاد کردن ذهن خود برای تمرکز روی امور روز جاری میباشد.
9- از شیفتگی و حواس پرتی بپرهیزید. زمان گرانبهاست. هنوز خیلی از افراد زمانشان را به دلیل دنبال کردن بعضی از عادتهای بیمورد از دست می دهند، عادتهایی چون:
تعلل و طفره: کارهای مهمتان را تعطیل میکند.
تغییر و سردرگمی: نداشتن تمرکز و دقت روی یک کار
مدیریت بحران: گیج و مستأصل بودن به خاطر بحرانهای بوجود آمده معمول،وقتی برای انجام کارهای روتین نیست.
تلویزیون، تلفن و دوستان: همه آنها راه هایی هستند برای انجام ندادن کارها
موانع روحی و روانی: کسالت ، رؤیا پردازی ، استرس، قصور و کوتاهی، عصبانیت و فشارهای عصبی باعث کم شدن تمرکز می شوند.
بیماری: بیمار شدن همانا و از دست رفتن برنامه همانا
10- در همه موارد بالا ، اولین قدم ، تشخیص مشکل و شناسایی آن و حل آن برای پیشرفت است. از لیست اولویتها برای تمرکز کردن استفاده کنید. سعی کنید زمزمههای درونیتان مثبت باشد. برای دوری از آشفتگی، محلی ساکت برای انجام کارها پیدا کنید و یک ماشین پیام گیر تهیه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats