۱۳۸۹ فروردین ۲۹, یکشنبه

دروغ پردازی در بحث گردشگری ایران

ماجراي سفرهاي نوروزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از آن ماجراهايي است كه هر ساله پس از نوروز مدتها از سوي رسانه هاي مختلف مورد نقد و بررسي يا تحسين قرار مي گيرد. داستاني كه  نقطه شروع آن به توديع محمدشريف ملك زاده به عنوان معاونت گردشگري اين سازمان بر مي گردد. معاوني كه  به شيوه دانشگاهيان، بررسي و ارزيابي مديريتي را به كارنامه و اعداد و ارقام سوق داد. پس از آن بود كه گردشگري به مدرسه اي تبديل شد كه هر چه نمره هاي اعلامي از سوي استان ها و مديران فعال در آن بيشتر باشد، عملكرد آنان بهتر و بهتر به چشم مي آمد!!!

به گزارش "تابناک"، از همان زمان بود كه روش ابداعی! آمارگيري گردشگران نيز از سوي يكي از مشاوران و افراد بسیار نزدیک به ملك زاده اعلام شد و موجبات تفاخر اين سازمان فراهم گشت! اين روش، چيزي نبود جز روش نفر سفر!!!

ملك زاده و مشاورانش به اين نتيجه رسيده بودند كه با شمارش تعداد اتومبيل هاي ورودي به شهر مي توان تعداد گردشگران را شمرد و چون میانگین تعداد مسافران هر ماشيني 4 نفر است مي توان تعداد اتومبيل ها را بر 4 ضرب كرده و به هر حال عددي به دست آورد كه مي توان بر اساس آن، ادعا كرد كه اين تعداد سفر در كشور انجام شده است!

برپایه این گزارش، در همان زمان كه ملك زاده براي نخستين بار اعلام كرد كه 40 ميليون نفر سفر در كشور انجام شده است، زمزمه هايي در رسانه هاي مختلف شنيده شد كه با فرض درست بودن اين آمار، در كشوري كه 70 ميليون جمعيت دارد، اين آمار يك آمار غيرواقعي است آن هم به چند دليل و مهم ترين آن هم وجود کمی بیش از 2 هزار تخت اقامتگاهی در كل كشور بود! آن زمان بسياري از متفكران بر اين فرض كه گفته ملك زاده درست است تحليل هاي ساده اي ارائه كردند كه اگر چنين تعداد سفري در كشور انجام شده باشد، در گردشگري داخلي بايد رشدي اتفاق افتاده و منفعت آن حداقل در گردشگري منطقه اي نمايان باشد.
 
 اين در حالي بود كه شواهد نشان می داد نه تنها چنين رشدي حاصل نشده بود بلكه واقعيت هاي موجود حکایت از این داشت كه گروه عظيمي به دليل تجمع گردشگران در مكان هايي خاص چون نواحي شمالي كشور، شيراز ، اصفهان و مشهد دچار مشكلات بسياري شده و در واقع سفر به بحراني تبديل شده بود كه چيزي جز ترافيك و ظاهري نابسامان نصيب اين مناطق نكرده بود. هجوم گردشگران به اين مناطق و نبود خدمات مناسب، موجب به وجود آمدن ترافيك هاي بسيار جاده اي و شهري و افزايش قيمت كالاهاي منطقه اي و در نهايت تنش ميان گردشگران و ميزبانان شده و همين امر موجب شد كه بسياري با يك برآورد ساده، به اين نتيجه برسند كه به جاي سفرهاي داخلي، به سفرهاي خارجي رو كرده و با همان قيمت از كشورهاي حاشيه خليج فارس و یا کشورهای چون ارمنستان، ترکیه و ... بازديد كنند.

با اين حال، مدتها سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بر اين حرف خويش پافشرده و از آمارهاي خود دفاع كرد، بدون اينكه به اين مساله توجه كند كه  اين آمار خود تنها نقض شعارهاي اين سازمان است و بس! چرا كه اين سازمان از همان روز نخست با شعار همگاني، همه مكاني و همه زماني كردن سفر پا به عرصه گذاشته و توجه همگان را به اين امر جلب كرد كه سفر بايد در همه شهرها براي همه قشرها و در طول سال انجام شود، نه اينكه تنها در طول نوروز شاهد آن باشيم كه در برخي از شهرها و جاده ها چون جاده چالوس، 150 كيلومتر ترافيك جاده اي ايجاد شود و در باقي سال، هتل ها و هتل آپارتمان هاي اين منطقه در انتظار گردشگران لحظه شماري كنند.

نكته قابل توجه اين آمارها، رقابتي است كه ميان معاونان در دوره هاي مختلف ايجاد شده است. اينكه ملك زاده معاون اسبق مشايي نهايت فعاليت و عملكرد كاري خود را در 40 ميليون خلاصه كرده و 4 سال بعد سيد رضا موسوي معاون بقايي اين رقم را  با شجاعت كامل120ميليون اعلام مي كند و با نهايت سربلندي آن را نتيجه سال همت مضاعف و كار مضاعف مي داند، چه معنايي  مي تواند داشته باشد جز زورآزمايي معاونت ها و فخر فروشي به قولي پشت بازو نشان دادن آنها به يكديگر!؟؟؟

آيا مخاطبان براي اين كار قدردان سازمان ميراث فرهنگي و مسئولانش خواهند بود يا  اينكه اين ارقام را يك بازي اي بيش ندانسته و بي تفاوت از كنارش خواهند گذشت؟!! آن هم در شرايطي كه در نخستين روزهاي تعطيلات، جاده هاي شلوغ، سردي هوا و  نبود تخت هاي مناسب در شهرستان هاي مختلف، سرگرداني بسياري را براي گردشگران به همراه مي آورد !؟؟

به راستي هدف سازمان ميراث فرهنگي از ارائه آمار گردشگران نوروزي چيست؟! آيا اين آمار براي تفاخر و نشان دادن عملكرد كاري اين سازمان است كه در آن صورت، با ارائه چنين آماري، تنها سازمان ميراث فرهنگي است كه در زير علامت سوال بزرگ تري قرار مي گيرد و آن هم اين است كه اين سازمان در اين 4 سال نتوانسته است شعارهاي خود را جامه عمل پوشاند!؟ و اگر هدف از ارائه آمار اين است كه افزايش گردشگري را نشان دهند، بايد گفت كه امري بديهي است كه گردشگري زماني  براي كشوري توسعه به بار خواهد آورد و به افزايش گردشگري تبديل مي شود كه تعداد گردشگران ورودي اش بيشتر باشد. اين در حالي است كه آمار ارائه شده از سوي آژانس داران نشان مي دهد كه  در اين چند سال نه تنها از تعداد گردشگران ورودي كاسته شده بلكه به  تعداد تورهاي خروجي نيز افزوده شده و كشور در تورهاي خروجي با رشدي 8 درصدي مواجه بوده است.

به نظر مي رسد زمان از دست رفته در اين 4 سال براي مسولان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، نه تنها تجربه اي بر اين سازمان و مسئولانش نيافزوده است، بلكه بي تفاوتي رسانه ها به اين آمار، عزم مديران و مسئولان اين سازمان را جزم كرده است كه نحوه تعامل و تفكرات مديران اين سازمان در طول تاريخ بدون نقص بوده است!؟ چرا كه با تغيير مديران و معاونت هاي مختلف، ارائه طرح ها و برنامه هاي تكراري كه همواره مورد انتقاد كارشناسان و رسانه هاي مختلف قرار گرفته است، نتوانسته است اندك تاثيري بر جريان هاي گردشگري كشور داشته باشد و ما همچنان تا پايان دوره دولت دهم ، بايد شاهد اين شعارها و برنامه هاي تكراري بي نتيجه اي چون ستاد تسهيلات سفر، آمار گردشگران و رقابت استان ها در ارائه آمار و سفر كارت ها و ... باشيم.

به راستي بازي با واژه ها از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چه نقشي در توسعه گردشگري اين كشور خواهد داشت آن هم در زماني كه امسال، سال همت مضاعف و كار مضاعف ناميده شده است؟! و ما از ابتداي سال مي بينيم كه اين سازمان با استفاده ابزاری از اين شعار،  اعلام مي كند كه  120 ميليون نفر سفر با توجه به نام اين سال كه سال همت مضاعف و كار مضاعف است نشان دهنده تلاش اين سازمان براي همسويي با شعارهاي نظام جمهوري اسلامي است در حالی که منطق حکم می کند برای نوروز امسال از مدتها قبل برنامه ریزی شده باشد و بعید به نظر می رسد همزمان با اعلام شعار سال جدید سازمان یادشده امکان تغییر در برنامه هایش را داشته باشد.
 
و در پایان اینکه، از زمان اعلام شکل جدید شمارش گردشگران که به دوره آقای ملک زاده بر می گردد تا کنون، مدیران مربوط هیچگاه شیوه این نوع برآورد تعداد گردشگران، تاثیر آن بر اقتصاد ملی، تاثیرگذاری آن در سیاست های سازمان برای افزایش خدمات در سالهای بعد و مواردی از این دست را بیان نداشته اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats