۱۳۸۹ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

حمله ی اسراییل به کاروان کمک رسانی به غزه

به نقل از خبرگزاری رویترز ، تکاوران اسراییلی در روز دوشنبه در یک درگیری با نیروهای کمک رسان به غزه ، چندنفر از آنان را کشتند . 

شش کشتی ، حامل 700 نفر و 10 هزار تن آذوقه و سایر کمک ها برای مردم بیگناه غزه بودند که بنا به طرح اسراییل به مدت سه سال در محاصره خواهند بود . 

در این کشتی ، که اغلب سرنشینان آن ، تبعه ی ترکیه بودند ؛ سرنشینانی از اسراییل ، آمریکا و کشورهای اروپایی نیز وجود داشت .

اسراییل قبلا اعلام کرده بود که از ورود هر گونه کمک به غزه جلوگیری خواهد کرد .

رویترز می گوید تکاوران اسراییلی که در روز دوشنبه به کشتی حامل کمک های بین المللی برای غزه حمله کرده بودند ، از سوی سرنشینان آن کشتی ، با چاقو و باتوم ، مورد حمله قرار گرفته و حتی بعضی از سربازان برای نجات جان خود ، مجبور شدند که خود را به دریا بیندازند . 

اسراییل اعلام کرده که تکاوران اسراییلی ، در دفاع از خود ، مجبور به شلیک گلوله شدند که در این درگیری ، 10 نفر از فعالین بین المللی کشته شده و 7 نفر از سربازان اسراییلی زخمی شده اند .

رسانه های اسراییلی ، قبلا آمار تلفات را 19 کشته اعلام کرده بودند که بلافاصله پس از آن نیز ، یک مقام نظامی اسراییل ، آمار کشته شدگان را 9 نفر اعلام کرده بود . 

رویترز در ادامه می گوید که بدلیل سیاست بسته ی اسراییل و سانسور خبری آن ، گزارشات مستقل چندانی از این واقعه در دسترس نیست . 

 یک سخنگوی ارتش اسراییل می گوید که تکاوران اسراییلی فقط به تفنگ « پینت بال » مجهز بودند که سلاحی غیرکشنده است و مرگ آور نیست . و این سلاح در مقابله با حملات فعالینی که با باتوم به سربازان اسراییلی تعرض می کردند ، کافی نبود . و بنابراین سربازان اسراییلی از کلت هایی که مجهز به گلوله های جنگی بودند ، استفاده کردند . هر یک از سربازان ، جهت پشتیبانی از خود ، علاوه بر تفنگهای « پینت بال » ، یک کلت نیز بهمراه داشت . 

فیلمبردار خبرگزاری رویترز که سوار بر ناوگان جنگی اسراییل بوده و از نزدیک شاهد قضیه بوده است ، می گوید فرماندهان اسراییلی بر روند عملیات نظارت داشتند ، ولی در مقابل مقاومت سرسختانه ی فعالین حامی فلسطین ، غافلگیر شده بودند . 

یکی از تکاوران اسراییلی می گوید آنها به روی من پریدند و با چماق و بطری ، من را زدند وتفنگم را از من گرفتند و من چاره ای نداشتم جز اینکه با کلتی که در اختیار داشتم ، به آنها شلیک کنم . 

یکی دیگر از تکاوران اسراییلی می گوید که او با طناب از هلی کوپتر بر روی یکی از شش کشتی فعالین بین المللی فرود آمده که بمحض رسیدن به عرشه ی کشتی ، از سوی افرادی که منتظر فرود او بودند ، مورد ضرب و شتم و حمله قرار گرفته است . او به خبرنگاران گفت که آنها با میله های فلزی و چاقو ، ما را می زدند و گاهی شلیک هایی هم به سوی ما می شد . 

این حادثه ی مصیبت بار ، سبب ایجاد یک بحران سیاسی در سطح جهان شده و بهمین دلیل شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام به برگزاری جلسه ی اضطراری نموده است .
پس از اینکه سازمان ملل متحد و ترکیه ، این اقدام اسراییل را محکوم کردند ، متحدان اروپایی اسراییل نیز این اقدام خونبار اسراییل را هولناک دانسته و نسبت به آن ابراز انزجار کردند . 
آمریکا که قویترین دوست و متحد اسراییل و متحد حیاتی وی می باشد نیز از این حادثه ابراز تاسف کرده است . 
امروز ، ترکیه شاهد تظاهرات مردمی گسترده بر علیه اسراییل بوده است . 

رییس جمهور ترکیه ( عبدالله گل ) و نخست وزیر آن ( رجب طیب اردوغان ) نیز بشدت به اسراییل حمله ی لفظی کردند . 
ترکیه کلیه ی مانورها و تمرینات مشترک نظامی خود با اسراییل را لغو کرده و سفیر خود را از اسراییل فراخوانده است . 
بسیاری از کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان ، سفرای اسراییل در کشورهای خود را فراخوانده و اعتراض دولتهای خود را به آنان ابلاغ کردند . 

تصاویر بیشتری را در زیر ببینید :
دستگیری جوانان عرب اسراییلی که در اعتراض به قتل عام اسراییل در کشتی حامل کمکهای بین المللی برای غزه ، منجر به کشته شدن تنی چند از فعالین بین المللی برای حقوق بشر شده بود ، به سنگ پرانی و اعتراض به دولت اسراییل می پرداختند .


احمد داووداوغلو ، وزیر امور خارجه ی ترکیه ، در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ، اقدام اسراییل را در حمله به کشتی حامل کمکهای انساندوستانه برای غزه را محکوم و تقبیح کرد . 


تجمع اعتراض آمیز طرفداران فلسطین در یونان در مقابل سفارت اسراییل


تجمع حامیان فلسطین در پاریس در نزدیکی سفارت اسراییل در اعتراض به اقدام اسراییل در حمله به کشتی ترکیه 

تظاهرات گسترده ی مردم ترکیه در استانبول





تظاهرات ضداسراییلی ترکها در آنکارا ، پایتخت ترکیه در مقابل سفارت اسراییل



۱ نظر:

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats