۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

دور میز شب و برتری تهرانی بودن

چهارشنبه شب ، 22 دی 1389 ، برنامه ای از شبکه ی چهارم سیما در حال پخش بود که بسیار من را متاسف کرد . 
واقعا متاسف شدم که در این کشور ، اینگونه تبعیض قائل می شوند . آنهم در شبکه ای ملی . 
علنا در یک برنامه با مخاطب ملی ، به همه ی ملت توهین می شود . 
در ابتدای برنامه ، مهندس راستین که خودش را « بچه تهران » معرفی می کند ، از یکی از بینندگان عذر خواهی می کند . مثل اینکه در قسمت قبل ، گفته شده بود که زندگی در تهران مثل زندگی در یک روستا در خراسان نیست و برای خودش آدابی دارد که باید رعایت شود . مهندس راستین ، از این بابت ، از بینندگان عذرخواهی کوچکی کرده و متعاقبا ضمن تاکید بر صحت گفته ی خودش ، بیننده را متهم به برداشت ناصحیح از گفته های خویش می کند و در نهایت کدخدا منشی روستایی را نوعی مدنیت مدرن عنوان می کند که با این تعریف می خواهد به اصطلاح ، بیننده ی روستایی یا شهرستانی خود را « خر » کند . 
آقای مهندس راستین ، در این برنامه ، همپای مناسبی دارد که « خانم مهندس توکلی مهر » نام دارد . این خانم نیز همچون همکارش در این برنامه ، شدیدا تفکرات ناسیونالیستی تهرانی دارد . انگار اینها تهران را ، کشوری مجزا می دانند . در تمامی گفته هایشان ، نوعی حس برتری جویی وجود داشت . آنها تهران را ، کشوری می دانند که بسیار برتر و بالاتر از سایر نقاط کشور است و شهرهای دیگر کشور را بعنوان « شهرستان » و « شهر استان » ، بخش های کوچک و عقب افتاده ای می دانند که از ساده ترین انواع مدنیت و نوعی زندگی شبه روستایی بهره مندند . این خانم کارشناس ، مشکلات شهر تهران را نه از مردم باکلاس و فهمیده ی تهران ، بلکه از حاشیه نشین ها ، زاغه نشین ها ، مهاجران و شهرستانی هایی می داند که خود را اهل تهران نمی دانند و حتی اگر خود را تهرانی بدانند ، آداب و رسوم « تهرانی بودن » را بلد نیستند . 
آقای مهندس راستین و خانم مهندس توکلی مهر ، در این برنامه ، شهرستانی را به لجن می کشند و تهرانی ها را به اوج می رسانند . تفکری که در بین بخش عمده ای از مسئولین کشوری نیز وجود دارد. همین تفکر باعث شده که همه ی امکانات و تسهیلات روانه ی پایتخت باکلاس و با تمدن شود و شهرستانی های بی کلاس و بی تمدن ، از امکاناتی که از دسترنج خودشان بدست آمده است و از نفت و بیت المالی که حق آنهاست ، بی بهره باشند . همه امکانات باید روانه ی تهران شود . تهرانی که در جریان فتنه ، به خوبی نشان داد که « تهرانی های آداب دان » بهیچوجه قابل اعتماد نیستند و در صورتی که لوازم لهو ولعب و شهوترانی هایشان فراهم باشد ، براحتی به این نظام خیانت خواهند کرد. نکته ای که مهندس موسوی ، آن را شناخت و با بکارگیری خیل عظیمی از دختران خوش تیپ و باکلاس و با جنبه ، در ستادهای انتخاباتی خویش و تاکید بر آزادی ( از نوع سوم !!!) توانست موجی در این کشور ایجاد کند که به اندک زمانی ،موج سبز نام گرفت . این است تهران . این است تمدن تهرانی . تمام امید انگلستان به تهران بود . همه ی نگاههای واشنگتن به تهران بود. لندن و واشنگتن و برلین و پاریس و .... می دانستند که شهرستانی های بی کلاس و بی تمدن ، با تمام وجودشان احمدی نژاد را دوست دارند و صادقانه و بی ریا به او رای داده اند . آنها می دانستند که شهرستانی های بی کلاس ، اگر اعتراضی هم داشته باشند ، به شیوه ی مدنی اعتراض می کنند . لندن می دانست که شهرستانی ها ، نتیجه ی انتخابات را برابر شیوه های دموکراتیک می پذیرند . اما تنها نقطه ی امید ، تهران بود . 
این تهران است . 
اما باز هم در تلویزیون ملی ، در تلویزیونی به همه ی اقشار ، قومیت ها ، شهرها و شهرستانها و استانهای این کشور تعلق دارد ، در شبکه ای که نام علم و ادب و فرهنگ را یدک می کشد ، شهرستانی ها تحقیر می شوند و « تهرانی بودن » به طور غیرمستقیم به عنوان یک افتخار و یک برتری ، مطرح می شود . 
این « آپارتاید تهرانی ها » چه زمانی تمامی خواهد یافت ؟ 
چه نوع اعتراض مدنی خواهد توانست به این برتری نژادی پایان دهد ؟
رفتار تهرانی ها و گفتار آنها ، مرا به یاد « برتری نژاد یهود » می اندازد . این دو تفکر ، هر دو به یک اندازه مسخره و خنده دار هستند . 
من از مدیران شبکه ی چهار و کلا از مدیران صدا و سیمای ملی ایران ناراضی هستم . 
چرا باید برنامه های شبکه ی استانی تهران ، در شبکه های ملی و برای کل کشور ، تبلیغ شود ؟
چرا باید منی که در گیلان زندگی می کنم ، اعلام برنامه های شبکه ی تهران را تماشا کنم ؟ 
چرا ؟
چون همه ی مسئولین در تهران هستند ؟ چون آنها ، حالا دیگر خودشان را تهرانی می دانند ؟ چون آنها باکلاس شده اند ؟ چرا ؟ چرا ؟


پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .


۲ نظر:

  1. hala shoma nationalisti ya ma? vase tasbite mogheiate khodetam khoooob pache kharundio jato mohkam kardi. man nemidunam chera baraye inke yeki khodesho tu indastgah motemadden moarefi kone shoru be chaploosio tamaloghguyi mikone va gheyr az khodeshuno be baade tohin migire. che bekhay che nakhay tehran va ahalie tehran az har nazar bitaasobtar az baghian.

    پاسخحذف
  2. جناب آقای ناشناس
    اول اینکه من وابسته به نظام نیستم و نمی دونم که منظور شما از وابستگی به نظام چیه و این وابستگی شامل چه عناوینی می شه و مصادیق وابستگی به نظام چیه ؟
    دوم اینکه توی این نوشته ، پاچه خواری چه کسی شده که شما رو اینطوری ناراحت کرده ؟
    سوم اینکه من چه جایگاهی در کجای نظام دارم که حالا بخوام اون جایگاه رو محکم کنم ، و یا اینکه چه میزان حقوق و مزایا دارم که بخوام با چاپلوسی و تملق ، این حقوق و مزایا رو افزایش بدم ؟
    چهارم اینکه این برنامه ، از صدای و سیمای همون آقای ضرغامی پخش شد که همه ی سبزها به خونش تشنه اند و بنابراین عوامل این برنامه ، یا وابسته به نظامند و یا رابطه ی مناسبی با نظام دارند . پس اگر به اینها انتقاد کردم یا ایراد گرفتم ، به بخشی از همین نظام انتقاد کردم . بنابراین اینطوری نیست که شما می گی « هر کسی غیر از خودشونو به باد توهین می گیرن » . ضمنا توهین نبود و انتقاد بود .
    پنجم اینکه حتی اگر تهرانی ها بی تعصب تر از ما شهرستانی ها باشند ، باز هم هیچ دلیل منطقی و عقلانی وجود نداره که مساله ای که مربوط به یک استان می شه ، از شبکه ی ملی پخش بشه . توجه بفرمایید که شبکه ی استانی تهران ، به همین منظور تاسیس و ایجاد شده .
    پنجم اینکه از بابت نظردادن و مشارکت در این بحث از شما کمال تشکر و امتنان رو دارم .
    با تشکر ، حسین حقگو

    پاسخحذف

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats