۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

اعتراضات جدید در مصر

البرادعی ، رهبر اپوزیسیون مصر


معترضین همراه با راهپیمایی کنندگانی که خواستار اتمام ریاست جمهوری حسنی مبارک هستند ، در شهرهای مختلف مصر به خیابانها ریختند . 
دهها هزار نفر از مردم مصر ، پس از برگزاری نماز جمعه به خیابانها ریختند . 
تلویزیون دولتی مصر گفت که از ساعت 6 بعداز ظهر تا 7 صبح حکومت نظامی برقرار خواهد شد . 
پس از یک روز درگیری شدید بین پلیس و معترضین که خواستار اتمام ریاست جمهوری حسنی مبارک بودند ، خودروهای نظامی مصر نیز در خیابانها دیده شدند . 
معترضینی که قبلا با سردادن شعارهایی از ارتش می خواستند که از مردم حمایت کند و از رفتار پلیس که با شلیک گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی به مردم حمله ور می شد ، شکایت داشتند . 
معترضین در منطقه ای در مرکز قاهره ، اندکی قبل از آنکه پلیس اقدام به شلیک گازهای اشک آور نماید ، فریاد می زدند : « ارتش کجاست ؟ ارتش بیا و ببین که پلیس با ما چه می کند . ما ارتش را می خواهیم . ما ارتش را می خواهیم » 
به گزارش خبرنگار الجزیره ، ایمان محی الدین از قاهره ، در برابر خودروهای زرهی و جوخه هایی که احتمالا متعلق به ارتش بودند ، واکنشی مثبت از خود نشان دادند . 
او می گوید : « ارتش یک سازمان قابل احترام در مصر است و بسیاری از مردم احساس می کنند که در برابر زورگویی هایامنیتی و پلیس ، نیاز به حمایت ارتش دارند » 
پیش از این پلیس با معترضین در بیرون از یک مسجد ، درگیری شدیدی با مردم داشت . 
بر اساس گزارشات واصله ، معترضین پس از مواجهه با نیروهای امنیتی و پلیس ، به سوی آنان سنگ و خاک پرتاب می کردند . معترضین پوسترهایی از عکس حسنی مبارک را در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود « نه به دیکتاتوری » 
بنا به گزارش خبرنگار الجزیره ، راویه راگه ، از بندر اسکندریه در مصر ، نمازگزاران پس از برگزاری نماز جمعه به خیابانها ریختند و علیه حسنی مبارک شعار دادند . در همان لحظه نیز پلیس برای متفرق کردن جمعیت ، اقدام به شلیکه گاز اشک آور کرد .
اسکندریه ، دژ اخوان المسلمین است . گروهی که گرچه به لحاظ فنی در تحریم قرار گرفته ولی بزرگترین گروه اپوزیسیون مصر است . ولی خبرنگار الجزیره می گوید که اغلب جمعیت معترضین ، شامل مردم عادی می شد . 
او گفت : « این همان مسجدی است که معترضین پس از کشته شدن یک مرد 20 ساله به دست پلیس ، در معرض حملات وحشیانه ی پلیس مصر قرار گرفتند . » او افزود : « حضور مجدد و دوباره معترضین در همان مسجد ، بسیار نمادین است » 
شاهدان می گویند که اعتراضات در سوئز ( بندری در شرق قاهره و در کنار دریای سرخ ) و در منصوره و شرقیه ( شهرهای حاشیه ی رود نیل ) نیز وجود داشته است . 
جمعه ، چهارمین روز متوالی بروز اعتراضات در بین ملل پر جمعیت خاورمیانه است که به دنبال خیزش اجتماعی تونس شکل گرفت . خیزشی که منجر به سرنگونی رئیس جمهور تونس ، پس از 23 سال شد . 
پس از آنکه خبرنگاران گفتند که البرادعی آماده ی بدست گرفتن دولت انتقالی در صورت درخواست مردم است ، محمد البرادعی ، رئیس سابق دیدبان هسته ای سازمان ملل و یکی از رهبران اپوزیسیون مصر ، پنجشنبه شب به مصر بازگشت . 
او در روز جمعه همراه با هزاران نمازگزار ، در مسجدی در قاهره نماز خواند . در حالیکه گزارشات می گوید که نیروهای امنیتی از حرکت آزادانه ی او جلوگیری می کردند . 
خشونتی که سراسر کشور را در بر گرفته ، تا کنون 7 کشته بر جای گذاشته است . 
دولت مصر نیز در پاسخ به این تظاهرات اعلام داشته که آن را سرکوب کرده و تظاهر کنندگان را بازداشت خواهد کرد . شبکه اینترنت ، تلفن و پیام کوتاه در مصر مسدود شده تا از شکل گیری تظاهرات برنامه ریزی شده جلوگیری شود .
قطع اینترنت : 
قبل از اینکه دولت مصر ، اینترنت را در روز پنجشنبه قطع کند ، فعالین سیاسی با استفاده از سایتهای فیس بوک و توئیتر ، بیش از 30 مسجد و کلیسا را برای سازماندهی تظاهرات روز جمعه تعیین کرده بودند . 
در صفحه ای بر روی اینترنت با بیش از 70 هزار امضاء کننده آمده است : « مسلمانان و مسیحیان مصر برای مبارزه با فساد ، بیکاری ، ظلم و ستم و عدم وجود آزادی به خبابانها خواهند ریخت » 
به گزارش آژانس خبری آسوشیتد پرس ، گروه ویژه ای از نیرویهای ضد تروریسم به نقاط استراتژیک اطراف قاهره اعزام شدند . وزارت کشور مصر خبر از برخورد قاطع با تظاهر کنندگان داده است . 
صفوت شریف ، دبیرکل حزب حاکم دموکراتیک ملی ، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت : « امیدواریم که نمازگزاران جمعه و مراسماتشان با آرامش برگزار شود تا سبب افزایش ارزش این مراسمات گردد ... و هیچ کس امنیت شهرها را بخطر نیندازد یا آنها را در معرض چیزهایی که نمی خواهند قرار ندهد » 
در همین اثنا نیز نماینده اخوان المسلمین ( گروهی که به طور رسمی ممنوع الفعالیت است ) از بازداشت شبانه ی 20 نفر از اعضایش خبر داد . 
عبدالمنعم عبدالمقصود گفت دو نفر از از ارشدترین اعضای نهضت بازداشت شده اند : عصام الریان سخنگوی اصلی آن و محمد مورسی یکی از رهبران برجسته ی اخوان المسلمین . 
درگیریهای خشونت آمیز
روز پنجشنبه ، معترضین ، ب پرتاب بمبهای بنزینی در یک ایستگاه آتش نشانی در سوئز ، آنجا را به آتش کشیدند . آنها تلاش ناموفقی برای به آتش کشیدن دفتر حزب حاکم دموکراتیک ملی داشتند . در یک راهپیمایی دیگر ، نزدیک گیرا در حاشیه ی شهر قاهره ، شب هنگام با شلیک گاز اشک آور ، جمعیت چند صد نفره ی معترضین را در هم شکست . 
قاهره که معمولا در شب جمعه شلوغ است ، با بسته شدن مغازه ها و رستورانها ، بطور محسوسی خلوت شده است . در شهر اسماعیلیه صدها تن از معترضین با پلیس درگیر شدند و پلیس از گاز اشک آور و باتوم برای متفرق کردن آنان استفاده کرد . 
یک معترض 16 ساله در سوئز گفت : « این یک انقلاب است » . او گفت « ما هر روز به اینجا می آییم » 
خبرنگار الجزیره از سوئز گزارش داده است که جمعیت در حال افزایش است . 
درگیری های خشونت آمیزی بین مردم و پلیس در جریان است که در آن پلیس از گلوله های لاستیکی همراه با گاز اشک آور استفاده می کند . 
درخواست خویشتنداری 
دیدبان حقوق بشر گفت که پلیس مصر به نحو فزاینده ای از خشونت در برابر تظاهرات مسالمت آمیز مردمی استفاده می کند و این اقدام کاملا نامتناسب و غیرقابل قبول است . 
باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا از مردم مصر و دولت این کشور خواست خویشتنداری پیشه کنند .هیلاری کلینتون ، وزیر خارجه ی آمریکا ، نیز قبلا از معترضین خواسته بود که به حسنی مبارک فرصتی دهند تا دست به اصلاحات سیاسی - اقتصادی و اجتماعی بزند . 
اوباما در پاسخ به یک مخاطب آنلاین در یوتیوب گفت : « بسیار مهم است که مردم مکانیزمی برای بیان نارضایتی های مشروع خود داشته باشند . » 
اوباما همچنین از حسنی مبارک خواست که برای التیام خشم مردم ، تغییراتی در سیستم سیاسی کشور ایجاد کند . 
من همیشه به او گفته ام که مطمئن باشد که آنها به سوی اصلاحات ضروری برای رفاه بلند مدت پیش می روند . اصلاحات سیاسی و اقتصادی .

منبع : خبرگزاری الجزیره

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats