۱۳۸۹ شهریور ۲۰, شنبه

نادره


 قسمت چهل و پنجم
کتاب « نادره »
عنوان فصل : قسمت هفتم از یادداشت های نادره - وصیت فریدون
بعد از فوت فریدون ، مادرش شمس الملوک خانم آنی از من جدا نمی شد . فامیل و خانه ی خود را ترک کرده ف در کتابخانه ی کوچک من به سر می برد . هر روز بعد از نماز صبح و صرف ناشتا از خانه با هم بیرون آمده ، به مریض خانه و منازلی که می دانستم مریض دارند می رفتیم . از بیمارها عیادت و پرستاری می نمودیم . لباس و رختخواب هایشان را نظافت می کردیم . برای آنهایی که استطاعت نداشتند دکتر دعوت نموده ، غذا و دارو تهیه می نمودیم . 
مدت یک سال تمام زندگانی من به ترتیب فوق بود . در این مدت از تمام کتاب های علمی و ادبی دست کشیده ، فقط رساله های کوچک پرستاری و حفظ الصحه ، کتب دیانتی و روحانی را مطالعه می کردم . در عین بدبختی ، یک زندگانی آرام و ساکتی داشتم . خود را با دستگیری تیره بختان تسلی می دادم . 
تمام آمال و افکار بلند بالای دیرینه را کنار گذاشته بودم . وظیفه ی خود را عبارت از کمک به بدبختان ، مخصوصا تسلی مادر فریدون می دانستم . از اجرای این وظیفه بسیار محظوظ و خوشوقت می شدم . 
شمس الملوک ظاهرا تسلی یافته ، اسم فریدون را در نزد من به زبان نمی آورد . ولی مزاجا روز به روز مریض و علیل تر می شد . شب های جمعه تربت فریدون را با هم زیارت می کردیم . من سوره ای از قرآن را می خواندم . او برای استراحت روح فرزندش دعا می کرد . 
یکی از شب های بسیار سرد زمستان در تحت تاثیر افکار گوناگون که به مغز من هجوم آورده بود ، تا دو ساعت نصف شب نتوانستم بخوابم . مناظر روزگار خوش و ایام سعادت ، مانند پرده های سینما یکی بعد از دیگری از نظرم می گذشت . شب بسیار تاریک و خوفناک بود . لحاف را بر سر کشیده ، سعی می کردم بلکه قدری بخوابم . ناگهان شنیدم که شمس الملوک اسم فریدون و مرا با صدای بلند تکرار می کند . از جای خود برخاسته به کتابخانه وارد شدم .


نام کتاب : نادره
نگارش : جعفر پیشه وری (1271-1326)
به کوشش : محمود مصور رحمانی ، صفدر تقی زاده
مدیر اجرایی : سرور فرهی
لیتوگرافی : تارنگ
صحافی : ایران زمین
شابک : 0-04-7920-964
تیراژ : 3000
قیمت : 5000 تومان
انتشارات گوینده
چاپ اول : زمستان 1383



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به « نادره » در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی « نادره » کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats