۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

راهکارهای ازدواج موفق

آیا تصمیم به ازدواج دارید؟ یا آنکه در حال حاضر متأهل می باشید؟ شما قادر به بنیان نهادن یک ازدواج موفق و پایدار خواهید بود. به یاد داشته باشید که پایدار نگه داشتن یک ازدواج موفق مستلزم تلاش و کوشش مستمر است باید متوجه باشید که مفهوم ازدواج چیزی فراتر از یک پیمان قانونی و مشروع می باشد که به واسطه آن به زن و مرد اجازه می دهد که به عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر زندگی کنند.
به یاد داشته باشید که هر مرد و زنی در هنگام ازدواج وظایف و تکالیفی را عهده دار می شود که عدم تعهد به آنها منجر به بی ثباتی یک ازدواج هر چه قدر هم موفق خواهد شد.
1- مشاوره پیش از ازدواج را فراموش نکنید.
مشاوره پیش از ازدواج شدیدا به تمامی افرادی که در شرف ازدواج هستند توصیه می شود. شانس ایجاد یک ازدواج موفق هنگامی که زن و شوهر قادر باشند با یکدیگر در رابطه با مسایل ذیل گفتگو کنند و به یک تفاهم و رضایت دو سویه در عرصه زندگی مشترک دست یابند، مسلماً افزایش می یابد. این مسایل می تواند در قالب عوامل زیر باشد:
- عقاید و رسوم مذهبی و معنوی
- روابط جنسی (نگرشها و علایق جنسی)
- مادیات (اهمیت آن، نحوه خرید و تدابیر سرمایه گذاری)
- بهداشت فردی و انتظارات و نگرشها نسبت به تناسب اندام
- مدیریت خانواده (وظایف و مسوولیت ها - پرورش و تربیت فرزندان و تعداد آنها
- ورزش ها، سرگرمی ها، فعالیتهای تفریحی و نحوه گذراندن تعطیلات
- دید و بازدید از خویشاوندان خود و همسرتان
- تعهدات اجتماعی ـ اهداف و آرزوهای فردی

2- از پیشینه همسرتان و خانواده همسرتان آگاهی یابید
اینکه از پیشینه خانواده همسرتان آگاهی یابید بسیار ضروری است چون شخصیت کنونی شما تا حدود زیادی برگرفته شده و حاصل همان تجاربی است که در شرایط محیط یک خانواده خاص کسب کرده اید. خانواده پیوند دهنده فرد با گذشته می باشد. ما شدیداً متأثر نگرشها، رفتار و کنشهای خانواده ای هستیم که در آن پرورش یافته ایم. بله درست است شما تنها با یک فرد وصلت نمی کنید بلکه با طرز تربیت خانوادگی وی نیز تا آخر عمرتان سر و کار خواهید داشت.
این تربیت می تواند از آداب غذا خوردن و برخورد اجتماعی تا الگوهای رفتاری و انتظارات وی تأثیرگذار باشد.

3- مفهوم تعهد در ازدواج را هیچگاه فراموش نکنید
ازدواج خوب و موفقیت آمیر وجود دارد اما ازدواج بی عیب و نقص و تمام عیار میسر نمی باشد. هر ازدواج موفق و پایدار شامل متعهد گشتن بی قید و شرط نسبت به یک فرد ناکامل است. این انتظار که همسرتان کامل و فاقد هر گونه عیبی باشد واهی و نامعقولانه می باشد. امروزه که جدایی ها و طلاق های شتابزده با مشاهده کوچکترین نشانه اختلاف و مشکلات زندگی اتفاق می افتد مهم است که از خودتان سوال کنید که تعهد شما نسبت به ازدواج چیست؟ تعهد به ازدواج به مفهوم آن است که زن و شوهر به یکدیگر چنین گفته باشند «ما نسبت به زندگی مشترکمان بی اعتنا و بی اهمیت نیستیم. ما ازدواجمان را بر پایه عشق، احترام، شرافت و علاقه دو سویه و خالصانه با یکدیگر آغاز کرده ایم، ما اعتقاد داشتیم و داریم که به یکدیگر وفادار بمانیم و صادق بوده و دروغ نگوییم و به یکدیگر اعتماد داشته باشیم. چه در حضور یکدیگر و چه در غیاب یکدیگر»
4- با یکدیگر صحبت کنیم و به صحبتهای یکدیگر گوش دهیم
توانایی در ارتباط برقرار کر دن با یکدیگر یکی از مهمترین راهکارهای تداوم ازدواجی موفق است. ما باید بیاموزیم که چگونه به حرف های همسرمان گوش دهیم و پرسش های وی را واضح، مشخص و بدون پیش داوری و بدون کینه ورزی و انتقام جویی پاسخ دهیم. بیاموزیم که کلید حل مشکلات بسیاری اوقات در دست محبت کردن و شنیدن درد و دل های همسرمان و از بین بردن سوء تفاهم های ایجاد شده است. تا زمانی که نتوانیم به حرف های هم گوش دهیم از دل نگرانیها و ناراحتیها و دلخوریهای یکدیگر آگاه نخواهیم شد و همین دلخوریهای کوچک کم کم روی هم سوار شده و یک کوه بزرگ را می سازد. با گوش کردن به طرف مقابل خود باعث می شوید که همسرتان بتواند بهترین جایگاه را خانواده خود بداند. به یاد داشته باشید که همانطور که دوست دارید همسرتان به صحبتهای شما گوش دهند، شما نیز باید گوشهای شنوای خوبی برای همسرتان باشید.

5- نظام های اخلاقی را در تمامی مراحل زندگی خود به کار ببرید.
افرادی که در ازدواج خود یک نظام ارزشی مقتدر را به کار می بندند بسیار زیاد در محقق گشتن یک ازدواج و ارتباط موفق و صحیح به آنها کمک خواهد کرد. نظام ارزشی که دربرگیرنده صفات و خصوصیات: صداقت، راستی، همبستگی، اعتماد، احترام، عشق، گذشت، تفاهم و وفاداری به یکدیگر باشد. ازدواجی که در آن زن و شوهر دارای انتظارات متضاد و خواسته های غیر قابل انعطاف می باشند، شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.
مشاجرات و اختلافات را به شیوه سازنده و ثمربخش حل و فصل کنید که شامل تمرکز بر دغدغه های هر دو فرد و یافتن گزینه ها و راه هایی باشد که هر دو طرف سود برده و به خواسته هایشان دست یابد.
تقریباً در هر اختلاف یک نفر احساس می کد که مورد بی مهری و بی احترامی و بی توجهی قرار گرفته است. در ازدواج نباید این چنین باشد که همواره یک فرد برنده و یک فرد بازنده گردد. چون آن دیگر مذاکره نبوده بلکه تحکم و سلطه گری است.

6- برای فرزندان خود، پدر و مادر باشید.
بله، صاحب فرزند شدن قوی ترین نیروی تحرک برای ازدواج بسیار از افراد است اما آیا شما حاضرید که فرزندان خود را در شرایط نه چندان ایده آل پرورش دهید؟
موضوع اینجاست که زمانی که فرزندان بزرگ می شوند و از کنار شما می روند شما مجدداً با آن فرد خواهید بود. هیچ فر دی کامل نیست. اما حداقل پدر و مادری برای فرزندان خود برگزینید که بتوانند برای آن ها یک پدر و یا مادر خوبی بوده و همچنین شما به وی علاقه داشته و برایش احترام قایل باشید.
بدانید تا زمانی که شما دو نفر به هم احترام گذاشته و یکدیگر را دوست بدارید و محیطی گرم برای خانواده ایجاد کنید، فرزندان شما نیز احساس خوشبختی و رضایت از داشتن چنین پدر و مادری خواهند داشت ولی امان از روزی که شما دو نفر سر هر مسأله ای دعوا داشته و یا به یکدیگر احترام نگذارید.!
اما در انتها به یاد داشته باشید که:
تمام دوستان شما ازدواج کرده اند اما شما هنوز هستید، مطمئن باشید که یکی دوتای آنها هم طلاق گرفته اند. پس خودتان باشید و تنها به خاطر سوالات اقوام و فامیل که آیا خیال ازدواج داری یا نه، تصمیمات غیرعاقلانه نگیرید بهتر است تنها باشید تا آنکه با شخصی ازدواج کنید که سبب بدبختی شما گردد. هیچگاه تنها به خاطر ازدواج معیارهای خود را پایین نیاورید
مجاله تخصصی تغذیه و سلامت


پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .     

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats