۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

شواهد از افزایش مخاطرات هسته ای از سوی ایران خبر می دهد


متن زیر را از سایت خبرگزاری صهیونیستی « هاآرتص » نقل می کنم . این خبر به تاریخ دوم آوریل 2008 برابر با 13 فروردین 1389 انتشار یافت .

باراک اوباما ، رییس جمهور آمریکا ، روز جمعه به CBS گفت که شواهد حاکی از آن است که ایران در صدد گسترش سلاح های هسته ای است . او افزود که احساس می کند دولتش بایستی فشارهای وارده به ایران را با همکاری جامعه ی جهانی تداوم بخشد تا ایران از برنامه های ستیزه جویانه ی هسته ایش دست بردارد .
اوباما در مصاحبه ای با برنامه ی « د ارلی شو » "The Early Show" گفت که همه ی شواهد حاکی از آن است که تهران در تلاش برای دستیابی به ظرفیت گسترش سلاح های هسته ای است .
اوباما گفت : با این ظرفیت ایران می تواند زندگی را در منطقه ی خاورمیانه ، بی ثبات کرده و یک مسابقه ی تسلیحاتی را در منطقه راه بیندازد . او افزود بهمین دلیل احساس می کند که تنها راه چاره برای گریز از این معضل ، افزایش فشارها است .
اوباما گفت : « ما می خواهیم از این فشارها بعنوان ضمانتی در فعالیتهای هسته ای ایران استفاده کنیم و در حال آزمایش این مطلب هستیم که آنها چگونه به این مساله پاسخ می دهند . ولی ما می خواهیم این کار را با اجماع جامعه ی جهانی انجام دهیم » .
رییس جمهور آمریکا قبلا نیز در این هفته گفته بود که خواهان تحریمهای جدیدتر و قوی تر از سوی سازمان ملل متحد برای بهار امسال است . آقای رییس جمهور ، همچنین افزود که معتقد است ایران بایستی بیشتر از گذشته از جامعه ی جهانی جدا شده تا اینکه بپذیرد که کشوری مسئولیت پذیر باشد .
این اظهارات اوباما پس از آن منتشر شد که رییس هیات مذاکره کننده ی هسته ای ایران ، سعید جلیلی پس از ملاقات با وزیر خارجه و سایر مقامات چین در پکن گفت که ایران و چین در طی مذاکرات انجام شده در پکن ، در این نکته به توافق رسیده اند که تحریم های اعمال شده ، « بی اثر » بوده است .
جلیلی در یک کنفرانس خبری در پایتخت چین که از طریق یک مترجم چینی سخن می گفت ، گفت : « در گفتگوهای ما با چین در این نکته به توافق رسیدیم که ابزارهایی مثل تحریم ، اثرگذاری خود را از دست داده اند . »
هنگامی که از جلیلی درباره ی این که آیا چین به اعمال تحریم علیه ایران رای مثبت خواهد داد یا خیر ، سوال شد ؛ او گفت که این سوال را باید چین پاسخ دهد .
جلیلی همچنین گفت که تحریم های بین المللی مانع پیگیری ایران از فعالیتهای هسته ایش نخواهد بود . « ایران با اینگونه تحریم ها آشناست ... ما به تحریم به عنوان یک فرصت نگاه می کنیم ... ما با قاطعیت بیشتر به راه خود ادامه خواهیم داد »
ضمنا ایالات متحده و اسراییل ، هر دو در حال انجام تلاش هایی برای همراه کردن چین با اعمال تحریم های شدیدتر جهانی علیه برنامه ی هسته ای اخیر ایران هستند .
رییس هیات مدیره ی نیروهای دفاعی اسراییل ، ارتشبد امیر اشل ، دیداری رسمی از چین در هفته ی بعد خواهد داشت تا با مقامات ارشد سامانه ی دفاعی آنها ملاقاتی داشته باشد .
اشل که عهده دار امور خارجه و استراتژیک اسراییل در نیروهای دفاعی است ، امیدوار است که بتواند چینی ها را با نقطه نظرات و دیدگاههای اسراییل در باره ی حرکت ایران به سمت توانمندی های نظامی هسته ای آشنا کند .
همچنین بر اساس بیانیه ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد ، باراک اوباما ، رییس جمهور ایالات متحده ، روز پنجشنبه ، در یک مذاکره ی تلفنی یک ساعته با « هو جین تائو » ، رییس جمهور چین بر ضرورت همکاریهای فی مابین جهت اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات بین المللی خود ، تاکید کرد .
رییس سازمان جاسوسی نظامی اسراییل ، ارتشبد آموس یادلین ، اخیرا در سفری به چین ، در ملاقات با همتای چینی خود ، حرکت رو به رشد ایران به سمت سلاح های هسته ای بازشکافی و تشریح کرد.
سخنگوی نظامی چین ، با درجه ی سرتیپی ، هفته ی گذشته به دعوت همتای اسراییلی خود ، دیداری از اسراییل داشت .
نیروهای دفاعی اسراییل ، در صدد برقراری تعامل با چین برای ملایم سازی موقعیت پکن در مخالفت با تحریم های جهانی علیه ایران است که مظنون به گسترش سلاح های هسته ای است .
چین هفته ی گذشته برای اولین بار اعلام کرد که با اعمال تحریم علیه ایران موافق است ، گرچه تصمیم نهایی اش در پی گفتگوهای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر روی ماده ای که به رای گذاشته شد ، گرفته شد .
افسران و مقامات چینی در گفتگوهای اخیر خود با اسراییلی ها ، این نکته را روشن کردند که هر دو مخالف دستیابی ایران به سلاح های هسته ای و همچنین بکارگیری اهرم نظامی برای توقف برنامه ی هسته ای ایران هستند . چینی ها همچنین گفتند که با این مساله که از طریق این تحریم ها ، برنامه ی هسته ای ایران را هدف قرار دهند ، مخالفت دارند .
مخالفت چینی ها با تحریم ها ، نکته ای اصولی را ارائه می دهد که از سوی یک تجربه ی تاریخی رژیم کمونیستی چین مورد تایید و تصدیق قرار می گیرد . چرا که چین ، خود رنج های فراوانی را بواسطه ی تحریم های غرب در طول دهه های اخیر تحمل کرده است .
ایالات متحده و اسراییل در تلاش هستند تا پکن را متقاعد سازند که بهترین گزینه برای ممانعت ایران از برنامه ی هسته ایش ، در عوض هر گونه اقدام نظامی ، این است که با اعمال چند تحریم بیشتر موافقت کند ، بدون اینکه هیچگونه حمایت فعالی از این اقدامات داشته باشد .
تلاشهای انجام شده برای متقاعد ساختن روسیه ، دیگر عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ، برای حمایت از تحریم ها ، موفقیت آمیز بوده و در نتیجه ، چهارمین عضو از پنج عضو شورای امنیت نیز با تنگ تر کردن حلقه ی تحریم ها علیه تهران ، موافقت کرد . این در حالی است که پکن با این تصمیم مخالفت کرد و به آن رای نداد .
چین تسلیحات ، قطعات و فناوریهای پیشرفته به نیروهای نظامی ایران و سپاه پاسداران می فروشد که این سلاح ها نیز به سوی حزب الله سرازیر می شود . این سلاح ها شامل موشک های « ضد کشتی » است که کشتی رزمی « هانیت » اسراییل را در جولای سال 2006 هدف قرار داد .
گزارش سرویس جاسوسی ایالات متحده در خصوص تکثیر موشک ها و سلاح های هسته ای ، شیمیایی و بیولوژیک در سال 2009 در هفته ی گذشته به کنگره تقدیم شد . نسخه ی فاقد طبقه بندی اطلاعاتی این گزارش ، بیان می دارد که دولت چین در طول دو سال گذشته ، قوانینی را به تصویب رسانیده که بر اساس آن اقلام تحریمی را صادر نماید ولیکن این قانون تا کنون به طور کامل به اجرا در نیامده است .
بر اساس این گزارش ، چینی ها همچنان به فروش اقلام موشکی به مشتریان خود و از جمله ایران ادامه می دهند .
روند رو به بهبود روابط نیروهای دفاعی اسراییل و چین به واسطه ی سردی روابط بین ایالات متحده و نظامیان چین در طول دو ماه گذشته ، متضرر گردید . این سردی روابط در نتیجه ی اظهارات دولت اوباما در 30 ژانویه در خصوص برنامه ی فروش تسلیحات به ارزش 6.4 (شش و چهار دهم )بیلیون دلار به تایوان بوجود آمد .
گرچه ایالات متحده مراقب این نکته است که این بسته های تسلیحاتی حاوی هیچ سلاح مهاجم نباشد – هلی کوپترهای بلک هاوک ، موشک دفاع هوایی پاتریوت و مین روب ها - . چینی ها به این اقدام با انجماد روابط نظامی فی مابین دو قدرت ، پاسخ دادند .
دیدارهای متقابل مقامات ارشد پکن و اورشلیم ، نشانگر بازسازی روابطی است که بواسطه ی بحرانهای ناشی از الغای معامله ی هواپیماهای هشدار اولیه در سال 2000 به سردی گراییده بود . فروش رادار فالکن که ELTA ( از زیر شاخه های سازمان هوافضای اسراییل که تولید کننده ی رادار و ابزار آلات الکترونیک در زمینه ی دفاعی و نظامی است ) آن را بر روی هواپیمای ترابری روسی ایلوشن IL-76 سوار کرده بود ، توسط آمریکا وتو شد .
آمریکا همانند امروز ، از این مساله نگران بود که چین توانمندی های نظامی خود را فراتر از مرزهایش بکار گیرد .
در سالهای اخیر ، اسراییل مراقب بود تا از این راهبرد آمریکا پیروی نموده و از صدور قطعات حساس نظامی به چین خودداری کند.
در نتیجه ی الغای این معامله ، اسراییل مجبور شد تا غرامتی 350 میلیون دلاری به چین بپردازد .
گفتگوهای انجام شده با مقامات چینی نشاندهنده ی آن است که اثرات آن بحران گرچه کاهش یافته ولی هنوز به فراموشی سپرده نشده است . یک افسر گفت که از مشاهده ی پرواز آزمایشی دومین فالکن از سه هواپیمایی که برای هند ساخته می شد ، بر روی فرودگاه بین المللی « بن گوریون » شگفت زده شده است . یک معامله 1.1 بیلیون دلاری در سال 2004 ، پس از الغای معامله ی چین به امضاء رسید . هواپیما در هفته ی گذشته به هند تحویل شد .

این خبر را خواندید 
اما چند تا از نظرهایی را که در زیر این خبر ، توسط خوانندگان آن نوشته شده بود را نیز بخوانید :
کاربری به نام پترا نوشته بود : آمریکا و چین به روسیه نیاز خواهند داشت و خودشان نیز به این نکته واقف هستند .
کاربری به نام کریس لینت ویت نوشته بود : نگاه ایران به آینده است . 
کاربری به نام زو نوشته بود : اوباما وقت کشی می کند و همین الان نیز دیر است . 
کابری با عنوان امریکن نوشته بود : آیا فقط ایران است که در منطقه ی خاورمیانه در حال گسترش سلاح های هسته ای است ؟
کاربری با نام یوکی نوشته بود : آقای اوباما ، آیا این مساله تازگی دارد ؟
کابری به نام رو نوشته بود : متن پیام با سرتیتر همخوانی ندارد .

خبر را خواندید .
اما یک نکته :
دیدید که در خیابانها شعار مرگ بر چین می دادند .
اینجا خواندید که اسراییل می گوید که چین بواسطه ی اینکه خودش از تحریم ها رنج کشیده ، مخالف تحریم ایران است .
اینجا خواندید که چین بواسطه ی مرامنامه ی کمونیستی اش ، مدافع حقوق ایران است .
اینجا خواندید که تلاش های بین المللی برای اینکه چین را راضی کنند فقط یک رای موافق به آنها بدهد و دیگر دخالتی در اعمال فشارها علیه ایران نداشته باشد ، بی نتیجه مانده است .
پس چینی ها از خیلی از هموطنانمان ، به ایران وفادارترند .
فرضا ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای باشد .مگر این چه ایرادی دارد ؟
فکر کنید شما یک آدم ضعیف در یک محل باشید و یک آدم قلچماق با چند نفر نوچه ، هر روز یک مزاحمتی برای شما ایجاد کنند و به بهانه های مختلف از شما باج خواهی کنند . آنوقت شما بخواهید بروید باشگاه ، خودتان را قوی کنید ، فنون رزمی بیاموزید . حالا همین قلچماق ها بیایند بگویند نخیر ، تو باید همینطوری کتک خور و ضعیف بمانی . آیا می پذیرید ؟ یا اینکه تلاش می کنید . حتی اگر شده مخفیانه این کار را می کنید . اما همیشه در فکر نیرومند سازی خودتان هستید . حالا چطور میخواهید که کشور مقتدر ایران ، تسلیم ابرقدرتها شده و در برابر اتحاد آنان ، سر فرود آورد ؟
ما حتی اگر شده متحد بخریم ، برای خودمان متحد می سازیم و خودمان را قوی می کنیم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats