۱۳۸۹ فروردین ۱۶, دوشنبه

به گفته ی ایران ، چین در نشست خلع سلاح هسته ای در آن کشور، شرکت می کند


این خبر به تاریخ 4 آوریل 2010 برابر با 15 فروردین 1389 در سایت خبرگزاری صهیونیستی « هاآرتص » انتشار یافت .

 
بنا به گفته ی ایران ، چین در کنفرانس خلع سلاح هسته ای که در ماه آینده در تهران برگزار خواهد شد ، شرکت می کند . این کنفرانس ، دقیقا چند روز پس از حضور هو جین تائو در نشست امنیت هسته ای در واشنگتن خواهد بود .
ایران که درگیر سلسله مسایل هسته ای پیچیده و عمیقی با غرب است ، می گوید کارشناسان و مقامات رسمی بیش از 60کشور برای حضور در مجمع روزهای 17 و 18 آوریل ( برابر با 28 و 29 فروردین ) در تهران دعوت شده اند . این کنفرانس تحت عنوان « انرژی هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس » نامگذاری گردیده است .
بر اساس خبری از خبرگزاری دولتی ایرنا، روز یکشنبه ، ایران اظهار نمود که یک کنفرانس بین المللی در خصوص خلع سلاح هسته ای در اواخر ماه جاری خواهد داشت .
این کنفرانس ، بخشی از تلاش های تهران برای نشان دادن این مساله است که ایران در پی دستیابی به سلاح های هسته ای نمی باشد .
رییس تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران ، سعید جلیلی به ایرنا گفت : « ایران بعنوان حامی خلع سلاح هسته ای ، این کنفرانس را بعنوان فراخوانی به همه ی کشورهای جهان برای انهدام زرادخانه های هسته ای خود برگزار نموده است » .
ایران اتهامات غرب را مبنی بر اینکه در پی دستیابی به بمب های هسته ای است را رد کرده و می گوید فعالیتهای هسته ایش در راستای تولید برق به منظور افزایش صادرات نفت و گاز است .
رییس تیم مذاکره کننده ی هسته ای ایران ، سعید جلیلی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت : « چینی ها از ابتکار ایران در فراخوانی جهان به خلع سلاح ، استقبال کرده و در کنفرانس تهران حضور خواهد یافت » .
جلیلی که هفته ی گذشته از پکن دیدار می کرد ، در این رابطه که چین در چه سطحی از مقامات در این کنفرانس شرکت می کند ، چیزی نگفت .
چین که از خریداران عمده ی نفت ایران است ، چهار ماه دیگر وقت دارد تا به جمع موافقان اعمال تحریم های بیشتر علیه دولت اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متحد بپیوندد .
ولیکن در پی اقداماتی هفته ی گذشته که می تواند منجر به بهبود روابط سرد چین و ایالات متحده شود ، چین اعلام کرد « هو » در نشست 12 و 13 آوریل در واشنگتن حضور خواهد یافت . این در حالی است که سیاستمداران چینی ، علائمی مبنی بر آمادگی چین برای پیوستن به گفتگو با غرب در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه ایران ، ارسال کرده اند .
ایالات متحده از تصمیم چین مبنی بر پیوستن به روند مذاکرات برای اعمال تحریم های جدید استقبال کرد و گفت دیدار « هو » از واشنگتن برای حضور در مجمع چند ملیتی به میزبانی رییس جمهور باراک اوباما ، می تواند سکویی برای اعمال اقدامات جدی تر و سخت تری علیه تهران باشد .
تمرکز نشست واشنگتن ، نه بر مساله ی کاهش ذخایر سلاح هسته ای ، بلکه بر مساله ای کمتر جدال برانگیز ، به نام « امنیت هسته ای » است ، تا بدینوسیله مانع دستیابی دست های پلید به مواد هسته ای شود .
چین ، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است . هر عضو این شورا می تواند تصمیمات متخذه را وتو کند و در صورت بروز چنین حالتی ، تحریم های سازمان ملل متحد ، بلوکه خواهد شد .
جلیلی پس از ملاقات با وزیر امور خارجه ی چین – یانگ جیه چی – در پکن ، به خبرنگاران گفت که دو طرف در این نکته هم عقیده اند که تحریم ها « کارایی خود را از دست داده اند » .
دول غربی می گویند که تهران از خطوط قرمز بین المللی در مسایل هسته ای ، تخطی کرده و گفته می شود که کوتاه کردن مسیر غنی سازی اورانیوم ، نهایتا منجر به استفاده از آن بعنوان ماده شکافتنی در راستای تولید سلاح های هسته ای خواهد شد . ایران می گوید فعالیتهای هسته ایش صلح آمیز و مشروع است.
به نقل از خبرگزاری نیمه دولتی فارس ، نماینده ی ایران در آژانس هسته ای سازمان ملل متحد – علی اصغر سلطانیه – گفت : « مقامات ارشد و کارشناسان عالیرتبه ی کشورهای مختلف » جهان در مجمع بین المللی عدم گسترش و خلع سلاح هسته ای در تهران حضور خواهند یافت .
وزرای خارجه ی سوریه ، کوبا ، ونزوئلا ، عمان و ترکمنستان نیز پیشتر ، حضور خود در کنفرانس دو روزه ای را که از تاریخ 17 آوریل در تهران آغاز خواهد شد را اعلام کرده بودند . ایران می گوید کارشناسان و مقامات بیش از 60 کشور ، دعوت شده اند .
این کنفرانس که تحت عنوان- انرژی هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس- نامگذاری شده است ، برابر برنامه ریزی های انجام شده ، پس از نشستی که به میزبانی آمریکا در خصوص امنیت هسته ای برگزار می شود ، تشکیل خواهد شد .
جلیلی که اوایل هفته ی جاری برای گفتگو در خصوص تحریم های آتی سازمان ملل متحد در پکن حضور داشت ، گفت که چین از ابتکار ایران در برگزاری این کنفرانس استقبال کرده و در این رویداد ، حضور خواهد یافت . چین در برابر اعمال تحریمهای جدید بین المللی برضد ایران که بواسطه ی برنامه های هسته ای آن کشور می باشد ، مقاومت می کند .
ایران بواسطه ی برنامه های هسته ای ستیزه جویانه اش ، تحت فشار فزاینده ای قرار داشته و تا کنون سه قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد را در پیش رو داشته است .
رییس جمهور ایران – محمود احمدی نژاد – روز شنبه گفت که تحریم های جدید علیه ایران ، صرفا می تواند انگیزه ی ایران برای پیشرفت تکنولوژیک خود را افزایش دهد و تکرار کرد که ارعاب ملت ما با چنین تهدیدهایی ، نمی تواند ما را از مسیر پیشرفت ، دور کند .
پایان خبر

 
این روزها ، مخالفان ایران ، بر روی این مساله تاکید دارند که ایران گفته تحریمها ، کارایی ندارد و از این مساله بسیار ناراحت هستند .
نمی دانم چه نتیجه ای را می خواهند از این مساله بگیرند .
آیا صرفا با تشدید تحریم ها می خواهند ثابت کنند که تحریمهایشان اثر گذار است ؟
یا اینکه برنامه ی دیگری دارند ؟
همین آمریکایی ها ، روزی با اعمال تحریم های فراوان می خواستند جلوی چین را گرفته و مانع از رشد و پیشرفت آن گردند .
چین با سختی زندگی کرد و همه ی تحریم ها را پذیرفت و در انزوای سیاسی تقریبا کاملی ، مراحل رشد علمی و اقتصادی و سیاسی را طی کرد.
امروز چین ، رقیبی سرسخت برای آمریکاست .
رقیبی که آمریکا باید همواره از هر تصمیم او ، هراسان باشد .
ایران فردا ......

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats