۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

ماهواره ی ایرانی

امکان ارسال ماهوراه تلویزیونی توسط جمهوری اسلامی ایران با همکاری احتمالی قطر، موجی از حملات رسانه ای را علیه کشورمان از سوی رسانه های عربی بر انگیخت. کشورهای محافظه کار عربی به رهبری عربستان سعودی و مصر پس از اطلاع رسانی رسانه های حامی مقاومت در جنگ غزه و تشکیل جبهه مقاومت در برابر جبهه سازش و توجه افکار عمومی منطقه پس از جنگ غزه به سمت رسانه های خط مقاومت، به طور فزاینده ای محدودیتها و فشارهایی علیه رسانه های بین المللی ایرانی به ویژه شبکه العالم اعمال نمودند.
 
به گزارش "تابناک"، جواد سوری کارشناس پژو هشهای رسانه ای در یادداشتی نوشت: ناتوانی منطق رسانه ای ارتجاع عربی در برابر اطلاع رسانی شفاف و واقع گرایانه رسانه های مذکور باعث گرید، همزمان با حمله نظامی عربستان علیه حوثی ها در یمن، رهبران عرب در کنفرانس اطلاع رسانی سران عرب ، در یک اقدام غیر حرفه ای و مخالف با عرف و اخلاق رسانه ای و بر خلاف موازین حقوق بین المللی اقدام به قطع شبکه العالم از روی ماهواره های نایل ست و عرب ست نمودند. با این تصور که می توانند از این طریق رسانه های حامی مقاومت و مخالف سیاست های توسعه گرایانه غربی را از چرخه اطلاع رسانی خارج نمایند.
 
 اما با اعلام خبر امکان ارسال ماهواره پخش تلویزیونی مشترک بین ایران و قطر نوعی سردرگمی و خشم، رسانه های عربی منطقه را فراگرفت و عکس العمل شدیدی نسبت به این موضوع از خود بروز دادند.

سایت خبری المسلم عربستان در تحلیلی پیرامون این موضوع می نویسد: تعدادی از کارشناسان عرصه رسانه های عربی نسبت به هجوم جریان شیعی بعد ازاعلام تصمیم ایران و قطر برای پرتاب ماهواره بر روی مدار ماهواره مصری "نایل ست" در اواسط سال جاری، هشدار داده و تاکید کردند که این اقدام به تاثیرگذاری ایران بر مخاطبان مصری و جهان عرب کمک خواهد کرد.

امین بسیونی رئیس سابق شورای اداری نایل ست می گوید: ممکن است به علت قرار گرفتن ماهواره های ایرانی و قطری در نزدیکی مدار ماهواره نایل ست، خود این ماهواره را نیز تحت پوشش قرار دهند.

وی در ادامه می گوید: ماهواره ایرانی از سوی شبکه های ماهواره ای جدید و شبکه هایی که از سوی دیگر ماهواره ها متوقف شده با استقبال چشمگیری مواجه خواهد شد.

احمد السیوفی مدیر دفتر شبکه العالم در قاهره نیز بر این عقیده است که، " ماهواره ایرانی، علاوه بر امتیازات فراوان از جمله کاهش قیمت و تکنولوژی پیشرفته می تواند مناطق تحت پوشش ماهواره مصری نایل ست را تحت الشعاع قراردهد. بدین معنا که اگر شبکه های دیگر به این ماهواره منتقل شوند هیچ ضرر و زیانی برای خود این شبکه ها و مخاطبان آن نخواهد داشت زیرا از نظر مادی به نفع این شبکه ها بوده و در مقایسه با دیگر ماهواره ها ارزانتر است (سایت المسلم،5/4/ 2010)

روزنامه سعودي" الوطن"در گزارشي که " محمد المختار الفال" تهيه کرده ،آورده است: پيش بيني مي شود که ورود اين ماهواره ايراني به عرصه رسانه، نقطه عطف جديدي در رقابت براي جذب مخاطبان در کشورهاي عربي و آفريقايي ايجاد کند؛ رقابتي که با وجود داشتن ابعاد، گونه ها و شيوه هاي مختلف، يک هدف و آن هم جذب افکار مخاطبان را به دنبال دارد.

" اين سياست هاي بازاريابي (خدمات ارزانتر ماهواره های ایرانی) موجب گسترده تر شدن فعاليت بازاريابان براي دستيابي به سود بيشتر از طريق به انحصار در آوردن ارايه خدمات به شبکه هاي همسو و همفکر با ايران مي شود. زيرا اين شبکه ها مي توانند در اين ماهواره جديد پيامهاي خود را به راحتي و بدون محدوديت هايي که در ماهواره هاي قبلي داشته اند، منتقل کنند".

روزنامه الوطن سپس ياد آور مي شود که طرح پرتاب اين 2 ماهواره پس از موافقت کنگره آمريکا با قانون تعقيب رسانه هايي که با نفوذ آمريکا در دنيا مقابله مي کنند، اتخاذ شده است، کنگره آمريکا با اين اقدام قصد دارد تحت عنوان مبارزه با تروريسم با شرکت ها و شبکه هاي تلويزيوني که مقابل طرح هاي آمريکا مي ايستند، مقابله کند. بنابراين آمريکا به بهانه مبارزه با تروريسم با بلوکه کردن حساب هاي این گونه شرکت هاي تلويزيوني آنها را تحت فشار قرار مي دهد و فعاليت آنها را محدود مي نماید. مسوولان رسانه اي عربي هم براي مقابله و کاهش ضررهاي احتمالي تدابيري اتخاذ کرده اند که با اهداف و ديدگاه هاي قانون تعقيب رسانه هاي آمريکا همخواني دارد.

"سوری" در ادامه یادداشت ارسالی اش به "تابناک" نوشت: پرتاب ماهواره ايراني دراين برهه زماني چالشي واقعي براي مسوولان سياستهای رسانه ای در منطقه عربي است و آنان رادر برابر 2 معضل قرار مي دهد،نخست، معضل تعامل با تصميم آمريکا و تلاش براي کاهش زيان ها ؛در نتيجه اين قانون، با پيش دستي و ايجاد ضوابط و قوانيني براي سيطره بر آن چه که از ماهواره هاي عربي پخش مي شود و دوم؛ معضل تعامل با پيامدهاي پرتاب ماهواره ايراني که فضا را براي انتشار تفکرات و سياستهاي ج.ا.ايران فراهم مي کند و در نتيجه همه مخالفان سياستهاي آمريکا - که تعداد آنها کم نيست - ابزاري براي انتقال و انتشار افکار خود به مخاطبانشان به دست مي آورند.

" اين ماهواره به صورت کلي و رسمي وارد صحنه رسانه هاي عربي مي شود و مجالی برای ابلاغ پيام خود به همه مخاطباني که خواستار شنيدن افکار و آراي ديگر هستند را فراهم می سازد. ماهواره ايراني با ورود به اين صحنه رقابت رسانه اي، فرصت بهتري براي مقابله با تبليغات رسانه هاي مخالف سياست هاي ايران درمنطقه به دست خواهد آورد.(ماهواره ايراني در آسمان کشورهاي عربي،روزنامه الوطن،/4/2010)

روزنامه القدس العربی چاپ لندن نیز می نویسد: ماهواره ایرانی تا یک ماه و نیم دیگر آماده پرتاپ می شود. ساخت این ماهواره کاملا بومی است و در مرحله نخست صدها شبکه می توانند از آن استفاده کنند که هزینه ان نیز از نایل ست و عرب ست کمتر خواهد بود. از این روی مدیریت نایل ست درحال بررسی طرحی برای کاهش بهای اشتراک در آینده است. چرا که عزم ایران و قطر، یکه تازی مصر در این زمینه را تهدید می کند. کاهش بهای اشتراک، یعنی بازنگری در مالیاتهایی که سالانه به 350 هزار دلار می رسد. (روزنامه القدس العربی، 4/4/ 2010)
 
 همچنین سایت مصر ی الوفد در مقاله ای تحلیلی تحت عنوان "جنگ ماهواره ای علیه مصر" می نویسد، ایران و قطر با پرتاب این دو ماهواره وارد رقابت رسانه ای و تجاری با مصر می شوند. "دکتر شومان"، استاد اطلاع رسانی دانشگاه عین الشمس می گوید: هزینه پرتاب ماهواره برای دو کشورنفت خیز ایران و قطر مشکلی نیست و دو کشور می توانند برای احراز جایگاه تبلیغاتی و رسانه ای مصر میلیارد ها دلار هزینه کنندو خسارت سنگینی به کشور مصر وارد نمایند." ( سایت االوفد،9/4/2009)

سایت خبری الشروق آنلاین نیز با مطلبی خشم آلود در پی خبر امکان ارسال ماهواره ایرانی و قطری، اظهار می دارد: کارشناسان دنیای عرب نسبت به ضرورت اقدام فوری برای مقابله باتهاجم شعیی هشدار داده اند. زیرا این ماهواره ها به ایران کمک خواهد کرد که مخاطبان خود در جهان عرب تحت تاثیر قرار دهد.

این سایت خبری در ادامه می افزاید: ماهواره های ایرانی با استقبال گسترده شبکه های ماهواره ای جدید و کانالهای ماهواره ای که از فقدان آزادی رنج می برند مواجه خواهد شد. ( الشروق آن لاین، 5/4 2010)

با نگاهی به مطالب فوق، روشن می گردد که این موضع برای کشورهای عربی بسیار گران آمده است، به گونه ای که فشارهای زیادی را به کشور قطر برای کنار کشیدن از این تصمیم وارد کرده و با فرافکنی و القای نفوذ شیعی و تمسک به پروژه شیعه هراسی سعی در منصرف نمودن قطر می نمایند.

بی بی سی، بنگاه خبر پراکنی انگلستان در تحلیلی از ارسال ماهواره ایرانی به فضا، ضمن اشاره به نبرد ماهواره ای ایران با برخی کشور های خاورمیانه از پیروزی آتی ایران در عرصه رسانه ای خبر می دهد.

بی بی سی در ادامه می افزاید : "با پرتاب ماهواره های مستقل ایران و قطر به فضا و دردسترس قرار گرفتن سرویس های جدید فشار شدیدی بر ماهواره های نایل ست و عرب ست که متعلق به مصر و عربستان است ،وارد می گردد. کارشناسان رسانه ای بر این باورند که پرتاب ماهواره ایران و ارائه امکانات آن در بین کشور های منطقه پاسخی به دولت مصر برای قطع برنامه های شبکه عرب زبان العالم می باشد. براساس ارزیابی کارشناسان ماهواره ای، ایران مکان مناسب و امنی برای شبکه ها خواهد بود و بدین طریق ماهواره مصری نایل ست از دور خارج خواهد شد. ( باشگاه خبرنگاران جوان،18/1/1389)

شبکه AL-Hiwar که در آوریل 2008 پخش آن بصورت تعلیق در آمد ، از خبر امکان راه اندازی دو ماهواره جدید ایرانی ، استقبال کرد. به گفته یکی از رؤسای آن، این شبکه مبلغی را برای هر ماهواره جدیدی که بتواند امکان پخش و ارتباط آزادانه آن را با مخاطبانش فراهم کند درنظر گرفته و تخصیص خواهد داد . وی افزود : راه اندازی دو ماهواره جدید، سیاست متوقف و block کردن شبکه ها را متعادل خواهد کرد . این نکته ای بود که توسط شبکه Hiwar - AL که با وجود قطع پخش توسط نایل ست در مصر و خیلی از کشورها بینندگان زیادی را داشته است ، مورد تأکید قرار گرفت . پس از قطع از نایل ست این شبکه برروی آتلانیتک برد که بخش و سیعی از مدار نایل ست را پوشش می دهد ، پخش خود را آغاز کرد. علاوه بر عرب ست و هات برد که قبلا هم از طریق آنها این شبکه دریافت می شد.
 
امروزه دستیابی و بهره گیری از فناوریهای ارتباطی به ویژه فناوریهای رسانه ای به عنوان یکی از ارکان قدرت کشورها در آمده است. کشورهای منطقه خاور میانه نیز سرمایه گذاری های کلانی در این زمینه نموده اند. عربستان سعودی ، ترکیه ، قطر و مصر چند سالی است که برنامه ها و استراتژیهایی برای بدست گیری نبض رسانه ای منطقه اتخاذ نموده اند و با بهره گیری از ماهواره های تلویزیونی و تاسیس شبکه های بین المللی درصدد نفوذ درافکار عمومی منطقه می باشند.
 
 ج. ا.ایران نیز با پی بردن به این مهم، توجهاتی دراین زمینه نموده است و با تاسیس شبکه های بین المللی و اخیرا" با طراحی ماهواره تلویزیونی قدم هایی برای بهره گیری از فناوریهای رسانه ای بر داشته است ولیکن در دنیای رقابتی امروز و با وجود سرمایه گذاریهای هنگفت رقبا سزاوار است، سرمایه گذاری بیشتری با توجه به جایگاه منطقه ای کشورمان و برخورداری از اندیشه انقلاب اسلامی صورت گیرد. با توجه به سرعت گسترش فناوریهای رسانه ای و قدرت نفوذ آن در جذب مخاطب منطقه ای برای سرمایه گذاری بیشتر از سوی مسولان جای درنگ نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats