۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

ترور « المدهون »

به نوشته روزنامه های فلسطینی ، حکومت خودگردان فلسطینی نسبت به همکاری با اسرائیل در خصوص کشتن مردمان خودشان ، علاقمندی بالفعل دارند . 
به استناد مدارک دستنویسی که به زبان عربی نوشته شده ، معامله ای بین حکومت خودگردان فلسطین و اسرائیل در سال 2005 برای کشتار حسن المدهون ، مبارز فلسطینی که در نوار غزه زندگی می کرد ، صورت پذیرفته است . 
المدهون ، متولد 1973 ، رهبر تشکیلات شهدای الاقصی ، یک نهضت هم تراز فتح که تا کنون نیز قدرت را در غزه در دست دارد ، بود . المدهون از سوی اسرائیل به بمب گذاری در بندر « اشدود » و معبر « قرنی » بین اسرائیل و غزه محکوم شده بود . 
در کمیته ی مشترکی در باره ی پناهندگان در میانه ی سال 2005 که در تل آویو تشکیل شده بود ، شائول موفاز ، وزیر دفاع وقت اسرائیل و ناصر یوسف ، ویز داخله ی دولت خودگردان فلسطین ، با هم ملاقات داشتند که در این جلسه ، دولت خودگردان فلسطین خواستار قتل المدهون می گردد . 
موفاز : « ... حسن المدهون . ما آدرس او را می دانیم . و رشید ابوشباک ( رئیس سازمان امنیت پیشگیری در غزه ) نیز آن را می داند . چرا او را نمی کشید ؟ حماس آتش بپا کرد . چرا که انتخاباتی شکل گرفت و این چالشی برای شماست و هشداری برای ابومازن ( محمود عباس ، رئیس جمهور دولت خودگردان فلسطین ) است . » 
یوسف : « ما به رشید ( ابو شباک ) دستورالعملی داده ایم و نتیجه اش را خواهیم دید » 
موفاز : « زمانیکه ما در حال حرف زدن بودیم ، او عملیاتی را طراحی می کرد ، این ماجرا مربوط به چهار هفته قبل است . و ما می دانیم که او قصد ضربه زدن به « قرنی » یا « ارز » ( معبری دیگر در مرز غزه با اسرائیل ) را دارد . او از حماس نیست و شما می توانید او را بکشید . 
یوسف : « ما اینکار را می کنیم . ولی کار آسانی نیست . ظرفیتهای ما محدود است و شما چیزی نمی دهید » 
موفاز : « درک می کنم که چیزی در غزه انجام نشده است » 
حدود چهار ماه پس از این ملاقات ، در تاریخ 1 نوامبر 2005 ، المدهون در خودروی خود به وسیله ی موشکی که از یک هلی کوپتر آپاچی اسرائیلی از فراز آسمان غزه شلیک شده بود ، کشته شد . در این حمله یکی از افراد تحت تعقیب حماس نیز کشته شده و سه نفر دیگر زخمی شدند . 
چندین روز پس از این واقعه ، موفاز در واشنگتن ، متعهد گردید که زندگی فلسطینی ها را تسهیل کرده و اقدامات صلح آمیز با رئیس جمهور عباس را پیگیری کند . 
موفاز پس از ملاقات با کاندولیزا رایس ، ویر خارجه وقت ایالات متحده و قبل از ورود به کاخ سفید برای رایزنی با استفن هدلی ، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا می گوید : « ما خواستار تعامل با رئیس جمهور عباس هستیم » 
وزیر اسرائیلی گفت « ما در انتظار مشاهده ی نحوه ی برخورد حکومت خودگردان فلسطین با تروریستها هستیم . » 
روزنامه های فلسطینی دو دلیل همکاری حکومت خودگردان با اسرائیل و تاکید آنان بر جدایی را فاش کردند . نخست حفظ برتری سیاسی این جنبش برای زمانیکه مورد سوال واقع شوند و دوم برای آنکه به آمریکا بگوید بدون در نظر گرفتن هزینه های مرتبط ، شریک معتمدی در گفتگوهای صلح برای آمریکاست . 
صائب عریقات ، مذاکره کننده ی ارشد حکومت خودگردان فلسطین در جلسه ای در 17 سپتامبر 2009 با دیوید هال ، معاون نماینده ی آمریکا در خاورمیانه ، هزینه ی کسب موافقت آمریکا و اعتماد اسرائیل را تصدیق می کند . 
عریقات : « ما ناچار از کشتن فلسطینی ها برای تاسیس یک حکومت ، یک تفنگ و حکومت قانون هستیم . ما به این کار برای اجرای تعهدات خود ادامه می دهیم . ما تلاش کردیم و بر روی زمان سرمایه گذاری کردیم و مردمانمان را کشتیم تا نظم و حکومت قانون پابرجا بماند . » 
معلوم نیست که عریقات از کشتن چه کسانی سخن می گوید ولی بحثهایی که در بالا در باره ی کشتن المدهون دیدیم ، نمونه ای از چگونگی آن است . از زمان مرگ یاسر عرفات سیاست مقاومت فتح در برابر اسرائیل به نوعی همکاری بدل شده است . 
روزنامه های فلسطینی نشان می دهند که گردان شهدای الاقصی که در خط مقدم عملیاتهای ضد اسرائیلی در مناطق اشغالی بوده ، بدل به عنصری جهت حفظ و بقای اسرائیل شده است . 
در طول گفتگوهای صلح آناپولیس در سال 2008 ، احمد غوری ، نخست وزیر اسبق فلسطین که تحت عنوان ابوعلاء شناخته می شد و همتای اسرائیلی او ، تزیپ لیونی در خصوص همکاری های گردانهای شهدای الاقصی و نیروهای امنیتی اسرائیل گفتگو کردند . 
غوری به لیونی گفت : « گردان شهدای الاقصی بخشی از جنبش فتح است و قبول دادکه بخشی از سامانه امنیتی کنونی باشد . هر چند زمانی که نخست وزیر بودم ، چنین موضعی نداشتم . من می خواهم این گردان همچون گذشته در مقابل حماس باشد » 
با اهداف مشترک نابودی حماس ، روزنامه های فلسطینی گستردگی علائق حکومت خودگردان فلسطین ، آمریکا و اسرائیل برای همکاری با هم و گستردگی مواردیکه بقای سیاسی حکومت خودگردان فلسطین را با سرنوشت حماس مرتبط می سازد ، فاش کردند . 
عریقات به مارک اوته ، مذاکره کننده ی ارشد اتحادیه اروپا در جون 2008 می گوید : « ... دستیابی به یک توافق ، موضوعی حیاتی برای ماست . این راهی برای شکست حماس است » 
قبلا نیز در آن سال در 22 ژانویه ، غوری به لیونی گفت : « اگر ما به یک توافق دست یابیم ، حماس را شکست خواهیم داد و این پاسخی به حماس خواهد بود که ادعا دارد تنها راه باز پس گیری زمینهایمان ، مقاومت است . »



منبع : خبرگزاری الجزیره
پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats