۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

آمارگیر وبلاگ

این مطلب ترجمه ای است از مندرجات این آدرس در سایت گوگل که می توانید اصل مطلب را نیز مطالعه فرمایید .

استفاده از قطعه ی کد مرسوم « ردیاب »
این نوشتار ، چگونگی نصب و راه اندازی ردیاب های تحلیلگر برای وب سایت شما را با استفاده از قطعه ی کد ردیاب ga.js تشریح می کند .
اگر شا برای نخستین بار ، ردیاب را راه اندازی می کنید ، پیشنهاد ما این است که از قطعه ی کد ردیاب پیش فرض که در سایتهای ردیاب تشریح شده است ، استفاده کنید.
دو شیوه ی اساسی و اصلی برای راه اندازی « ردیاب » بر روی وب شما وجود دارد . نصب « استاندارد » و نصب « سفارشی » .
در این نوشتار ، هر دو شیوه همراه با موضوعات مرتبط با آنها مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

نصب استاندارد
     بخش نخست سند کد ردیابی
     بخش دوم سند کد ردیابی
     کد ردیابی را کجا قرار دهیم ؟

نصب سفارشی
     سفارشی سازی با استفاده از رابط اجرایی
     سفارشی سازی با استفاده از شیوه های کد ردیاب افزودنی

پس از آنکه شما فقط برای یکبار توانستید کد ردیاب ga.js را بر روی سایت خودتان نصب کنید ، شروع به دریافت گزارش خواهید کرد .



نصب استاندارد
هنگامی که شما شروع به پیاده سازی ردیاب در وب سایت ردیابی گوگل می کنید ، بایستی کد ردیاب را بر روی صفحات وبسایت خود نصب کنید . قطعه ی کد ردیاب عمومی شامل دو بخش است . برچسب سندی که کد ردیاب ga.js را ارجاع می دهد و سند دیگری که کد ردیاب را اجرا می کند .
<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
try{
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-xxxxxx-x");
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}</script>
 
 این قطعه ی کد ردیاب باید جزیی از صفحات سایت شما باشد . بطوریکه در پایین صفحات HTML قبل از برچسب ظاهر شود . برای اطلاعات بیشتر ، بخش « بررسی اجمالی عملکرد » را مطالعه کنید . در این بخش منطق اجرایی کد ردیاب تشریح شده است . 
 
 
توجه : چنانچه شما ردیاب را برای وبی که چندین دامنه یا زیرشاخه دارد ، نصب می کنید ، بایستی کد ردیاب را برای دریافت گزارش دقیق برای نمایه ( پروفایل ) خودتان تغییر دهید . علاوه براین چنانچه شما یک نمایه ( پروفایل ) را بطور مشخص برای یک زیرشاخه از یک دامنه ی بزرگتر نصب می کنید ، باز هم بایستی کد ردیاب را اصلاح کنید . برای اطلاعات بیشتر به بخش « راهنمای دامنه ها و دایرکتوری ها » مراجعه کنید .









سند کد ردیاب - بخش نخست
بخش نخست برچسب سند ( خط 1 تا 4 کد بالا ) ، از جاوااسکریپت برای تعیین پویای این مطلب استفاده می کند که آیا پروتکل HTPP برای صفحه درخواست شده ، امن و استاندارد هست یا نه ؟ بنابراین چنانچه صفحه ای بر روی سایت شما بر روی پروتکل استاندارد HTPP منتشر شده باشد ، حاصل اینچنین خواهد بود :

<script src='http://www.google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'>


اگر صفحه ی دیگری بر روی یک اتصال امن منتشر شده باشد ، حاصل اینچنین خواهد بود :

<script src='https://ssl.google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'>


اگر شما مجموعه ای از صفحات ایمن و غیر ایمن دارید ، برچسب سند اولیه را رها کنید ، چرا که اتصال مناسب ، قابل تعیین است . اگر همه ی صفحات شما بر روی پروتکل HTPP منتشر شده است ، شما می توانید برچسب اولیه را با یک فراخوان ساده تر برای کد ردیاب تحلیلگر گوگل جایگزین کنید .



سند کد ردیاب - بخش دوم
دومین بخش از برچسب جاوا اسکریپت ، شامل روش های لازم برای اجرای فراخوانی ردیاب برای داده های صفحه است . این بخش از کد ردیاب بایستی شیوه های سفارشی سازی شده ای را که شما مایل به اعمال آن بر روی صفحات سایت خودتان می باشید را نیز در بر گیرد . هر کدام از بخش های آغاز اولیه و روش ها ، در یک بلوک اقتباسی / کوششی قرار داشته ، بطوریکه هر خطای جاوااسکریپت ، بدون تاثیر بر روی بیننده یا بازدیدکننده بکار می رود .
ترتیب روشهای فراخوانی تهیه شده در قطعه ی ردیاب عمومی مهم است و شما بایستی از این راهبردهای عمومی بهنگام تغییر کد ردیاب برای اهداف سایت خودتان ، پیروی کنید .
نخستین خط از سند ردیاب ، همواره بایستی شامل مقداردهی اولیه برای عنصر ردیاب صفحه باشد .

var pageTracker = _gat._getTracker("UA-123456-1");


خط اول قطعه ی کد ردیاب استاندارد ، مقداردهی اولیه ی عنصر ردیاب پیش فرض را به ID شما در تحلیلگر گوگل انجام می دهد . روش های فراخوانی بعدی نیز از این عنصر استفاده می کنند .
خطوط پایانی کد ردیاب شما ، باید شیوه ی  _trackPageview()  را فراخوانی نماید .
شیوه های فراخوانی سفارشی که مقدار مشخصی را تنظیم یا مقدار دهی می کند ، بایستی قبل از  _trackPageview() قرار گیرند .

// put in customized calls after pageTracker object and before_trackPageview() methods
  pageTracker.setAllowLinker(true); 
  pageTracker._trackPageview();


کد ردیابی را در کجا قرار دهیم ؟
کد ردیابی برای خواندن داده های صفحه ی شما ، پس از پایان بارگذاری صفحات طراحی شده است . بهمین دلیل ، این قطعه بایستی دقیقا قبل از برچسب   در صفحه ی وب شما قرار گیرد . هنگامی که محتوای صفحات شما بارگذاری شد ،کد ردیاب پس از اجرا ، محتوای صفحه را با پیروی از مدل عنصر سند (DOM) می خواند . کلیه ی اطلاعات مرتبط با ردیابی برای ایجاد اطلاعات صفحه ، تنظیم و روزآمدسازی کوکی ها و ارسال درخواست GIF به سرور تحلیلگر گوگل را بکار می برد . با قرار دادن اسکریپت ( سند ) در پایان بدنه ی صفحه ، شما مطمئن می شوید که کد ردیاب بصورت آخرین عنصر DOM ، اجرا شده است .
اگر بارگذاری صفحه ی داده شده ، بهر دلیلی متوقف شود ، ممکن است درخواست GIF برای بازدید آن صفحه ، اجرا نشود . هر چند شما می توانید کد ردیابی را در بالای صفحه قرار دهید که در این صورت هر وقفه ای در بارگذاری ، می تواند سبب گزارش ناقص یا نادرست شود ، چرا که کد ردیابی برای ارائه ی گزارش خود متکی بر داده های صفحه است .
علاوه بر این ، قرار دادن فیزیکی کد ردیابی در پایین صفحه ، موثرتر از بهره گیری از عملکرد  onLoad()   برای فراخوانی کد ردیابی می باشد.
در صورت استفاده از onLoad()  برای اجرای کد ردیابی ، اجرا متکی بر مدل رویداد برای جستجوگر بجای DOM خواهد بود . در چنین وضعیتی ، چنانچه در بارگذاری یک تصویر در یک صفحه ، خللی پیش آید ،  onLoad() قادر به فراخوانی نیست ، در حالیکه DOM هنوز می تواند بطور کامل بارگذاری شود .




سفارشی سازی تنظیمات
شما می توانید تحلیلگر گوگل را به شیوه های متعددی ، سفارشی کنید . شیوه هایی که منجر به اصلاحاتی در چگونگی گزارش دهی می شود . اکثر وبسایتها ( بجز یکی از اساسی ترین آنها ) می توانند از تنظیمات برای نصب اصلی و پایه بهره مند شوند . در واقع اگر سایت شما هر کدام از مشخصات زیر را دارد ، اصلاحاتی در کد ردیابی برای دستیابی به یک گزارش دقیق از رفتار بازدیدکنندگان نیاز است .
  • تجارت الکترونیک - شما یک سایت تجارت الکترونیک یا یک سبد خرید دارید و در نظر دارید فعالیتهای بازدیدکنندگان را در ارتباط با خریدها ردیابی کنید. 
  • چند دامنه - وبسایت شما از چندین نام میزبان یا دامنه تشکیل شده و شما در نظر دارید فعالیتهای بازدیدکنندگان در کل این مجموعه ( شامل فعالیتهای سبد خرید ) ، ردیابی کنید. 
  • سبد خرید شخص ثالث - وبسایت شما توسط ارائه دهنده ای بر روی یک زیرشاخه ، میزبانی شده و شما در نظر دارید که فعالیت بازدیدکنندگان در بخشی از وبسایت ( از قبیل سبد خرید ) که بر روی شاخه ی دیگری از سایت میزبان قرار گرفته را ردیابی کنید. 
  • کمپین سفارشی متغیرهای ردیابی - شما قبلا لینک هایی را به سایت خود داشته اید که شامل کمپین سفارشی متغیرهای ردیابی بوده و شما در نظر دارید از آن استفاده کنید . 
بعلاوه شما می توانید تنظیمات بسیاری بجز این موارد را بر روی رفتار گزارش دهی تحلیلگر گوگل اعمال کنید . تنظیماتی از قبیل تنظیم طول نشست بازدیدکننده ، تغییر طول نشست کمپین و یا خاموش کردن جمع آوری اطلاعات جستجوگر .

شما می توانید گزارشات را در دو محدوده ی اساسی زیر ، سفارشی کنید.
  • رابط اجرایی گزارشات تحلیلگر گوگل
  • بهره گیری از روشهای کد ردیابی افزودنی در صفحه ی وب خودتان 




سفارشی سازی با استفاده از رابط اجرایی
رابط اجرایی ویژگی های زیر را ارائه می دهد که شما می توانید برای تصحیح نمایش داده هایتان در گزارشات از آن بهره بگیرید.

-اهداف :
اهداف را برای صفحات کلیدی روی سایتتان قرار دهید که انتظار دارید بازدید کنندگان ، آن را ببینند . غالبا اهداف در سایتهای تجارت الکترونیک بکار می روند که برای کنترل آمار چگونگی ورود مشتریان به صفحات خرید نهایی در مجموعه ای از صفحات مرتبط بهم ازقبیل سبد خرید ، فرم سفارش و قبول سفارش می باشد . اما شما می توانید اهداف را برای سناریوهای دیگری از قبیل راهنمای گام به گام در فرایند « چگونه ؟ » یا در لینکی مثل « بیشتر بدانیم » در یک وبلاگ نیز استفاده کنید . برای دستیابی به اطلاعات مفیدی درباره ی اهداف ، مقالات « مرکز امداد » را ببینید .

- پروفایل ها و فیلترها :
شما می توانید پروفایل ها را برای کاربران گزارش فردی برای شمول یا حذف محتوای مشخصی از آن گزارشات ، تنظیم کنید . این عمل هنگامی مفید است که شما یک وبسایت بزرگ دارید و می خواهید آمارهای صفحه را برای یک بخش از سایت به طور مستقل از سایر بخش ها ، تعیین کنید . مثلا شما ممکن است بخشی از وبسایت خود را بطور کامل به پوشاک و بخشی دیگر از وبسایت خود را به طور کامل به لوازم الکترونیک اختصاص داده باشید و در نظر دارید که آمار صفحه ی لباس را در ارتباط با همه ی پوشاک ، و در عین حال مستقل از لوازم الکترونیک تحلیل کنید .
هنگامی که پروفایل برای حذف بخش مشخصی از یک وبسایت بکار می رود ، گزارشات فقط برای صفحات مجاز ، محدود می شود . برای دستیابی به اطلاعات مفیدی در ارتباط با پروفایل ها و فیلترها به « مرکز امداد » مراجعه نمایید .




سفارشی سازی با استفاده از روشهای کد ردیابی افزودنی
GATC شیوه هایی را ارائه می دهد که شما می توانید برای پیکربندی کد ردیابی برای سایت خودتان ، متناسب با نیازتان از آن بهره مند شوید . این را بخاطر داشته باشید که هر صفحه ای بر روی سایت شما بایستی فقط از یکی از کدهای urchin یا ga.js و شیوه های مرتبط با آن استفاده نموده و مجاز به استفاده از هر دوی آنها نمی باشید .
استفاده از هر دو کد بر روی یک صفحه می تواند منجر به بروز خطای گزارش دهی شده و بنابراین پیشنهاد نمی شود .
برخی از رایج ترین سناریوهایی که نیازمند پیکربندی کد ردیابی می باشند در این راهنما توضیح داده شده اند . ضمنا API ردیابی ، لیستی از همه ی انواع شیوه های ردیابی ارائه می دهد که می توانید از آن استفاده کنید . شایان ذکر است این شیوه ها بر اساس کاربردهای گزارش دهی اصلی خود از قبیل شیوه های تجارت الکترونیک و ردیابی وقایع ، دسته بندی شده اند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats