۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

نوع جدیدی از سرطان سینه

متن زیر در قالب یک پیام ایمیل به من رسید که بعلت اهمیت موضوع ، در وبلاگم قرار دادم .
در ماه نوامبر نوع نادری از سرطان سينه کشف شد . خانمی متوجه جوش‌های پوستی دراطراف نوک سينه‌اش شد همانند تحريکات پوستی که در مادران جوان شيرده مشاهده می شود .
به دليل منفی بودن نتيجه آزمايش مامو‌گرافی ، پزشک معالجش تنها به او داروهای آنتی بيوتيک تجويز کرد ...
بعد از دو دوره درمان ، ضايعه‌ ايجاد شده رو به وخامت گذاشت . بنابراين پزشک معالجش انجام ماموگرافی مجدد را تجويز کرد .
در اين مرحله نتيجه آزمايش ماموگرافی حاکی از وجود توده‌ای در سينه بود . نتايج حاصله ازنمونه برداری نمايانگر رشد سريع توده بود .
شيمی ‌درمانی برای کند کردن رشد توده آغاز شد . سپس بخشی از سينه برداشته شد .. پس از مشاهده نتايج نمونه ‌برداری ، درمان طبق مراحل زير ادامه يافت .
1. در ابتدا برای رشد سريع توده از شيمی درمانی استفاده شد
2. در مرحله بعد بخشی ازسينه برداشته شد ..
3. سپس دوره کامل شيمی‌درمانی آغاز شد .
4. بعد از طی مراحل فوق پرتو‌درمانی آغاز شد .
پس از 9 ماه معالجه سخت ، پزشکان سلامت کامل وی را تاييد کردند .
يک سال بدون هيچ مشکلی سپری شد ولی اين بار سرطان در کبد وی ظاهر گشت ، و به ناچار همانند دوره قبل چهار مرحله درمان را پشت سر گذاشت .
او هرگز اجازه نداد که دوره‌های درمانی سخت و طولانی تاثيری بر کيفيت زندگيش داشته باشد و با روحيه‌ای خوب برای واپسين روزهای زندگيش برنامه ريزی می‌کرد . سر انجام پس از تحمل درد و رنج بسيار در گذشت .
در واپسين روزهای عمرش اين پيام را به تمام بانوان جهان به يادگار گذاشت :
' لطفا نسبت به هر چيز کوچک غير عادی بی تفاوت نباشيد و برای کمک به سلامت خويشتن تا حد امکان پافشاری کنيد . '
بيماری PAGET :
اين بيماری نوع نادری از سرطان سينه می‌باشد که در خارج سينه و در ناحيه هاله و نوک سينه بروز می کند و به شکل دانه‌های قرمز رنگی است که بعد‌ها به صورت ضايعه‌های پوستی خشن ظاهر میشود .
من به هيچ عنوان تصوری از اين بيماری مبنی بر يک نوع نادر سرطان سينه نداشتم ، ولی کاملا در اشتباه بودم ...
نوک سينه‌های من هرگز غير عادی به نظر نمی رسيدند فقط دانه‌های جوش بودند که مرا اذيت می کردند و اين تنها دليل مراجعه من به پزشک بود .
گاهی اوقات اين جوش‌ها خارش داشتند و درد‌ناک بودند ولی درساير مواقع مشکلی برای من نداشتند .. آن‌ها فقط زشت و مزاحم بودند و با هيچ نوع پمادی که توسط پزشک معالجم و متخصص پوست تجويز میشد محو نمیشدند .
پزشکان کمی نگران بودند اما هيچگاه به من در مورد سرطانی بودن آن‌ها هشدار ندادند .
با قاطعيت می توانم بگويم که زنان زيادی آگاهی ندارند که اين دانه‌های کوچک قرمز رنگ بر روی سينه و هاله اطراف آن می‌تواند باعث بروز نوع نادری از سرطان سينه باشد ..
حادترين بخش اين بيماری ، بی خطر به نظر رسيدن علائم آن است .
اغلب تصور می شود که يک نوع التهاب پوستی يا عفونت است و همين تشخيص نادرست باعث به تعويق افتادن شروع درمان اين بيماری می باشد .
علائم بيماری :
· قرمزی مزمن ، ترشحات و سخت شدن نوک سينه که باعث ايجاد خارش و سوزش می شود . ' ( همان طور که اشاره کردم من خارش و سوزش يا ترشحاتی که از آن آگاه باشم نداشتم اما در نوک سينه‌های من حالت سفتی و پوسته پوسته شدن ايجاد شده بود .. )
· زخمی درنوک سينه شما که هرگز بهبود نخواهد يافت .
· معمولا يکی ازنوک سينه‌ها درگير اين بيماری می شود و تشخيص آن در ابتدا با انجام معاينات فيزيکی توسط پزشک و سپس انجام آزمايشات مامو گرافی تجويز شده توسط پزشک معالج صورت می پذيرد .
اگرچه اين قرمزی و ترشحات و سخت شدن تقريبا شبيه يک آماس پوستی ( عفونت پوستی ) است اما اگر اين علائم تنها در يکی از سينه‌ها مشاهده شود ، پزشک شما بايد مشکوک به سرطان شود.
پزشک شما برای اطمينان از تشخيص صحيح بيماری و ارائه درمان مناسب ، می بايست برای شما نمونه برداری از زخم را تجويز کند .
اين پيغام بايد جدی گرفته شود و تا جائی که امکان دارد به دوستان و اعضای فاميل ارسال شود .
اين کار می تواند نجات بخش زندگی یک انسان باشد . سرطان سينه در من پس از دريافت مقادير زيادی از مواد شيمی درمانی و بيست وهشت جلسه پرتودرمانی و دريافت تاماکسوفين به استخوان‌هايم سرايت نمود ، در صورتی که اگر اين بيماری از ابتدا درست تشخيص داده می شد هيچ گاه به ساير قسمت‌های بدن گسترش پيدا نمی کرد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats