۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

دستان خالی قدرتهای بزرگ در مذاکرات هسته ای ایران

استانبول ، 22 ژانویه 2011
رویترز - قدرتهای جهانی از مذاکرات دو روزه با ایران بر روی برنامه هسته ای ایران ، به هیچ پیشرفتی دست نیافتند . اتحادیه اروپا این مذاکرات را ناامید کننده نامید و گفت که هیچ برنامه ای برای ملاقات بعدی نیز در نظر گرفته نشده است . 
کاترین اشتون ، رئیس روابط خارجه ی اتحادیه اروپا در پایان مذاکرات در روز شنبه در استانبول گفت « این پایانی نبود که من به آن امیدوار بودم . » 
او با بیان اینه از این مذاکرات ناامید شده است افزود : « ما امید داشتیم که این گفتگوها به شیوه ی کاربردی و عملی پیش رود و همه تلاش های خود را برای رسیدن به این منظور به کار گرفتیم » 
یک مقام ارشد آمریکایی که در این گفتگوها حضور داشت و خواست که نامش فاش نشود ، این مباحثات را ناامید کننده دانسته و گفت که اختلافات جدی بین طرفین گفتگو همچنان باقی است . 
دستیار آقای سعید جلیلی ، رئیس مذاکره کننده ی هسته ای ایرانی به رویترز گفت که گرچه زمان و مکان مذاکرات بعدی ، هنوز تعیین نشده ، اما این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد . این در حالی است که خانم اشتون گفت که مذاکرات بیشتر ، بستگی به این دارد که سودمندی بیشتری از جانب تهران داشته باشد . 
اشتون با ذکر اینکه « در صورت واکنش مثبت ایران ، این مذاکرات به پیش خواهد رفت » افزود : « درها همچنان باز است و انتخاب نیز بدست ایران است » 
غرب بدگمان است که ایران قصد گسترش تسلیحات هسته ای را دارد . در حالیکه تهران می گوید برنامه ی انرژی اتمی ایران ، صلح آمیز است . 
هشت سال اتلاف وقت ، انتظارات را از مذاکرات استانبول کاهش داده است . مذاکراتی که بین ایران و شش قدرت جهانی ( آمریکا ، چین ، انگلیس ، آلمان ، روسیه ، فرانسه ) با نمایندگی خانم اشتون انجام می شود . 
این مذاکرات در ادامه ی مذاکرات ژنو در ماه گذشته برگزار شد که نخستین مذاکرات طرفین پس از یکسال بود . 
شکستهای آنان ، این فکر را به ذهن متنبادر می کند که تحریم های اعمال شده به ایران ، این تولید کننده ی بزرگ نفت ، تاثیرات اندکی بر اعمل فشار بر دولت اسلامی برای همکاری های بیشتر داشته است . هر چند که تحلیلگران می گویند که تدابیر تنبیهی ، به اقتصاد ایران لطمه وارد کرده است . 
پیشتر ، در این هفته ، وزیر امور خارجه ی آمریکا ، هیلاری کلینتون ، به شبکه ی خبری ABC گفت که احتمال دارد که دولت اوباما ، گامهای یکجانبه ی جدیدی را علیه ایران اعمال کند . 
خانم اشتون در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال اعمال تحریم های بیشتر گفت که این جزیی از مذاکرات استانبول نبوده و لیکن در زمره ی راههای دوگانه ی غرب برای اعمال فشار بیشتر به منظور ایجاد تحرک در گفتگوهاست . 
پیش شرط ها : 
در ابتدای مذاکرات استانبول ، ایران بر پیش شرطهایی اصرار داشت که قبول آن برای غرب ، امکانپذیر نبود . این شروط شامل حذف تحریمها و برسمیت شناختن حق ایران در غنی سازی اورانیوم است . جلیلی پس از پایان مذاکرات گفت که هر توافقی بر پایه ی حقوق ایران در تداوم غنی سازی خواهد بود . او گفت « هر نوعی از گفتگو و همکاری ، همانطوریکه در طول مذاکرات نیز بر آن تاکید کرده ام ، بایستی بر پایه ی لحاظ نمودن حقوق ملت ها باشد ... شامل حقوق ایران در خصوص فناوری هسته ای » 
جلیلی در کنفرانس خبری ، خطاب به پنج عضو شورای امنیت و آلمان گفت « بهره مندی از چرخه ی سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم ، حق ایران است و بایستی توسط گروه 1+5 پذیرفته شود . » 
ایران درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر غنی سازی هسته ای را در ازای مبادله و سایر مزایای پیشنهادی را رد کرده و از دادن امتیاز دسترسی نامحدود و بی قید و شرط به بازرسان هسته ای سازمان ملل امتناع نموده است . 
غنی سازی هسته ای با درجات پایین ، سوخت های مناسب تولید برق را بدست داده و در صورت ارتقای غنی سازی به درجات بالاتر ، شکافت هسته ای یک بمب اتمی بدست خواهد آمد . 
اتلاف وقت و توقف در مذاکرات هسته ای ایران ، در سال گذشته و به دنبال اعمال تحریم های جدید از سوی سازمان ملل متحد و امتناع دول غربی از تجدیدنظر در خصوص تبادل بخشی از سوخت ایران در خارج ازمرزهای ایران بصورت هر چه کمتر و هر چه کندتر ، تشدید شد . 
اشتون به طور خلاصه گفت که تجدید نظر احتمالی برای مبادله ی سوخت هسته ای ارائه شد که مست




پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats