۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

جریمه رانندگی در ایران و سایر کشورها

امشب برنامه ای از شبکه سوم سیما پخش شد که در آن ، مقایسه ای داشت بین میزان مبلغ جرائم رانندگی در کشورهای مختلف با آنچه که در ایران اعمال می شود . و نتیجه می گرفت که میزان جرایم رانندگی در ایران بسیار پایین است . 
این مساله ای است که در رابطه با نرخ خدمات و کالاها در ایران و اروپا یا کشورهای حاشیه خلیج فارس یا ترکیه ، مکررا در دوره های مختلف توسط مسئولین دولتی و یا رسانه های دولتی اعلام می شود . 
اما آنچیزی که همواره مغفول واقع می گردد و در واقع آنچیزی که مسئولین و رسانه های دولتی تمایلی ندارند که هرگز بدان اشاره ای داشته باشند ، میزان درآمد سرانه ی آن کشورهاست . 
آیا اگر میزان جرائم رانندگی کشور امارات متحده ی عربی ، در ایران هم اجرا شود ، آیا کسی از ایرانیان خواهد توانست به رانندگی بپردازد ؟ آیا درآمد هیچ کسی از اقشار متوسط جامعه ، یارای پرداخت چنین جرائمی را خواهد داشت ؟
بایسته است که به ازای این همه مقایسه ی مبلغ جرائم رانندگی ، مقایسه ی قیمت نان ، قیمت سوخت ، قیمت فلان خدمت دولتی و موارد اینچنینی ، گهگاهی هم میزان و مبلغ دستمزدها و حقوق و مزایای کارکنان دولت و یا کارگران در ایران با همان موارد در کشورهای عربی ، اروپایی و یا ترکیه مقایسه شود . جالب توجه آن است که در مواردی که بنفع ملت است ، یعنی مقایسه دستمزدها ، غالبا با کشورهای بدبخت تر از خودمان مقایسه می شویم . اما در مقایسه ی خدمات دولتی و کالاها ، غالبا با کشورهای پیشرفته تر و پولدارتر از خودمان مقایسه می شویم . این یک فرایند تبلیغاتی نابرابر به ضرر ملت است .
لااقل باید نسبت این جرائم به درآمد سرانه ی جامعه بیان شود . مثلا گفته شود که میزان متوسط جرائم رانندگی در کشور امارات به درآمد سرانه ، فلان قدر است . در حالیکه همان جریمه در کشور ایران نسبت به درآمد سرانه در ایران ، فلان قدر است . آنوقت است که می توان مقایسه ی درست و بجایی از این موارد بعمل آورد . مقایسه ای که درست و بجا و حقیقی خواهد بود . 
شایسته است که مسئولین صدا و سیما ، برنامه سازان و دولتمردان ، در ارائه ی نتایج تحقیقاتی خود در این موارد ، نگاهی همه جانبه به موضوع داشته ، با صرفنظر کردن از بخش عمده ای از صورت مساله ، نگاه تک سویه به موضوع نداشته باشند . 
مسلما اینگونه برنامه ها و اینگونه تحلیل ها ، صرفا خشم و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت . مردمی که در گفتگوهای فی مابین و در گفتگوهای خانوادگی و فامیلی و حتی در گفتگو با خویش ، این اعتراضات را به زبانی نرم یا تند و تلخ ، بیان می دارند .

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats