۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

تخلف سرباز نیروی انتظامی

امروز یکی از دوستانم به نام « سبحان راد » جریان جالبی را برایم تعریف کرد . 
او همراه با همسرش در ساحل آستارا قدم می زدند که یک سرباز مرزبانی نیروی انتظامی و یک سرباز نیروی هوایی ارتش از مقابل آنها می گذرند . این سربازان ، چندبار از مقابل آنها عبور می کنند . نهایتا سرباز نیروی هوایی ارتش ، به آنها می گوید که شما چه نسبتی با هم دارید . « سبحان » جواب می دهد که به شما چه ربطی دارد . مگر شما نیروی انتظامی هستید ؟ و یا اینکه آیا چنین مواردی در شرح وظایف شما قرار دارد ؟ هر چقدر « سبحان » در مقابل او مقاومت می کند ، او نیز با پررویی در موضع خود ایستادگی می کند . سپس سرباز نیروی انتظامی نیز وارد معرکه شده و می گوید اگر او سرباز نیروی انتظامی نیست ، من که سرباز نیروی انتظامی هستم و باید شما نسبت خود با هم را ثابت کنید. « سبحان » جواب می دهد که شما فکر کردید که من نمی فهمم که شما چه کاره اید ؟ شما سرباز نیروی انتظامی هستید ولی سرباز مرزبانی هستید و اینگونه موارد به شما ارتباطی نداشته و با شرح وظایف شما مرتبط نیست . سرباز نیروی انتظامی بر موضع خود اصرار می ورزد و « سبحان » خشمگین از این وضعیت ، به آنان تفهیم می کند که با وظایف آنان و وضعیتی که آنان در آن لحظه بوجود آورده اند ، آشناست و می داند که آنها تخلف کرده اند و خواستار آن می شود که اگر موردی هست ، به مقام ارشدتر خود بگویند . سرباز نیروی انتظامی نیز ، سرگروهبان خود را صدا کرده و او نیز به این جمع می پیوندد . کادر نیروی انتظامی ابتدا قصد دفاع از موضع سربازان خود را دارد . اما هنگامی که موضع « سبحان » را دیده و می فهمد که او تا حدودی با قوانین مربوطه آشنایی دارد و می داند که این مورد در شرح وظایف آنان نیست ، به عناوین مختلف موضوع را خاتمه می دهد و در عین حال ، از عذرخواهی از « سبحان » امتناع می ورزد . درجه دار کادر نیروی انتظامی ، به جای آنکه از « سبحان » عذرخواهی کرده و مراتب را به مبادی ذیربط گزارش کند ، و یا مقامات ارشدتر را نیز در جریان ماوقع قرار دهد ، با ماست مالی کردن موضوع ، آن را خاتمه می دهد . 
بعید نیست که این وضع برای نفرات دیگری نیز بوقوع پیوسته باشد . و آنها نیز که ناآشنا با قوانین و وظایف نیروی انتظامی باشند ، به راحتی تسلیم این سربازان و یا این کادر مرزبانی نیروی انتظامی می شوند . 
فرض کنیم که یک پسر و دختر ، بدون اینکه نسبتی با هم داشته باشند ، در حال قدم زدن در کنار دریا هستند . یا حتی یک دختر فراری با یک پسر بومی باشد . پسر از ترس آبرویش ، محل را ترک کند و مثلا سربازان بگویند که دختر باید همراه آنان بیاید تا او را تسلیم مقامات خود کنند . مطمئنا مقامی در کار نیست . اینک دختری خواهد ماند و سربازی که ..... 
این سربازان با چه نیتی ، اینگونه اعمال را انجام می دهند ؟ تا کنون چند مورد از این اقدامات را داشته اند ؟ 
آیا نیروی انتظامی نباید نظارت جدی تر و سنگین تری بر اعمال و رفتار کارکنان تحت امر خود داشته باشد ؟ مخصوصا در محل ها و مواردی که ارتباط با مردم ، بیشتر است . و یا در چنین موارد حساسی که احتمال بروز تخلف و حتی وقوع جرم از سوی کارکنان این سازمان ، بسیار بیشتر است .



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats