۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

چه نوع موتور جستجویی خوب است ؟



بیشتر مردم به ابزارهایی علاقمندند که اطلاعات را در شبکه برایشان پیدا کند. اصولاً دو نوع سرویس جستجو در وب وجود دارد: موتورها ( Engines ) دایرکتوریها ( Directories ).

بیشتر مردم به ابزارهایی علاقمندند که اطلاعات را در شبکه برایشان پیدا کند. اصولاً دو نوع سرویس جستجو در وب وجود دارد: موتورها ( Engines ) دایرکتوریها ( Directories ).
سرویس جستجوی دایرکتوریها ( Directories ):
دایرکتوریها یک سلسله بانکهای اطلاعاتی هستند با لینکهایی به وب سایت مرجع. که این وب سایتها بوسیله اشخاص در زمان حال بوجود آمده است و بر اساس قانون مختص به سرویس جستجو طبقه بندی می شود.
Yahoo مادر همه دایرکتوریها است.
Look smart هم کاملاً عمومی است و این دایرکتوری را می توانید در سایتهایی مانند MSN پیدا کنید.
دایرکتوریها بسیار مفید هستند زمانیکه شما بیش از یک مفهوم یا توصیف برای آنچه که جستجو می کنید ندارید.
صفحه اول معمولاً مقالات مورد نظر را به شما می دهد. اکنون از میان مقاله های موجود می توانید مقاله مورد نظر خود را بیابید و آدرس مقاله یا صفحه یا سایتی را که برای شما جالبتر است انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید اگر شما این شکل جستجو را برای پیدا کردن اطلاعات در زمینه مورد علاقه خود انتخاب کردید و به این روش سایتی را کشف کردید باید به خاطر داشته باشید که شما واقعاً آن متنی را که پیدا کرده اید جستجو نکرده اید بلکه متنی را که شامل تیتر سایت و توصیف آن است جستجو کرده اید . اینها (تیتر و توصیف آن ) بوسیله تنظیم کننده دایرکتوری و اغلب مبنی بر پیشنهاد صاحبان سایتها ساخته شده است.البته بعضی از دایرکتوریها اگر نتوانند در خواست شما را پاسخگو باشند اطلاعاتی را از موتورهای جستجو برای شما پیدا می کنند.
موتورهای جستجو ( Search Engines ) :
موتورهای جستجو موتورها یا روباتهایی هستند که صفحات وب ( Web pages ) را می پیمایند و صفحات جدید را پیدا می کنند.این روباتها صفحات وب را می خوانند و تمام یا قسمتی از متن را در یک بانک اطلاعاتی یا فهرستی که شما امکان دستیابی به آن را داشته باشید قرار می دهند هیچکدام از آنها تمام شبکه را پوشش نمی دهند ولی بعضی از آنها واقعاً بزرگ هستند.
بازیکنان اصلی در این زمینه عبارتند از : Alta vista , Google, Fast All the Web , Askjeeves , Inktomi.
“Inktomi” در اصل یک سایت جستجو نیست ولی MSN , Hot bot را تغذیه اطلاعاتی می کند.”Fast” بیشتر پرتالهایی مانند “lycos” را تغذیه می کند.
موتورهای جستجو باید اولین انتخاب شما باشد زمانیکه دقیقاً می دانید که بدنبال چه چیزی می گردید. آنها همچنین قسمت خیلی بزرگتری از وب را در مقایسه با دایرکتوریها می پوشانند.
هر چند فرق میان دایرکتوریها و موتورهای جستجو آنقدر که در گذشته مشخص بود اکنون نیست همه دایرکتوریهای جستجو نتایج جستجو را ابتدا از موتورهای جستجو پیدا می کنند و اگر در آن جا جستجو موفق نبود به سراغ دایکتوری خودشان می روند مثلا «Yahoo» از موتور جستجوی “Google” برای این منظور استفاده می کند.
از طرف دیگر بعضی موتورهای جستجو اطلاعات را از دایرکتوریهای جستجو تهیه می کنند قبل از اینکه از بانک اطلاعاتی موتورهای جستجو اطلاعاتی را به شما بدهند.
Ask Jeeves سعی می کند جوابها را به سئوالات شما از زبان طبیعی بانک اطلاعاتی خودش بیرون بکشد. یعنی یک سری پاسخها به به پرسشهای متداول را در خود دارد.
Lycos , Google , Aol به شما قابلیت دسترسی به دایرکتوریای باز را می دهند Alta Vista , MSN یک سری سلسله دایرکتوری دارند مشابه Yahoo اینها بر اساس Look smart directory ساخته شده اند اگر آنچه را که جستجو می کنید نتوانستید پیدا کنید نتایج را در سایتهای مشابه برای شما پیدا خواهد کرند.
Metasearch engines :
همچنین سرویسهای Metasearch وجود دارند مانند search.com و یا Metacrawler که مربوط به GO2NET و یا Meta search وب سایت Pandia .
Meta search engine ها در یک زمان در چندین موتور جستجو و دایرکتوری بدنبال پاسخ شما می گردند و سعی می کنند مناسبترین پاسخ را از بین همه بیرون بکشند.
ممکن است برای شما استفاده از یکی از آنها مفید واقع شود فقط برای اینکه یک دیدگاه کلی از آنچه در خارج از یک موتور جستجو به تنهایی بدست می آورید.
مشکل بیان جمله و کلمات در موتورهای جستجو است به هر حال این ممکن است از یک موتور جستجو تا موتور جستجوی دیگر فرق کند و این به این معنی است که فرا موتور جستجو ( Metaserch engine ) سعی خواهد کرد سئوال شما را به زبانی که هر موتور جستجو می فهمد ترجمه کند اما اغلب این گونه عمل نمی کند.
برای جستجوهای پیچیده شما مستقیماً باید موتور جستجوی مناسب برای آن را پیدا کنید همچنین توجه داشته باشید که Metasearch engine به شما قسمت کوچکی از نتایج هر یک از موتورهای جستجو را می دهد.
search utilities :
مشابه Metasearch engine ها هستند با این تفاوت که برنامه هایی هستند که از روی کامپیوتر شما اجرا می شوند می توانند در اینترنت به جستجو بپردازند که اصطلاحاً به آنها search utility می گویند.
بیشتر آنها مانند فرا موتورهای جستجو ( Metasearch engines ) کار می کنند. آنها از چندین موتور جستجو نتایج را جمع آوری می کنند و این زمانی است که شما درخواست خود را مطرح می کنید.
برای این منظور از “copernic” برای PC و از “sherlock” برای مکینتاش می توانید استفاده کنید. این برنامه ها برای یک جستجوی ساده خیلی مفید هستند اما اگر شما می خواهید جستجوی پیشرفته تری داشته باشید باید در هر بار جستجوی خود را به یک سرویس جستجو محدود کنید.
بهترین سرویس جستجو :
احتمالاً بیش از ۷ میلیارد پرونده ( متن و .. ) در وب موجود می باشد در حال حاضر سریعترین سرویسها Fast All The Web و Google و inktomi هستند که مجموعاً بیش از ۲ میلیارد صفحه وب را فهرست می کنند. حقیقتی که در این میان باقی می ماند این است که موتورهای جستجو همه یک قسمت را پوشش نمی دهند و این دلیلی است که شما را وا می دارد تا از بیش از یک موتور جستجو استفاده کنید.
بر اساس یک سری تحقیقات Google و Alta Vista و Fast All The Web بهترین موتورهای جستجو هستند در حالیکه به نظر می رسد Yahoo بهترین دایرکتوری باشد برای Metasearch ما Visimo و Inquich را پیشنهاد می کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats