۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

آیا ایران ، اسرائیل را دعوت به ضربه زدن به تاسیسات هسته ای خود می کند ؟


منبع این خبر ، سایت صهیونیستی هاآرتز می باشد

در پایان ، نظر خود را در خصوص این خبر بنویسید.


 

آیا ایران در صدد تحریک اسراییل برای حمله به تاسیسات هسته ای خود می باشد ؟ این یکی از تفاسیری است متخصصان و تحلیل گران بین المللی هسته ای برای تشریح چرایی اقدام اخیر ایران در انتقال بخش اعظم ذخایر اورانیوم با غنای کم به منابع رو-زمینی ، اظهار می دارند . این گفته ، چیزی است که روز جمعه در نیویورک تایمز ، منتشر شد .

بر اساس آنچه نیویورک تایمز به نقل از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشته است ، بازرسان هسته ای در 14 فوریه مشاهداتی داشته اندکه حاکی از آن است که ایران بیش از 2000 کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین خود را از اعماق زیر زمین به منابع رو-زمینی قابل رویت انتقال داده است .

احتمالا این اورانیوم غنی شده برای انجام غنی سازی 20 درصد برای راکتور کوچک تهران که ایزوتوپ هایی برای تجهیزات پزشکی تولید می کند ، بکار خواهد رفت.

گزارش ها حاکی از آن است که این جابجایی ، معنایی ندارد ، زیرا ایران به این میزان سوخت برای راه اندازی راکتور قدیمی خود در تهران نیاز ندارد. ایران مکررا این ادعای خود را تکرار کرده است که برنامه ی هسته ایش برای اهداف صلح جویانه برنامه ریزی شده و بدنبال سلاح اتمی نیست .

تحلیل گران ، این حرکت ایران را که از سپتامبر گذشته باساخت یک سایت غنی سازی زیرزمینی در یک پایگاه نظامی نزدیک قم آغاز شد را یک حرکت « جورچینی » می دانند . این سایت ، حفره ای عمیق در دامنه ی کوهی در ایران است و ایران می گوید بواسطه ی خطر حمله ی اسراییل و آمریکا ، مجبور به ساخت آن شده است .

یکی از تفسیرهایی که تحلیل گران برای تشریح این تغییر جهت بکار می برند ، این است که پاسداران انقلابی ایران ، از اسراییل « دعوت » می کنند تا از این طریق توجهات را از انتخابات هشت ماه پیش و خشونت های آن که منجر به ایجاد اختلاف و جدایی در کشور شده ، منحرف سازند .

یک دیپلمات ارشد اروپایی ، روز پنجشنبه به نیویورک تایمز گفت که یک حمله ی نظامی اسراییل می تواند « بهترین چیز » برای رژیم ایران باشد ، زیرا این تهاجم ، ملت ایران را گرد دولت و در برابر یک دشمن مشترک ، منسجم خواهد ساخت .

هر چند ، سایر کارشناسان دلایل متفاوتی را ارائه می دهند . آنها بیان می دارند که ایران مقادیر اندکی از ذخایر خود را برای غنی سازی بکاربرده و بنابراین باید بناچار ، تقریبا همه ی آن را منتقل کند .

کنت پولاک ، یک محقق در موسسه ی بروکینگ ، به نیویورک تایمز گفت که ایران اساسا در حال موش و گربه بازی برای کسی یک موقعیت بهتر در مذاکره با غرب است.

کارشناسان جاسوسی در واشنگتن و اروپا ، مشخص نکرده اند که آیا ایران در پی ساخت سلاح هسته ای است یا اینکه صرفا در پی کسب ظرفیت گردآوری بمب اتم برای لحظه ی نیاز است .

گرچه مقامات می گویند که اوباما _ رییس جمهور آمریکا _ در صدد است تا اسراییل را از حمله به ایران بازداشته و بهمین منظور مشاور امنیت ملی و رییس ستاد مشترک ارتش را برای نیل به این منظور به اسراییل اعزام داشته است .

پایان خبر


 

خواهشمندم نظرات خود را در باره ی این خبر بنویسید:

آیا اسراییل به ایران ، حمله خواهد کرد ؟

آیا هدف ایران ، تحریک اسراییل و پوشش ضعف های داخلی است ؟

آیا تحلیل گران غربی ، دچار توهم شده اند ؟

آیا تحلیل گران غربی ، همچون سالهای گذشته ، در خصوص مسایل هسته ای ایران ، خود را می فریبند ؟

آیا ایران براستی ، در پی دستیابی به موفقیتهای نوین با ضریب امنیت بالا در قبال حملات غربی هاست ؟

نظر خود را بنویسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats