۱۳۸۹ فروردین ۳۰, دوشنبه

بازتاب اعدام افغانی ها در ایران

خبر یکم :
محمد کبیر فراهی معین سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان که در رأس یک هیئت عالی‌رتبه در تهران به سر می‌برد، امروز با آقای دوکتور فتح اللهی معاون امور آسیا و اقیانوسیه و آقای محمدحسین قشقاوی معاون امور قونسلی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ملاقات‌های جداگانه‌ی را انجام داد.
در این ملاقات‌ها، آقای فراهی در آغاز صحبت خویش ضمن یادآوری از پیوندها و مشترکات عمیق بین دو کشور، از کمک‌ها و مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد و مقاومت و نیز کمک‌های آن کشور در طی چند سال اخیر در عرصه‌های مختلف بازسازی افغانستان قدردانی نمود.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه که نسخه ای از آن، دقایقی پیش در اختیار خبرگزاری صدای افغان(آوا) قرارگرفت، وی با یادآوری از موجودیت کتله‌ء عظیمی از مهاجرین افغان در کشور ایران و فراهم ساختن تسهیلات زندگی و تحصیل برای آن‌ها، موضوع زندانیان افغان و خبر های اخیر مبنی بر اعدام یا محکوم به اعدام شدن یک عده از هم‌وطنان ما که نگرانی عمیق مقامات و مردم جمهوری اسلامی افغانستان را بر انگیخته است، را با جانب ایرانی مطرح کرد.
معین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان تأکید کرد تا جانب ج.ا.ایران با در نظر داشت روحیه اخوت و برادری و اصول همسایگی نیک در برابر آن عده اتباع افغانستان که به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده اند و در واقعیت امر، مجرمین اصلی نبوده و هرگاه چنین اتفاقی هم صورت گرفته باشد وسیله‌ی برای قاچاقچیان مواد مخدر بوده اند، از نهایت شکیبایی، حسن انسان دوستی و برادری کار گرفته و خواستار گردید تا مقامات ج.ا.ایران دوسیه‌های محکومین به اعدام را مورد تجدید و بازنگری قرار داده و در قسمت رفع اعدام و یا تخفیف مجازات شان اقدامات مقتضی را روی دست گیرند.
موصوف از جانب ایران خواست تا لیست و آمار دقیق زندانیان افغان را به دسترس جانب افغانستان قرار داده و موافقه نمایند تا یک هیئت تخنیکی و فنی افغانستان در رابطه به ثبت هویت، نوع جرم و مجازات زندانیان افغان به کشور ایران مسافرت نمایند.
معین سیاسی وزارت امورخارجه افغانستان، بر تسریع و تکمیل شدن مراحل قانونی، تصویب دو موافقتنامه که از جانب افغانستان به تصویب شورای ملی و توشیح  رییس جمهوری اسلامی افغانستان رسیده است در صورتی که از جانب ایران نیز نهایی گردد،و موجب کاهش یافتن مشکلات زندانیان می گردد،تأکید ورزید.
معاونین وزیر امور خارجه ایران از تعمیق روابط و همکاری‌ها، تعقیب جدی موضوعات مربوط به نهایی ساختن موافقتنامه انتقال محبوسین و استرداد مجرمین، قانونمند شدن مهاجرین افغان در ایران، فراهم نمودن زمینه‌های کار برای شان اطمینان داده و وعده سپردند تا مراتب نگرانی جانب افغانی را به مقامات عالی کشور خود انتقال داده و آمادگی شان را جهت جلو گیری از بروز حوادث در امتداد سرحد ابراز کرده و بر رسیدگی به همچو قضایا با مساعی مشترک تأکید کردند.
گفتنی است که سفر این هیئات به دنبال انعکاس گزارش هایی مبنی بر محکوم شدن تعداد زیادی از افغانهای مهاجر درایران به اعدام ، صورت گرفته است.
رسانه های غربی تعدام اعدام شده ها را 45 تن اعلام کرده اند اما مقامات افغان اعدام فقط شش تن را تایید نموده اند که به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر وپس از حکم محکمه اعدام شده اند وسپس جنازه های شان به بازماندگان شان درافغانستان تحویل داده شده اند.

خبر دوم :
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در خبرنامه منتشر شده از سوی دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که مشاور امنیت ملی کشور در نتیجه تماس و گفتگو با سفارت ایران، برخلاف گزارش های رسانه ها دریافته است که شش تن از زندانیان افغان در ایران اعدام شده اند.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی در گفتگو با فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل از اعدام شهروندان افغان در کشور ابراز نگرانی کرده و افزود حکومت افغانستان خواهان به اجرا گذاشتن توافقنامه های امضا شده در مورد تبادل زندانیان افغان است.

مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از اعدام شش تن اتباع جمهوری اسلامی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران اظهار نگرانی نموده اما گفته است که رسانه ها در نشر این تعداد از مبالغه کار گرفته اند.

به نقل از اعلامیه وی، دریافت که خلاف گزارش های رسانه ها، تعداد زندانی هایی که در ایران اعدام شده اند، حدود شش تن می باشند که اجساد چهار تن آنان به روز های شانزدهم و بیست و ششم حمل سال جاری از طریق مرز اسلام قلعه به افغانستان انتقال داده شده است.

به نقل از اعلامیه، طرفین توافق کردند که مقامات مسوول دو طرف، درین رابطه هر چه زودتر تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

هم چنان در بخشی از اعلامیه آمده است که، در این دیدار فدا حسین مالکی شمار کسانی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند، از طرف رسانه افغانستان بسیار مبالغه آمیز و ناشی از عدم آگاهی دانست.

در اخیر، سفیر ایران همچنان از آمادگی کشورش برای استراد زندانیهای افغانی به کشور شان اطمینان داد و گفت در صورت آمادگی افغانستان جانب ایران در چارچوب توافقات قبلی حاضر به استرداد این زندانی ها است.

هیئت اداری پارلمان به کمیسیون امور بین الملی وظیفه سپرد تا مساله را بطور جداگانه با وزارت خارجه در میان بگذارند.

اما ظاهر فقیری، سخنگوی وزارت امور خارجه اعدام 45 تن را رد نموده شش تن را پذیرفته بود.


خبر سوم :
مجلس سنا خواستار اعزام یک هیأت بلندپایه دولتی به ایران شد تا به دوسیه های افغان هایی که در آن کشور به اعدام محکوم هستند، رسیدگی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) و به نقل از دفتر مطبوعاتی مجلس سنا، در جلسه فوق العاده مجلس سنا که روز شنبه تدویر یافت، عملکرد مقامات ایرانی در خصوص اعدام افغان های زندانی در آن کشور مورد انتقادهای شدید از جانب سناتوران صورت گرفت.

شماری ازسناتوران گفتند که برخلاف رقم ذکرشده از سوی حکومت افغانستان وایران تعداد اعدام شدگان بیشتر می باشند؛ آنها به نقل ازتلویزیون شمشاد، رادیو آزادی و رادیو مژده که با چند تن از خانواده های اعدام شده مصاحبه شده اند؛ گفتند که تعداد اعدام شدگان از آنچه که منابع رسمی اعلام نموده اند؛ زیاد می باشند و نیز جانب ایران هنگام تحویلی هرجسد در نقطۀ مرزی؛ از اقاربشان یک مقدار پول نیز اخذ می دارند.

مجلس سنا با استماع این گزارشات وبرای دریافت حقایق موضوع فیصله نمود تا هیأتی متشکل از مجلس سنا، دادگاه عالی، وزارتهای امور خارجه، عدلیه، امورمهاجرین ودادستانی کل هرچه زودتر به کشورایران سفر نموده روی توقف اعدام افغانها با جانب ایران مذاکره کرده ونیزدرمورد علت این اعدام ها با آگاهی از دوسیه های نسبتی معدومین، رعایت موافقتنامه هردو دولت در مورد تبادله زندانیان صحبت نموده ومطالعات دقیقی را که اعدام عاملان قاچاق مواد مخدربا شریعت اسلامی مطابقت دارد وگرفتن پول ازورثۀ یک میت ، دلایل شرعی دارد؛ انجام داده وگزارش آن را به مجلس سنا و مراجع مسؤل ارائه بدارند .

این درحالی است که داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی کشور ضمن نگرانی از این موضوع در ملاقاتی با فدا حسین مالکی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل دریافت که خلاف گزارش های رسانه ها، تعداد زندانی هایی که در ایران اعدام شده اند، حدود شش تن می باشند که اجساد چهار تن آنان به روز های شانزدهم و بیست و ششم حمل سال جاری از طریق مرز اسلام قلعه به افغانستان انتقال داده شده است.

اسپنتا در این دیدار که در شورای امنیت ملی انجام شد، نگرانی افغانستان را راجع به اعدام های اخیر ابراز کرد و گفت که افغانستان و ایران در زمینه تبادل زندانی ها توافقانه نامه هایی را امضا کرده اند که حکومت افغانستان خواهان به اجرا گذاشته شدن آنها است.

طرفین توافق کردند که مقامات مسؤل دو طرف، در این رابطه هر چه زودتر تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

در این دیدار فدا حسین مالکی شمار کسانی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند، از طرف رسانه افغانستان بسیار مبالغه آمیز و ناشی از عدم آگاهی دانست. سفیر ایران همچنان از آمادگی کشورش برای استراد زندانی های افغانی به کشور شان اطمینان داد و گفت در صورت آمادگی افغانستان جانب ایران در چارچوب توافقات قبلی حاضر به استرداد این زندانی ها است.


و اما نظرات تعدادی از خوانندگان افغان :
>>>   واه واه....مشاور امنیت ملی کار وزیر خارجه را انجام میدهد. مثلیکه آقای اسپنتا هنوز هم اکت وزیر خارجه را میکند. داکتر زلمی رسول - مگر خوابت برده است و یا کدام معین نداری که این کار ها را در غیابت انجام دهد؟

>>>   وکیلای پارلمان امار غلط داده اند و اینگونه باعث تشویش و نگرانی شدند و همچنین ابروی ما پیش ایرانی ها رفت

>>>   وزارت خارجه ، معین وزارت و همه وزارت باید خجالت بکشند . طبق نورم های حقوق بین الملل و عرف دپلوماتیک سفیر یک کشور به وزارت خارجه احضار میشود . نمیدانم سفیر ایران چگونه قبول کرده که به حلسه شو رای امنیت ملی کشور میز بان اشتراک نماید . شورای امنیت ملی و سپنتا از حدود صلاحیت خود پا را فراتر نهاده و وزیر خارجه و خود وزارت توهین شده است .
نوید

>>>   کشور افغانستان باد در مورد اتباع خود که در ایران اعدام می شوند کوتاهی نکند خیلی زیاد هم وطنان ما به جرم هیچ چی در زندانهای ایران بسر می برند باید به وضع اینها رسیدگی شود.
اکبری ابراهیم

>>>   اعدام عاملان مواد مخدر بدون در نظر داشت هیچگونه تبعیض رنگ و ملیت در همه کشور ها باید اجرا شود و هیچگونه رحمی به این آدم کشان زهری روا نیست. این قاتلان خود هیچگونه تبعیضی در انتخاب قربانی خود ندارند. مگر به حیرتم که هیچگاهی از اعدام افغانها در سعودی شکایت نداشته ایم، مثل اینست که آنها صاحب الاختیار خون ما اند.
دادخواه

>>>   برادر دادخواه . مگر نمي داني اعراب هر كار كنند درست و صلاح است. !!!!!!!!!!!!!
هر كشور قانون خود دارد . اگر درايران مالزي چين روسيه اعدام ميكنند قانون است. اگر در افغانستان اين كار وارد است و قانوني است . نميتوان به كشور ديگر گفت قانونت را تعويض كن.

۲ نظر:

  1. خواهر هرچي ايراني را گاييدم كيرمه تو مسلماني اينها اگر اسلامي كه ايراني ها ميگويند اين طوري هست مه از اسلام خارج ميشم

    پاسخحذف
  2. خواهر هرچي ايراني را گاييدم كيرمه تو مسلماني اينها اگر اسلامي كه ايراني ها ميگويند اين طوري هست مه از اسلام خارج ميشم

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats