۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

فیلترینگ به صغیر و کبیر رحم نمی کند

این روزها اگرچه دیگر از فضای پر دود و غبار فتنه روزها و ماه‌های پس از انتخابات خبری نیست اما باز دوستداران این انقلاب در فضای سایبری، وبلاگ‌ها و نویسنده‌های آنها را که در آن فضای سخت و دشوار با وب‌نوشته‌های خود سعی در دفاع از سنگر خود در آنچه که بعدها "هشت ماه جنگ سایبری" نامیده شد را داشتند، فراموش نمی‌کنند.
به گزارش رجانيوز، اما تعجب که این بار وقتی می‌خواهی به صفحه برخی از این وبلاگ‌نویسان ارزشی مراجعه کنی آنچه که به چشم می‌آید، صفحه‌ای است که تو را به شک می‌اندازد که آیا آدرس را اشتباه نوشته‌ای و یا به یکی از وب‌سایت‌هایی سرزده‌ای که با انتشار توهمات خود و توهین به مقدسات ده‌ها میلیون ایرانی، موجب مسدود شدن خود گردیده است.
اما نه! هم آدرس درست است و هم با یکی از همین برنامه‌های ضدفیلترینگ ساخت اجنبی! به راحتی می‌توان به این آدرس مراجعه کرد و صفحه‌ای را که زحمت فیلتر شدن آن را کشیده‌اند، برای دفاع از ارزش خواند.
صحبت از فیلترشدن برخی وبلاگ‌های ارزشی است. آنچه که بهانه‌ای برای نوشتن این گزارش شد، اگر چه پیش‌تر نيز تصمیم بر آن بود، فیلتر شدن وبلاگ یکی از کاندیداهای جشنواره "هشت ماه جنگ سایبری" بود؛ اگر چه وبلاگ برگزیده این جشنواره نیز به زعم نویسنده این وبلاگ به بیماری "فیلترینگ گاه‌گاهی" مبتلا شده است.
در ابتدا و با فیلتر شدن برخی وبلاگ‌های ارزشی نوک تیز پیکان انتقادات متوجه وزارت ارشاد شد اما مصاحبه با نماینده وزارت ارشاد در کارگروه فیلترینگ نشان از این داشت که در بسیاری از موارد ،این وزارتخانه خود مخالف اصلی فیلترینگ برخی وبلاگ هایی است که صرفا به‌خاطر سلیقه شخصی افراد مستقیما فیلتر می شود و این وزارتخانه تخلف برخی ISP ها و اهمال سازمان تنظیم مقررات رادیویی در برخورد با این شرکت ها را دلیل برخی سوء‌تفاهمات می‌داند.
مهدي صرامی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در این کارگروه با تاکید بر اینکه وزارت‌خانه روالی برای اعمال دستور فیلترینگ ندارد اعلام کرد که این وزارتخانه به هیچ ارگان دیگری مانند وزارت ارتباطات و نه به هیچ شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) دستور مسدودسازی را صادر نمی‌کند.
وی همچنین افزود: دستور فیلترینگ و یا مسدودسازی فقط توسط مقام قضایی صادر می شود و وزارت ارشاد یک عضو از کارگروه فیلترینگ است و تنها گزارش‌های مربوط به کارگروه را ارسال کرده تا اعضای کارگروه در این مورد تصمیم‌گیری کنند و نهایتا تصمیم اتخاذ شده توسط دبیرخانه کارگروه با ابلاغ به وزارت ارتباطات زیرساخت، توسط سرویس‌دهنده‌های اینترنتی به اجرا درمی‌آید.
او در خصوص برخی سیستم های فیلترینگ موازی که از سوی برخی ISP ها ایجاد شده است، تاکید کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات باید بر ISPها و خدمات دهندگان اینترنت در کشور تکلیف کند که سیستم های فیلترینگ موازی را بردارند. سیستم‌هایی که توسط برخی از آنها به صورت خودسر پیش از این فعال بوده و بکار گرفته می شد، باید برای همیشه غیرفعال باشد مگر اینکه توسط مقام قضایی به آنها دستور مستقیمی داده شود.
وی در خصوص صدور حکم فیلترینگ توسط قوه قضائیه تاکید کرد که یک قاضی بر اساس تشخیص خود و شکایت شخص خصوصی می‌تواند مستقیما حکم به فیلترینگ سایت‌ها دهد اما این گونه مقرر شده که در احکامی که توسط قضات صادر می‌شود، یک نسخه از این احکام به کارگروه فیلترینگ ابلاغ شود تا کارگروه نیز در این خصوص آگاه باشد.
وی در خصوص برخی آدرس‌های اینترنتی که تنها در برخی سرویس‌ها فیلتر شده است، اعلام کرد: اینجا وظیفه سازمان تنظیم مقررات است تا شرایط را برای خدمات دهندگان اینترنتی تنظیم کرده و ابلاغ کند تا اگر کسی در این مورد تخلف کرده با آن برخورد کند. اینکه سازمانی سامانه فیلترینگ رسمی موازی راه‌اندازی کند غیرقانونی بوده و حتی اگر از صفحه فیلترینگ دیگری به غیر از صفحه سامانه فیلترینگ رسمی کشور استفاده کند نیز تخلف به حساب می‌آید و سازمان تنظیم مقررات باید قانونا با آنها برخورد کند.
صرامی با اعلام اینکه برخوردهای جدی از سوی سازمان تنظیم مقررات با شرکت‌های منخلف صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: اگر برخورد با برخی ISP های متخلف جدی باشد، قاعدتا هیچ شرکتی جرات تخلف در این زمینه و فیلترینگ غیرقانونی و دیگر اقدامات غیرقانونی را بخود نمی‌دهد که متاسفانه اکنون این برخوردها به صورت جدی انجام نمی‌گیرد.
وی در خصوص مکانیزم ساماندهی وب‌سایت‌ها در وزارت ارشاد اعلام داشت: اگر جرایم صورت گرفته مربوط به حوزه عمومی باشد که لیست آنها توسط کارگروه در سایت ساماندهی به آدرس Samandehi.ir اعلام شده و در حدود 50 مورد است و اگر به استناد یکی از این موارد گزارشی به کارگروه به آدرس ایمیل Filter@dci.ir ارسال شود مطمئنا توسط کارگروه بررسی شده و تصمیم لازم در مورد آن اتخاذ خواهد شد.
وی در خصوص احتمال اشتباه انسانی در تصمیمات کارگروه فیلترینگ، مکانیزم های تصمیم‌گیری در کارگروه را جمعی توصیف کرده و در نتیجه اشتباه انسانی را در آن حداقل دانسته اما تاکید کرد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.
صرامی همچنین وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دفاع از وبلاگ‌نویسانی دانست که طبق موازین قانونی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند و تاکید کرد که در اوج جنگ سایبری دشمن حمایت از این وبلاگ نویسان کمترین کاری است که می‌توان صورت داد.
اما در همین حال وبلاگ‌نویسانی که با وجود رعایت تمامی موارد قانونی وبلاگ آنها فیلتر شده است نیز حرفهایی برای گفتن دارند.
در این گزارش قرار بر انتقاد از موجودیت قانون فیلترینگ کشورمان نیست چرا که فیلترینگ از سوی بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده برای کنترل بر محتویات اینترنتی عرضه شده به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد، اما در همین حال قرار هم نیست از چگونگی و اعمال سلیقه‌ای فیلترینگ بر فضای مجازی انتقاد نشود.
در این خصوص سید محمدرضا فخری مدیر پارسی‌بلاگ اعمال سلیقه‌ در فیلترینگ را نسبتا محسوس می‌داند.
وی در خصوص فیلتر شدن وبلاگ‌های نویسندگان ارزشی و مردمی، با رد این اقدام، روند فیلترینگ مستقیم این وبلاگ‌ها را در برخی موارد سلیقه‌ای و اعمال سلیقه شخصی بر روی نوشته‌ها و تفکرات شخص توصیف می‌کند.
فخری در ادامه این گونه اقدامات را در ماه‌های اخیر بسیار نادر دانسته اما در ادامه کمیته فیلترینگ را در برابر دلیل فیلترینگ برخی وبلاگ‌ها که از نظر این سرویس‌دهنده تمامی موارد قانونی را رعایت کرده‌اند، پاسخگو نمی‌بیند.
وی همچنين در خصوص فیلترینگ مستقیم وبلاگ‌ها از سوی برخی ISP ها این اقدام را خطای انسانی توصیف کرده و احتمال اعلام برخی آدرس‌های اینترنتی به صورت موردی به این ISP ها برای فیلترینگ را بعید ندانست.

فیلتر شدن "مدرسه ما"

"نویسنده وبلاگ "مدرسه ما" که وبلاگش هفته گذشته و پس از درج مطلبی در انتقاد از سیاست تبدیل مدرسه عالی شهید مطهری فیلتر شده در پاسخ به چرایی فیلترینگ وبلاگ خود تنها دلیل آن را ناخشنودی برخی افراد حاضر در حاشیه سیاست می‌داند که ظرفیت پذیرش انتقاد را ندارند.
وی می‌گوید: من در وبلاگم به صورت منطقی از بلندپایه‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشورم انتقاد کرده‌ام اما همانطور که خودم انتظار داشتم با چنین برخوردی روبرو نشدم. اما حالا که در مطلبی به انتقاد از یکی از همین آقایان حاشيه‌اي‌تر پرداختم بلافاصله با فیلتر شدن وبلاگ خودم روبرو شدم.
وی فیلتر شدن وبلاگ خود را ناشي از سلیقه شخصی و بدون اعمال مواد قانونی در این زمینه می‌داند و تصریح می‌کند: فیلتر شدن وبلاگ من اهمیتی ندارد اما اگر روال به همین منوال پیش برود من وبلاگ خودم را تعطیل خواهم کرد و هستند در ادامه کسانی که با روبرو شدن با این برخورد رفتاری مانند من از آنان سر بزند.

اسماعیل نیوز: فیلترینگ مسئول خاصی ندارد!

نویسنده وبلاگ "اسماعیل نیوز" نیز که به تازگی با صفحه فیلترینگ در وبلاگ خود روبرو شده، در مطلبی با اشاره به روند فیلتر شدن وبلاگ‌های ارزشی آورده است که "به نظر می‌رسد فـیلتـرینگ فعلی مسئول مشخصی ندارد، و معلوم نیست اگر در مورد فـیلتـرینگ سوال، پیشنهاد و یا انتقاد و شکایتی وجود دارد باید به کجا مراجعه کرد! وزارت ارشاد؟ مخابرات؟کجا؟ این نبود مسئول و پاسخگوی مشخص در این زمینه معضل است."
وی در ادامه افزوده است که "آیا بر فرض نوشتن یک مطلب اشتباه یا حتی توهین‌آمیز، تمامی یک وبلاگ مستحق فـیلتـر شدن می‌شود؟ نوشتن و یا انتشار هر حرف مخالف نباید دلیل بر فـیلتـر کردن یک وبلاگ یا سایت شود. همه مثل هم فکر نمی‌کنند و ممکن است کسی بخواهد افکارش را که اتفاقا صددرصد مخالف ماست، بدون غرض خاصی بنویسد. بلکه من عقیده دارم باید فضای اینترنت را باز گذاشت."

فیلترینگ خاطرات جبهه؛ اعمال سلیقه شخصی یا اشتباه انسانی

"حمید داوودآبادی" نویسنده‌ وبلاگ "خاطرات جبهه" و از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز از جمله وبلاگ‌نویسانی بود که به فیلترینگ وبلاگ شخصی خود دچار شد.
تنها تفاوتی که میان وی با سایر نویسندگان در این زمینه بود احتمال خطای انسانی بودن فیلترینگ وبلاگ وی بود.
وی در گفتگویی پس از فیلترینگ وبلاگ خود با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به دلیل این کار آن را اقدامی اشتباه توصیف کرده و اعلام کرد: در این مورد از طرف وزارت ارشاد برای من پیامی فرستاده شد که در آن از من خواسته شده بود تا ضمن برطرف کردن ایراد یادداشتی که باعث فیلترینگ شده، به این اداره مراجعه کرده تا مشکل فیلتر را برطرف کنند.
داوودآبادی در ادامه ساماندهی فیلترینگ در کشورمان را ناقص دانسته و تصریح داشت که معمولا شخصی که خلاف می‌کند را ابتدا محاکمه می‌کنند سپس اگر محکوم شد در مورد وی اجرای حکم می‌کنند.

فیلتر شدن وبلاگ برگزیده جشنواره "8 ماه جنگ سایبری"

اما "امید حسینی" نویسنده وبلاگ "آهستان" و نفر برگزیده جشنواره "هشت ماه جنگ سایبری" به گونه‌ای به درد دیگری دچار شده است.
وی می‌گوید از تقریبا دو ماه پیش توسط دوستانم مطلع شدم وبلاگ من در یکی از ISP های مطرح کشور فیلتر شده است، این روند تنها به مدت 24 ساعت ادامه داشت اما در ادامه روند دیگری که آغاز شد این بود که در طول روز وقتی با استفاده از سرویس این ISP به وبلاگ من مراجعه می‌کنید گاهی باز و گاهی صفحه معروف فیلترینگ را مشاهده می‌کنید.
امید حسینی خود بر این باور است که به دلیل مطالب وی در خصوص اغتشاشات پس از انتخابات و نوع مطالب وی این وبلاگ به این سرنوشت دچار شده است.
وی همچنین در یادداشتی در وبلاگ خود آورده است: نمي‌دانم مسئولان كميته فيلترينگ براساس چه منطقي، به فعاليت شبانه روزي مشغولند؟! من اگر جاي آنها بودم، دقت بيشتري مي‌كردم و قطعا مصلحت را بيشتر رعايت مي‌كردم.
در پایان به نظر می رسد اگر چه اهتمام بر نظارت بر سرویس‌های وبلاگ‌نویسی امری بدیهی و لازم به نظر می رسد اما استفاده از امکانات کامل شورا برای جلوگیری از خطای انسانی و اعمال سلیقه شخصی امری لازم به نظر می‌آید
منبع : رجا نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats