۱۳۸۹ شهریور ۱۱, پنجشنبه

فوتبال و « ماه خدا »

هر روز ماه رمضان ، از ساعت سه ونیم شب تا هنگام سحر ، برنامه ای از شبکه ی یکم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود که « ماه خدا » نام دارد و فردی به نام « فرزاد جمشیدی » مجری این برنامه است . 
بلی ! آقای دکتر فرزاد جمشیدی ، مجری توانمند و علاقمند این برنامه ی تلویزیونی است . 
گرچه این مجری با علاقه و با شور و شوق فراوانی به اجرای این برنامه پرداخته و تلاش زیادی دارد که برنامه را برای مخاطب بهتر و بهتر جلوه دهد ، و گرچه محتوای برنامه ، در نود درصد اوقات ، وضعیت بسیار کیفی و مطلوبی دارد ، اما گهگاهی نیز چیزهایی در این برنامه دیده می شود که به نظرم چندان مناسب و در شان این برنامه نیست . 
از جمله آنچه در مورد « امام علی » و « معراج پیامبر » گفته شد که قبلا در این باره نوشته ام .
اما امروز صبح ، هنگامی که آقای « فرزاد جمشیدی » در حال معرفی « علامه امینی » بود ، با کمبود زمان مواجه شد و در برنامه ی 120 دقیقه ای خود ، نتوانست زمان کافی برای معرفی این دانشمند بزرگ جهان اسلام پیدا کند . بنابراین او با لحنی کنایه آمیز ، چیزی به این مظمون گفت : در این کشور برای فوتبال وقت داریم ولی برای معرفی علامه امینی وقت نداریم .
احتمالا آقای دکتر جمشیدی ، قدری از روی هیجان سخن گفته اند . شاید ایشان ، در آن لحظه نتوانسته اند تجزیه و تحلیل درستی داشته باشند . شاید این حرف ایشان از روی شتاب زدگی و عجله بوده باشد . 
در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه ی سوم سیما را به عنوان شبکه ی جوان ، نامگذاری کرده اند که در ساعاتی از هفته ، برنامه های فوتبال نیز از آن پخش می شود . و آنچه که فوتبال را شاخص کرده و برنامه های فوتبالی سیما را شاخص کرده ، برنامه ای به مجری گری « عادل فردوسی پور » است که البته آقای جمشیدی ، حاضر نیست او را بعنوان مجری بشناسد و حتی در جایی گفته است که عادل فردوسی پور ، « پدر خوانده » ی فوتبال ایران است . 
در حالیکه ما برای ورزش در ایران ، شبکه ای نداریم و بخشی از برنامه های شبکه ی سوم سیما به فوتبال اختصاص دارد و بعضا در شبکه های دیگر ، برخی برنامه های کارشناسی فوتبال پخش می شود که البته بینندگان چندانی نداشته و حذف آنان ، موجبات ناراحتی مردم را فراهم نخواهد کرد . بنابراین پخش زنده ی مسابقات فوتبال ایران و جهان و نیز برنامه ی نود ، چیزی است که در شبکه ی سوم سیما ، فوتبال را شامل می شود . اما در همین حین ، شبکه ی مستقلی بعنوان شبکه ی « قرآن » است که برنامه های مذهبی را پوشش کامل می دهد . یعنی یک شبکه با کلیه ی امکانات و زمان کافی ، متعلق به مسائل مذهبی است . این در حالی است که کلیه ی شبکه های مختلف سیما نیز ، در طول هفته ، در ساعات مختلف ، برنامه های مذهبی را در گاه فهرست های خود دارند . کافی است که نگاهی به جدول پخش برنامه های شبکه های مختلف تلویزیون بیندازیم . این واقعا بی انصافی است که بگوییم وقت کافی برای برنامه های مذهبی در تلویزیون نیست . در ایامی از سال ، شما اگر به هر شبکه ی تلویزیونی سر بزنید ، یک مقام روحانی در حال صحبت است . در بسیاری از اوقات ، اگر به هر یک از شبکه های تلویزیونی سر بزنید ، یک برنامه ی مذهبی در حال پخش است . بهتر است که مجری برنامه ی « ماه خدا » انصاف بیشتری بخرج بدهد . 
ضمنا ، اگر ایشان تصور می کنند که زمان کافی برای برنامه شان وجود ندارد ، با مسئولین مربوطه رایزنی کنند و برنامه شان را از ساعت 12 شب شروع کنند و تا سحر ادامه دهند . همانطوری که آقای « عادل فردوسی پور » همیشه برای تمدید زمان برنامه اش رایزنی می کند . آیا شما تابحال تلاشی در این زمینه داشته اید ؟ آیا خواسته اید که کاری بکنید در این زمینه ؟ آیا شما به بقای برنامه ی تلویزیونی تان ، اندیشیده اید ؟ عادل فردوسی پور ، سالهاست که برای بقای برنامه ی نود ، با چنگ و دندان می جنگد . آری ! او الان به افسانه ای در تلویزیون ایران بدل شده است . او است که اکنون همه را به حیرت واداشته که چگونه یک نفر و یک برنامه به طور ثابت ، توانسته این همه مدت دوام آورده و هر روز نیز بر تعداد بینندگانش افزوده شود . این واقعا رمز و رازی است که بایستی شما هم از او بیاموزید . او اراده داشته و به برنامه اش و به مخاطبینش ایمان داشته است . دیدید که به موقع نیز از سوی بینندگانش حمایت شد . آقای دکتر فرزاد جمشیدی ، شما که اهل نماز و روزه اید . شما که دانشمند قرآنی هستید . شما که اهل دین و دیانتید . اینگونه متلک بار مردم نکنید . چه کسی گفته که وقت برای معرفی علمای اسلامی نیست ؟ چه کسی گفته که وقت برای معرفی علامه امینی در تلویزیون نیست ؟ وقت هست ، ولی کسی نیست که این کار را بکند .مشکل از کمبود وقت نیست . مشکل از متدینین و افرادی امثال خودتان در صدا و سیما است که وقتی پای حرف می رسد ، خوب بلدید متلک بپرانید ولی وقت عمل می شود ، خودتان نمی روید کاری بکنید . من به شما می گویم . آقای دکتر فرزاد جمشیدی ، بروید از زندگی علامه امینی یک سریال مستند بسازید . یک سریال مستند مثلا سی قسمتی . از الان بروید کار کنید . اطلاعات جمع کنید . برنامه بسازید . نه تنها برای علامه امینی که برای علمای اسلامی دیگر . اصلا رایزنی کنید . شبکه ی یکم سیما را هر روز ، در ساعت دلخواهتان ، به مدت مثلا دو ساعت در اختیار داشته باشید . چهل و پنج دقیقه یا یک ساعت ، برنامه ی مستندتان را پخش کنید و علما را معرفی کنید و یک ساعت ما بقی را نیز هر چه دل تنگتان می خواهد بگویید . آیا آقای ضرغامی با شما مخالفت خواهند کرد ؟ آیا آقای ضرغامی از شما حمایت نخواهند کرد ؟ همه می دانیم که آقای ضرغامی فردی بشدت مذهبی و اصولگرا هستند و شخصا نیز حامی جدی برنامه های مذهبی در سیما هستند . بنابراین اگر شما اراده کرده بودید ، تا حالا می توانستید زمان بیشتری از ایشان بگیرید . ولی مطمئنم که قصور و کوتاهی از جانب شما بوده است . شما تلاش لازم را نداشته اید . یا اینکه اصلا برنامه ای نداشتید که بخواهید پخش کنید . بنابراین انتقاد و متلک شما کاملا بیجاست و اصلا وارد نیست . 
آقای فرزاد نجفی ، آقای مجری برنامه ی « ماه خدا » که بقول خودت « انگار این روزهای آخر ماه رمضان خیلی بهت فشار آورده و داری پرت و پلا میگی » ، آقای دکتر عزیز ، یک نگاهی به برنامه ی قشنگ خودت بینداز . بخشهایی از برنامه ات بوی تکرار گرفته و شایسته نیست که اینگونه باشد . قبل از اذان ، با صدای یک خانمی ، یک نیایشی انجام میشود . این نیایش ، چند بار به صورت تکراری پخش شد ؟ من کاری به هیچ چیز ندارم . خودت کلاهت را قاضی کن آقای دکتر . واقعا چند بار تکرار کردی این نیایش و این صدا را ؟ وصیت شهدا قبل از اذان پخش می شود . چند تا از این وصیت ها به صورت تکراری پخش شد ؟ اصلا حواست بود یا نه ؟ اصلا توجه به این چیزها داشتی یا نه ؟ برای چه تکرار کردی ؟ آیا شهید کم داری یا اینکه وصیت های ضبط شده کم بود ؟ کم کاری و کوتاهی از کیست ؟ چرا نوآوری نمی کنید ؟ 
اگر عادل فردوسی پور محبوبیت دارد ، بخاطر این است که حتی پیامک هایی را که بر ضد خودش هم باشد ، می خواند . اما شما چه ؟ آیا شما این کار را می کنید ؟ مطمئنم که نمی کنید . کما اینکه پیامک های خود من را نخواندید . 
در ضمن اگر برنامه های فوتبالی نباشد ، اگر برنامه های ورزشی نباشد ، بخشی از بینندگان تلویزیون ایران ، به سمت برنامه های ماهواره ای خواهند رفت . بیننده ی شوهای تلویزیونی لس آنجلسی خواهند شد یا فارسی 1 خواهند دید . و حتی شاید مشتری شبکه های مستهجن ماهواره ای شوند و یا اینکه به شبکه های سیاسی ضد نظام و ضد انقلاب گرایش پیدا کنند . دقت می کنید آقای دکتر ؟ توجه داشته باشید که در زمان پخش برنامه ی نود ، تعداد قابل توجهی از خانواده های ایرانی ، اعم از زن و مرد و دختر و پسر و پیر و جوان ، مشغول تماشای این برنامه هستند . شما بر اساس میزان آگهی بازرگانی که در بین یک برنامه پخش می شود ، می توانید محبوبیت آن برنامه را حدس بزنید . می توانید میزان تقریبی مخاطبین آن را حدس بزنید . مثلا سریال « جراحت » که در ماه رمضان پخش می شود . مثلا سریال « جومونگ » که قبلا پخش می شد . و مثلا برنامه ی « نود » که سالهاست پخش می شود . مردم به این برنامه علاقمندند . 
از سوی دیگر ، بنا به اوامر مطاع مقام معظم رهبری و فرماندهی معزز کل قوا ، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای ( حفظه الله تعالی ) ، مبنا را بایستی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی بگذاریم . 
آری ، برای متدینین و متشرعین ، برای مومنین و مقیدین به دین ، یک شبکه ی تلویزیونی مستقل قرار دادیم . در هر شبکه ی دیگر نیز ، ساعاتی را به امور دینی ، به طور مستقیم و غیر مستقیم تخصیص دادیم . اما بایستی با تدبیر صحیح و بکارگیری موارد تفریحی و سرگرم کننده ی مناسب ، بر روی بینندگان شبکه های ماهواره ای نیز کار کنیم ، باید به فکر جذب آنها هم باشیم . باید توانایی جذب آنان را در خود ایجاد کنیم . و چه چیز بهتر از این که برنامه ای همچون « نود » ، علاوه بر بینندگان داخل کشور ، در آنسوی مرزها نیز بخشی از مخاطبین را به خود جذب کرده است . و این یعنی نیل به اهداف و منویات « مقام معظم رهبری » . 

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats