۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

حمله ی رییس جمهور ایران به تهدیدات هسته ای اوباما


این خبر به تاریخ 7 آوریل 2010 برابر با 18 فروردین 1389 در سایت خبرگزاری « رویترز » انتشار یافته بود که ترجمه ی آن بشرح زیر ارائه می شود .

 
( رویترز ) – رییس جمهور ایران ، روز چهارشنبه حملات شخصی تند و تیزی را خطاب به اوباما بیان داشت . احمدی نژاد ، او را فردی خام و بی تجربه دانست که خیلی زود از بکارگیری سلاح های هسته ای علیه مخالفانش ، بعنوان اهرم تهدید و ارعاب بهره برد .
در تشریح خبر سیاست جدید ایالات متحده در خصوص محدودیت و انحصار استفاده ی سلاح های اتمی که با ارسال پیام تندی از جانب آمریکا به ایران ( بابت برنامه ی هسته ایش ) بود و ایران را بعنوان هدف بالقوه ای برای آمریکا دانسته بود ، محمود احمدی نژاد با تکرار سیاست تغییر ناپذیر خود ، خطاب به اوباما گفت که اینگونه تهدیدها ، تاثیری بر ایران نخواهد داشت .
احمدی نژاد در تلویزیون ایران گفت : « این سخنان اوباما ، حاکی از این است که اوباما ، سیاستمداری آماتور و بی تجربه است » . احمدی نژاد گفت : « سیاستمداران آمریکایی شبیه کابوها هستند . هر جا که با بن بست قانونی و منطقی مواجه شدند ، دستهایشان به سمت تفنگ هایشان می رود » .
اوباما پس از رسیدن به قدرت در سال 2009 ، شروع به برخی اقدامات دیپلماتیک با تهران کرد و اصرار بر تسهیل برخورد با ایران داشت .
ولیکن بواسطه ی فعالیتهای هسته ای ایران که از سوی غرب مظنون به دستیابی به بمب اتم بود و از سوی تهران بعنوان کاربرد غیرنظامی معرفی می شد ، مواجهه و برخوردی سخت و شدید بین این دو کشور در گرفت .
اوباما به اصرار از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد تا از اعمال تحریم های جدید علیه ایران ، حمایت کنند .
تغییراتی که او در سیاست هسته ای ایالات متحده بوجود آورده ، پیش از نشست هسته ای واشنگتن در هفته ی آتی ، اعلام شده است . او گسترش بیشتر سلاح های اتمی را رد کرده و بکارگیری سلاح های هسته ای در برابر کشورهای فاقد سلاح های هسته ای را « غیرمحتمل » دانست .
ولی در این خصوص شرطی نیز بیان شد . چنانچه کشورها به معاهده ی عدم گسترش هسته ای متعهدند ، بایستی تعهد خود را در این رابطه نشان دهند . بنابراین ایران و کره ی شمالی از گزینه ی حمله ی هسته ای ما در امان نخواهند بود و بعنوان اهداف بالقوه ، مد نظر می باشند .
احمدی نژاد در سخنانی از شمالغربی ترین شهر ایران ( ارومیه ) ، گفت : « دیروز اخباری منتشر شد که می گفت او ( اوباما ) تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای و بیوشیمیایی علیه کشورهایی که با آمریکا هماهنگ نیستند و زیر بار فشارهای آمریکا نمی روند ، کرده است .
ایران ، در 17 و 18 آوریل (28 و 29 فروردین ) میزبان کنفرانس خلع سلاح هسته ای خواهد بود . چین که از سوی اوباما به حمایت از تحریم ها علیه ایران دعوت شده ، گفته است که احتمال موافقت چین با این تحریم ها وجود دارد .
وزیر خارجه ی فرانسه ، برنارد کوچنر ، روز چهارشنبه گفت که چین در نیویورک و در روز پنجشنبه به گفتگو به ایالات متحده ، بریتانیا ، روسیه ، فرانسه و آلمان می پردازد و پیرامون تحریم های احتمالی ایران ، بحث و تبادل نظر خواهد شد .
ضمنا او به این نکته اشاره کرد که این نکته ، الزاما بیانگر کوتاه آمدن چین از موضع مخالفش نسبت به تحریم علیه ایران نیست .
کوچنر گفت : « مذاکرات، طولانی خواهد بود . آیا این مذاکرات ، تا پایان آوریل ( 10 اردیبهشت ) به پایان خواهد رسید ؟ امیدوارم که اینگونه شود »
هشدار ایران به اسراییل
ایران بار دیگر ، به اسراییل هشدار داد که اقدام به حمله نکند .
وزیر دفاع ایران ، احمد وحیدی ، در گفتگو با خبرگزاری نیمه دولتی مهر گفت : « اگر آنها ( اسراییل ) به ایران حمله کنند ، احتمالا هیچ نشانی از رژیم صهیونیستی باقی نخواهد ماند »
اسراییل گفته است که در تلاش برای توقف فعالیتهای هسته ای ایران ، می تواند به این کشور حمله کند . ایران نیز اسراییل را تهدید کرد که هر حمله ای ، با حملات موشکی به اسراییل ، پاسخ داده خواهد شد . این در حالی است که اسراییل تنها کشور دارای زرادخانه ی اتمی در منطقه ی خاورمیانه است .
نماینده ی رهبری ارشد ایران ، آیت الله خامنه ای ، در سپاه پاسداران انقلاب نیز تهدیدات مشابهی را در روز سه شنبه بیان داشت .
بدنبال عدم موفقیت توافقنامه ی تبادل سوخت با تهران ، ایالات متحده و متحدانش امیدوارند که اعمال تحریمهای جدید علیه برنامه ی غنی سازی هسته ای ایران ، در هفته های آتی ، عملی شود .
ایران می گوید جهت تولید برق و مصارف پزشکی ، نیازمند فناوری هسته ای است . ایران می گوید به فناوری دستیابی به اورانیوم با غنای بالا از اورانیوم با غنای پایین نایل شده ، ولی تبادل سوخت باید در درون خاک ایران و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شود .
وزیر خارجه ی ایران ، منوچهر متکی ، در کنفرانس خبری در روز چهارشنبه گفت : « ما نگرش مثبتی به نظریه ی تبادل سوخت داریم ... ولیکن درصورتیکه این تبادل در داخل ایران ، صورت پذیرد »
روسیه ، که همانند چین تحت فشار غرب برای حمایت از افزایش تحریمهای بین المللی علیه ایران است ، تا کنون از تحویل سامانه ی ضدهوایی s-300 به ایران خودداری کرده که این مساله ، سبب رنجش مقامات ایرانی شده است .
ولیکن وزیر دفاع ایران ، وحیدی ، گفت که روسیه قصد تخلف از معاهده ی فروش سامانه ی موشکی را ندارد . « روسیه به توافق فی مابین در خصوص سامانه ی S-300 پایبند است . آنها گفته اند که این سامانه ، بموقع تحویل ایران خواهد شد »
تحلیلگران می گویند S-300 می تواند به ایران در خنثی سازی تلاشهای آمریکا و اسراییل ، کمک کند . آمریکا و اسراییل حاضر به کنار گذاشتن گزینه ی نظامی علیه ایران و بمباران تاسیسات هسته ای آن ، در صورت حل نشدن مسایل هسته ای ایران ، نیستند .
سامانه ی S-300PMU1 که بر روی کامیون سوار می شود ، در غرب بعنوان SA-20 شناخته شده و می تواند موشک های کروز و هواپیما را هدف قرار دهد . این سامانه ، محدوده ی 150 کیلومتری ( 90 مایلی ) را پوشش داده و دارای سرعتی بیش از 2 کیلومتر در ثانیه است .

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats