۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

دیدار احمدی نژاد و بشار اسد


همانگونه که آگاهید در روز 6 اسفند سال 1388 برابر با 25 فوریه سال 2010 ، رئیس جمهور ایران ، سفری به سوریه داشتند که در روز اول این سفر ، دیداری با رئیس جمهور سوریه ، آقای بشار اسد داشتند .

این خبر را از منابع مختلف داخلی و خارجی ( ایرانی ، آمریکایی و صهیونیستی ) مرور می کنیم .

  1. پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز
احمدی نژاد : خاورمیانه ی جدید در راه است
نشست خبري مشترك محمود احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور كشورمان ـ با بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ صبح پنج‌شنبه به وقت محلي در قصر الشعب دمشق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدي‌نژاد در اين نشست خبري با تبريك ميلاد پيامبر (ص) و با تشكر از صحبت‌هاي رييس‌جمهور سوريه گفت: همه حرف‌هايي كه ايشان زدند حرف‌هاي بنده هم هست و بنده همه آن را تاييد مي‌كنم. دل‌ها و انديشه و دست‌هاي ما با هم است و انشاءالله تا آخر هم با هم خواهد بود.

او ادامه داد: پيامبر بزرگ ما رمز وحدت، پرچمدار وحدت و بشارت دهنده وحدت بين همه ماست و دل‌هاي همه ما را به هم گره زده است و عشق او رمز حركت ما به سمت صلح و عدالت واقعي است.

احمدي‌نژاد با اشاره به روابط بين ايران و سوريه خاطرنشان كرد: همه بدانند اين روابط برادرانه،‌ عميق گسترده و پايدار است و هيچ عاملي نمي‌تواند خدشه‌اي به اين روابط برادرانه وارد كند. هر روز كه مي‌گذرد اين روابط عميق‌تر، گسترده‌تر و صميمي‌تر مي‌شود. ما مثل دو برادريم كه در دو جغرافيا زندگي مي‌كنيم. منافع، اهداف و البته دشمنان مشترك داريم. دايره همكاري‌هاي ما نيز روز به روز در بخش‌هاي گوناگون اقتصادي، فرهنگي و سياسي گسترده‌تر مي‌شود.

وي با بيان اين كه چشم‌انداز روابط ما بسيار روشن،‌ سازنده و درخشان است اظهار كرد: هر دو مصميم كه روابط را تا حداكثر ممكن گسترش دهيم.

رييس‌جمهور كشورمان با بيان اين كه كل جهان و منطقه ما در آستانه تحولاتي بزرگ است، تصريح كرد: مناسبت‌هاي چند دهه گذشته به پايان راه و بن‌بست رسيد و امروز جهان نيازمند مناسبات جديدي است. مناسباتي كه بر پايه عدالت، احترام به انسان‌ها و حقوق برابر بين ملت‌ها باشد.

وي افزود: هم صهيونيست‌ها و هم حاميان آن‌ها به بن بست رسيده‌اند. به لطف خدا گذر زمان به نفع ملت‌هاي منطقه و عليه مستكبران و اشغالگران است.

احمدي‌نژاد در ادامه تصريح كرد: رژيم صهيونيستي رو به نابودي است و فلسفه وجودي اين رژيم به پايان رسيده است و زمان عليه جنايتكاران صهيونيستي است و آن‌ها در بن‌بست كاملند. اين اقداماتي كه انجام مي‌دهند، فشارهايي كه به مردم فلسطين مي‌آورند و تهديد‌هايي كه مي‌كنند از روي ضعف است و خود را در بن‌بست مي‌بينند. تصور مي‌كنند اگر به صورت ملت‌هاي منطقه چنگ بيندازند، راهي براي نجات خودشان پيدا خواهند كرد.

او افزود: خبرها مي‌گويد كه در ذهن‌شان تكرار اشتباه‌هاي گذشته است. اما ما مي‌دانيم، بنده و برادرم جناب بشر اسد مي‌دانيم، ملت‌هاي ايران و سوريه مي‌دانند، ملت‌هاي منطقه مي‌دانند كه اگر رژيم صهيونيستي بخواهد اشتباهات گذشته را دوباره تكرار كند، اين به منزله مرگ قطعي آن رژيم خواهد بود.

احمدي‌نژاد در ادامه تصريح كرد: اين بار همه ملت‌هاي منطقه و پيشاپيش آن‌ها سوريه، ايران،‌ لبنان، عراق و همه ملت‌ها در برابر آن‌ها خواهند ايستاد و ريشه‌شان را خواهند كرد. دنيا هم بداند ملت ايران تا آخر در كنار دولت و ملت سوريه و مقاومت فلسطين خواهد ايستاد.

رييس‌جمهور گفت: آن‌ها آرزوي خاورميانه بزرگ تحت سلطه صهيونيست‌ها و مستكبران را داشتند. امروز اين آرزو به گور پيوسته است اما من مي‌خواهم به آن‌ها بگويم خاورميانه جديد در راه است. خاورميانه‌اي بدون صهيونيست‌ها و بدون مستكبران. اين وعده الهي است و ان شاءالله محقق خواهد شد. اين آرزوي ملت‌هاي منطقه است و به لطف خدا محقق خواهد شد. البته اميدواريم كه سر عقل بيايند. حقوق ملت‌هاي منطقه را به رسميت بشناسند و به ملت‌هاي منطقه احترام بگذارند. اما بدانند اگر مسير اشتباهات گذشته را ادامه بدهند در منطقه‌ي ما جايي نخواهند داشت. امروز پيوندهاي بين ملت‌هاي منطقه بسيار مستحكم است. پيوند بين ايران و سوريه بسيار بسيار مستحكم است. مقاومت فلسطين، مقاومت لبنان، ملت لبنان، ملت سوريه، ملت ايران در كنار هم ايستاده‌اند و تا آخر در كنار هم خواهند بود.

او گفت: ما ايمان داريم تحولات جهاني به نفع سوريه و به نفع ايران است. به نفع ملت‌ها و دولت‌هاي آزاده است و بدخواهان كاري نمي‌توانند انجام دهند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: خدا را سپاسگزارم كه در ايام ولادت پيامبر گرامي اسلام توفيق زيارت برادران عزيزمان را عنايت فرمود و افتخار بزرگي بود براي من كه در جشن ميلاد پيامبر گرامي اسلام در كنار برادر عزيزم رييس جمهور شجاع سوريه و مردم غيرتمند سوريه باشم. از ايشان به خاطر حسن استقبال و پذيرايي‌شان تشكر مي‌كنم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين نشست خبري، رييسان جمهور ايران و سوريه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند كه خبرنگاري از بشار اسد پرسيد، با توجه به افزايش تهديدات رژيم صهيونيستي در منطقه، شما فكر مي‌كنيد كه اين تهديدات با چه هدفي انجام مي‌شود؟ ما شاهد بوديم كه دو هفته قبل رژيم صهيونيستي سوريه را تهديد كرد و اين تهديدات با ادعاي آن‌ها درباره روند صلح در خاورميانه چطور قابل ارزيابي است؟ كه بشار اسد پاسخ داد: اين تهديدهايي كه شما مشاهده مي‌كنيد را بايد در تاريخ اسراييل و صهيونيست‌ها دنبال كنيد. چرا كه آن‌ها دنبال توسعه‌طلبي و سيطره و اشغالگري هستند. اما اين اشتباه است كه ما وضعيت منطقه را از طريق اين اظهارات ارزيابي كنيم. اين اظهارات نشان نمي‌دهد كه اسراييل اقدام به حمله خواهد كرد. فرض بر اين مي‌گيريم كه در برابر رژيمي قرار داريم كه ممكن است در هر لحظه به ما حمله كند و تاريخ نيز اين را نشان مي‌دهد اما صرف نظر از اين اظهارات مدام در حال آماده كردن خودمان در برابر تجاوزهاي اسراييل هرچند كه كوچك يا بزرگ باشد، هستيم.

او افزود: اما ما به اين سخنان آن گونه توجه مي‌كنيم كه ممكن است پيامي به سوريه و جريان مقاومت در منطقه باشد تا اين كه صهيونيست‌ها بتوانند جريان مقاومت در سوريه وادار به تسليم و كرنش كنند. ما تلاش مي‌كنيم كه روحيه و قدرت معنوي خودمان را تقويت كنيم. به ويژه اين كه اسراييلي‌ها روحيه پاييني دارند و قبلا شكست خورده‌اند. بنابراين مواضع ما بر اساس ديدگاه ما نسبت به اسراييل بنيان نهاده شده است و در هر لحظه آماده هر گونه تجاوز صهيونيست‌ها هستيم.

خبرنگاري از احمدي‌نژاد پرسيد معني مشاركت و حضور شما در كنار بشار اسد و حضور شما در سوريه و در كنار هم چيست؟ كه رييس‌جمهور كشورمان پاسخ داد: ما فكر مي‌كنيم يك ملت واحديم؛ بسياري از اين مرزبندي‌ها و خط‌كشي‌ها تحميلي است. هيچ كدام از اين‌ها از متن دين ما و كلام پيامبر عزيز ما برنيامده است. پيامبر عزيز ما منادي وحدت بين امت اسلامي بود. امروز دشمنان ما متحدند. طبيعي است كه ما بايد بيش از گذشته از پيامبر عزيزمان درس بگيريم و متحد شويم. براي ما مسجد مسجد است؛ مسلمان مسلمان است؛ برادر برادر است؛ به‌خصوص ملت و دولت سوريه كه در حقيقت ما يك تن واحد هستيم. همان طور كه به خوبي اشاره كردند (بشار اسد)، يك خانواده هستيم. گفت‌وگوهاي ما در فضاي برادرانه و خانوادگي انجام مي‌شود و خارج از فضاي يك خانواده نيست. امروز من خيلي خوشحالم كه در جشن ميلاد در بين برادران عزيز خودمان هستيم. من فكر مي‌كنم همه پاسخ را مي‌توانيد از واژه برادر دريافت كنيد.

وي افزود: در يك خانواده هم ممكن است بعضي وقت‌ها با هم در موضوعات بحث ‌كنند و نظرات مختلفي وجود داشته باشد. خانواده خانواده است، برادري برادري است. امروز يك رابطه مستحكم و پيوند عميق ما را در كنار هم قرار داده است. اعتقادات، آرمان‌ها، استقلال و عزت اسلامي و دفاع از ملت‌هاي‌مان و عزت و شرف‌مان ما را در كنار هم قرار داده است. ما كل ملت سوريه را يك ملت واحد مي‌دانيم. ملت ايران را يك ملت واحد مي‌دانيم ايران و سوريه را با هم يك ملت واحد مي‌دانيم. جايي براي بحث‌هاي اختلافي نيست. باور ما اين است كه همه بحث‌هاي اختلافي منشاء دشمني دارد و از ناحيه دشمنان است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: همين عراق را ببينيد؛ ملت عراق صدها سال با هم زندگي مي‌كردند و با هم ازدواج مي‌كردند، از روزي كه متجاوزان و اشغالگران آمدند بحث‌هاي اختلافي بين مردم عراق مطرح شده است. تا قبل از آن كسي نمي‌پرسيد شما كرد، تركمن، شيعه يا سني هستيد. با هم بودند و از زماني كه متجاوزان آمدند اين بحث‌ها مطرح شد. روشن است كه منشاء آن كجاست؛ ما يك خدا، يك پيامبر، يك كتاب و يك راه و يك هدف واحد را دنبال مي‌كنيم و به لطف خدا به همه اهداف‌مان خواهيم رسيد.

در ادامه اين نشست خبري، خبرنگاري خطاب به بشار اسد گفت: روز گذشته هيلاري كلينتون ـ وزير امور خارجه آمريكا ـ در جمع سناتورهاي آمريكايي گفت كه سوريه بايد از ايران فاصله بگيرد و از ايران تا حدي دور شود و همين طور حزب الله را تجهيز به سلاح نكند. نظر شما درباره سخنان خانم كلينتون چيست؟ كه رييس‌جمهور سوريه در پاسخ اظهار كرد: به خاطر همين است كه امروز ما با آقاي احمدي نژاد جمع شديم تا توافق‌نامه لغو مجوز ورود و خروج را امضا كنيم. امروز ما اين توافق‌نامه را امضا كرديم و تمام كارها را انجام مي‌دهيم تا بين ايران و سوريه نزديكي به وجود آيد چرا كه روابط ايران و سوريه بر اساس روابط استراتژيك بنا شده است.

او ادامه داد: با وجود اين كه ما ديدگاه‌هاي اختلافي هم در بعضي موارد داريم اما در شرايط كنوني ما به تقويت روابط بين تهران و دمشق مي‌انديشيم. بنابراين توصيه ما تقويت منافع مشترك و تقويت روابط بين دو ملت و دو دولت است و از ديگران مي‌خواهيم كه از تاريخ ما و گذشته و پيشينه ما عبرت بگيرند و تشكر مي‌كنم از توصيه‌هايي كه آن‌ها به ما مي‌كنند.

خبرنگاري از احمدي‌نژاد پرسيد آيا بين سوريه، تركيه و ايران توافق‌نامه‌هايي در آينده صورت خواهد گرفت؟ كه احمدي‌نژاد پاسخ داد: ما هم مي‌خواهيم توصيه آن خانم را اجرا كنيم. گفتند فاصله‌ خود را حفظ كنيد. اصلا فاصله‌اي نيست كه بخواهيم فاصله را حفظ كنيم. ما يك ضرب‌المثلي در فارسي داريم كه وقتي كسي حرف بيجا مي‌زند و خارج از قد و قواره خودش صحبت مي‌كند، به او مي‌گوييم «يك كلام از مادر عروس» فكر مي‌كنيم اگر ايشان مي‌خواهد كاري انجام دهد خوب است كه براي مردم آمريكا انجام دهد. كسي ايشان را دعوت نكرد كه بيايد راجع به مسائل منطقه اظهار نظر كند. البته مي‌دانيم كه آن‌ها به بن بست رسيد‌ه‌اند. آن‌ها يك روز آرزو داشتند بر كل خاور ميانه مسلط شوند، حالا نه تنها مسلط نشدند خودشان را هم دارند اين جا، جا مي‌گذارند و بيرون مي‌روند. همه حيثيت، هيبت‌شان و‌ سلطه‌شان را دارند در خاورميانه جا مي‌گذارند و فرار مي‌كنند. عصباني‌اند. پاسخ ما به آن‌ها اين است كه عصباني باشيد و ‌از اين عصبانيت بميريد.

وي با بيان اين كه كل دولت آمريكا تاثيري در مناسبات منطقه ندارد اظهار كرد: تمام شد آن دوره‌اي كه يك نفر آن طرف آب‌ها بنشيند و فرمان صادر بكند و دولت‌ها و ملت‌ها به صف شوند و فرمان او را اطاعت بكنند. امروز ملت‌ها حاكمند. اين توسعه روابطي كه بين ايران و سوريه،‌ سوريه و تركيه، ‌ايران و تركيه، هست انشا‌ءالله عراق هم به اين حلقه خواهد پيوست مسير هم‌گرايي است در منطقه و در نقطه مقابل كساني است كه مي‌خواهند بر منطقه مسلط شوند؛ البته آن‌ها مي‌خواهند مسلط شوند. سوريه و ايران را مانع خودشان مي‌بينند. حرف‌هايي هم مي‌زنند. اين حرف‌ها براي ما فاقد اعتبار است. به آن‌ها توصيه مي‌كنيم به جاي دخالت در منطقه زودتر جمع و جور كنند و زحمت را كم كنند. اگر كه آمادگي دارند يك رفراندومي در ملت‌هاي منطقه برگزار كنيم تا آن‌ها عمق نفرت ملت‌هاي منطقه را از آن‌ها و رفتارشان ببينند؛ گرچه مطمئنيم كه خبر دارند. ولي آن‌قدر پررو هستند كه به روي خود نمي‌آورند.

احمدي نژاد افزود: ما توصيه مي‌كنيم جمع و جور كنند و بروند، اما اين را هم‌ مي‌گوييم كه اگر ادامه بدهند و بخواهند دخالت كنند و رفتارشان را دنبال كنند، ملت‌هاي منطقه شر آن‌ها را از منطقه خواهند كند. ما در كنار هم هستيم و تا آخر خواهيم بود و هيچ عاملي قادر نيست بين ما فاصله ايجاد كند.

به گزارش ايسنا، در آغاز اين نشست خبري مشترك، بشار اسد ـ رييس‌جمهور سوريه ـ گفت: از طرف ملت سوريه و خودم به رييس‌جمهوري اسلامي ايران و هيات همراه خوشامد گفته و روز ولادت پيامبر جهان اسلام (ص) كه يكي از بزرگ‌ترين مناسبت‌هاي ديني و مذهبي است را به ايشان و ملت ايران تبريك عرض مي‌كنم.

وي با بيان اين كه اين روز بزرگ انگيزه‌هاي بزرگي را به لحاظ روحي و معنوي بين مسلمانان دو كشور ايجاد مي‌كند، افزود: اين مناسبت‌ها شهروندان را به توسعه‌ي مباني اسلام تشويق كرده و موجب اين مي‌شود كه مسلمانان گام‌هاي بلندي را براي تحكيم و گسترش روابط بردارند و همين گفت‌وگوها مي‌تواند اثر خوبي بر روابط بين ملت‌ها داشته باشد و گفت‌وگوها مي‌تواند بستر خوبي را براي گسترش هر چه بيش‌تر روابط ايجاد كند. انسان‌ها مي‌توانند زندگي خوبي را داشته باشند و با نگاه روشن به آينده بنگرند. اميدواريم مناسبات آينده در روابط بين كشورها به اهداف و آرمان‌هاي بلندي براي بشريت برسيم و ما آماده‌ايم با يكديگر اين جشن بزرگ را برگزار كنيم و اوضاع منطقه و بين‌الملل را با يكديگر مورد بررسي قرار دهيم.

وي افزود: چه بسا در گذشته با چالش‌هايي روبه‌رو بوده‌ايم ولي با ادامه‌ي همكاري‌ها و گفت‌وگوها اين چالش‌ها تبديل به موقعيت خوب بين دو كشور شده است و مسائل را يكي پس از ديگري بررسي و حل كرده‌ايم. اين دشمنان ما بودند كه به اضمحلال رفتند و از شكستي به شكست ديگر مواجه شدند. امروز من و جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد درباره‌ي بسياري از مسائل منطقه‌يي گفت‌وگو كرده‌ايم و اين سفر برخلاف ديگر سفرها هم‌زمان با مناسبت مذهبي بزرگي شده است و به بركت اين مناسبت روابط دو كشور گسترده‌تر خواهد شد.

رييس‌جمهور سوريه، بر آمادگي سوريه بر حل مسائل منطقه‌يي، بين‌المللي و گفت‌وگو با ايران و ساير ملت‌هاي منطقه تاكيد كرد و افزود: لغو رواديد يك حركت بزرگ بود و در جهت تامين منافع دو ملت و دو دولت برداشته شد.

بشار اسد افزود: ما ضمن صحبت در رابطه با مسائل سياسي در رابطه با مسائل اقتصادي نيز صحبت كرديم و روابط دو كشور از يك نقطه شروع شده و مي‌رود تا به موافقت‌نامه‌هاي بزرگ و بزرگ‌تر بدل شود و ملاحظه مي‌كنيم كه اين موافقت‌نامه‌ها روز به روز بين كشورها نيز بيش‌تر مي‌شود و تدابير ديگري بين كشورها صورت گرفته است و آن الفت و يگانگي بين كشورهاست. ملت‌ها بيش از دولت‌ها ياد گرفته‌اند كه راه را به ما نشان بدهند و از ميان اين سفرها و داد و ستدها يك شبكه‌ي درهم تنيده را ايجاد كرده‌اند.

او ادامه داد: ما بر اساس تصميمات مستقل خود عمل مي‌كنيم و قطعا امروز در ارتباط با مسائل عراق، انتخابات آينده عراق و تاثير انتخابات عراق بر اوضاع سياسي منطقه و هم‌چنين جرايم ددمنشانه‌ي اسراييل صحبت كرده‌ايم و اين كه چگونه مي‌توان با اين رژيم مواجه شد. ما هم‌چنين در رابطه با چگونگي حمايت از ملت‌هاي منطقه و به‌خصوص فلسطين كه وظيفه‌اي ملي و شرعي براي ماست صحبت كرده‌ايم.

بشار اسد ادامه داد: هم‌چنين درباره پرونده‌ي هسته‌يي ايران صحبت‌هايي و مذاكراتي با آقاي احمدي‌نژاد داشته‌ايم. غربي‌ها مي‌خواهند با سلطه و استعمار خود بر كشورهاي منطقه دست پيدا كنند و ايران هر گونه نرمش در قبال خارجي‌ها را تاكنون انجام داده است ولي توطئه‌هاي غربي كه از قبل نيز دنبال مي‌شد تا ايران به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي نرسد اكنون نيز با بهانه‌هاي واهي غربي‌ها ادامه دارد ولي ايران با كمك و اراده‌ي مستقل و دانشمندان خود اقدامات خوبي را انجام داده است.

وي ادامه داد: سوريه و ساير كشورها نيز روزي تلاش خواهند كرد تا به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي دست يابند و من همين جا از آقاي احمدي‌نژاد و موضع حمايت ايشان از سوريه كه موضعي كاملا شناخته شده است تشكر مي‌كنم و تاكيد مي‌كنم كه ما مسلمانان يد واحده هستيم و در مقابل دشمنان در صف مستحكمي مي‌ايستيم و هر كس در مقابل اين يد واحده قرار بگيرد محكوم به شكست خواهد بود. ملت‌ها و رهبران ما راه خود را پيدا كرده‌اند و طرح‌هاي دشمنانه‌ي غربي‌ها در همه جا شكست خورده است و ما وحدت را در منطقه‌ي خاورميانه به نمايش گذاشته‌ايم و دشمنان فراموش كرده‌اند خواب‌هايي را كه روي نقشه‌ها ديده‌اند و در عمل قصد پياده كردن آن را با نام خاورميانه‌ي جديد داشته‌اند با خود به گور خواهند برد.

رييس‌جمهور سوريه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تهديدات احتمالي رژيم صهيونيستي، گفت: ما بايد وضعيت كنوني را ارزيابي كنيم و اين به آن معني نيست كه اسراييل دست بسته عمل مي‌كند و يا دست به تجاوز نخواهد زد. تاريخ صهيونيست‌ها تجاوز بوده است. ما همه نوع آمادگي لازم را داريم و در صورت حمله‌ي اسراييل چه به شكل جزيي و چه گسترده با او مقابله خواهيم كرد.

او اضافه كرد: در حال حاضر اقداماتي كه صهيونيست‌ها انجام مي‌دهند حاكي از اين است كه خواسته‌اند پيامي را به سوريه و گروه‌هاي مقاومت بدهند و ما نيز به آن‌ها پيام مي‌دهيم كه سوريه و ساير كشورها آمادگي لازم را در مقابل تهديدات آن‌ها دارند و پيام مي‌دهيم كه ظرف مدت گذشته هر حركتي كه انجام داده‌اند محكوم به شكست بوده است و در صورت تكرار با شدت و وسعت بيش‌تري با شكست مواجه خواهند شد.

وي هم‌چنين در پاسخ به اظهارات هيلاري كلينتون ـ وزير امور خارجه‌ي آمريكا ـ درباره مسائل منطقه، گفت: آنان چگونه به خود اجازه مي‌دهند كه راجع ثبات و امنيت منطقه‌ي ما صحبت كنند. روابط ما با جمهوري اسلامي ايران ريشه در تاريخ داشته و داراي عمقي استراتژيك است. در اين حالت نيازمند تحكيم مباني روابط هستيم و به ثبات بيش‌تري نيازمنديم. ما از تصميمات مستقل صحبت مي‌كنيم و ديگران اجازه ندارند راجع به منطقه به ما پيام دهند.

  1. رادیو فردا
دیدار احمدی نژاد و اسد ، همزمان با نگرانی آمریکا
یک روز پس از آن که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، از رابطه تنگاتنگ ایران و سوریه ابراز نگرانی کرد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، راهی سوریه شد و با همتای سوری خود رایزنی کرد.

روز پنج‌شنبه، پس از گفت‌وگوی خصوصی دو رئیس جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد در یک کنفرانس خبری شرکت کردند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، ضمن اعلام حمایت از برنامه هسته‌ای ایران، موضع کشورهای غربی در قبال برنامه اتمی ایران را به «استعمار نوین» تشبیه کرد.

بشار اشد تحولات منطقه را به نفع «نیروهای مقاومت» ارزیابی کرد و در پاسخ به خبرنگارانی که از وی درباره تهدید احتمالی اسرائیل پرسیدند، اظهار داشت که سوریه برای مقابله با این تهدیدها همواره آماده است.

بشار اسد گفت: «ما در وهله نخست، فرض‌مان این است که با پدیده‌ای که ممکن است در هر زمانی دست به تجاوز بزند مواجهیم؛ با توجه به تاریخ تجاوزگرایانه‌اش... ما همواره برای تجاوز اسرائیل چه در مقیاس کوچک و چه بزرگ آماده‌ایم.»

در این کنفرانس خبری همچنین اعلام شد که شهروندان ایرانی و سوری برای رفت و آمد به دو کشور دیگر نیازی به روادید ندارند.

بشار اسد در این باره گفت: «این توافق به ارتباط بیشتر  کمک می‌کند و در جهت منافع مردم سوریه و ایران خواهد بود.»

بشار اسد تصریح کرد که مناسبات دوجانبه پس از دهه‌ها نمی‌تواند در حوزه سیاسی محدود بماند و در بخش اقتصادی هم نباید تنها به پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ محدود شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، نیز در این کنفرانس خبری مناسبات ایران و سوریه را «گسترده و پایدار» توصیف کرد و گفت: «ما مانند دو برادر در دو جغرافیا هستیم و منافع، اهداف و البته دشمنان‌مان مشترک است.»

محمود احمدی‌ نژاد همچنین درباره اسرائیل گفت: «اگر رژیم صهیونیستی بخواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند این امر به منزله مرگ قطعی این رژیم است.»

محمود احمدی‌‌نژاد بامداد پنج‌شنبه پیش از ترک تهران به سوی دمشق گفته بود: «این روزها که صهیونیست‌ها دائما کشورها و ملت‌های اطراف فلسطین را تهدید کرده و قصد حرکت به سمت تنش‌های جدی‌تری در فضای منطقه را دارند، لازم است که ایران و سوریه رایزنی‌های جدیدی را برای مقابله با این تهدیدها آغاز، و تصمیماتی را اتخاذ کنند.»

دفتر آقای احمدی‌نژاد نیز اعلام کرده است که «رئیس جمهوری ضمن تبادل نظر با بشار اسد و مقامات عالی‌رتبه سوریه درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به رایزنی درباره راهکارهای حمایت از مقاومت خواهد پرداخت.»

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه در سفر به استان خراسان جنوبی گفته بود: «در تماس تلفنی با سران کشورهای همسایه رژیم صهیونیستی به آنها گفتم که خود را آماده کنند.»

رئیس جمهور ایران در دو هفته اخیر در تماس‌های تلفنی با بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه، و سپس با میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان، و نیز با شیخ حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به آنها گفت: «در صورت وقوع جنگی جدید در منطقه، باید کار اسرائیل را یکسره کرد.»

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی سه‌شنبه خود در خراسان جنوبی بار دیگر گفته بود: «یکسره کردن کار اسرائیل امری شدنی است.»

رئیس جمهوری ایران هفته گذشته نیز گفته بود: «اگر جنگی درگیرد، باید آماده شد که این بار، یک بار و برای همیشه کار اسرائیل را یکسره کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، که در آن روز در مسکو بود، در واکنش به این سخنان احمدی‌نژاد گفت: «اسرائیل هیچ برنامه‌ای برای جنگ ندارد.»

تهران می‌گوید که اسرائیل لبنان و سوریه را تهدید کرده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز هفته گذشته همزمان با سخنان محمود احمدی‌نژاد، به مناسبت دومین سالروز ترور عماد مغنیه، افسر ارشد عملیاتی حزب‌الله، گفت: «اگر اسرائیل فرودگاه شهید حریری (فرودگاه بیروت) را بزند، ما فرودگاه بن گوریون (فرودگاه تل آویو) را می‌زنیم. اگر ضاحیه (در جنوب بیروت) را بزند، ما جنوب تل‌آویو را می‌زنیم.»

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، ماه گذشته در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا که به دمشق رفته بود، گفت: «اگراین بار جنگی درگیرد، تمامی شهرهای اسرائیل را در برخواهد گرفت.»

در واکنش به این سخنان وزیر خارجه سوریه، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، گفت: «اگراین بار جنگی درگیرد، نه تنها سوریه جنگ را می‌بازد، بلکه بشار اسد و دودمان اسد در سوریه بر باد می‌رود.»

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در روزهای اخیر بارها تاکید کرده است که حمله اسرائیل به حزب‌الله حمله به لبنان محسوب می‌شود. عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز نسبت به درگرفتن جنگ هشدار داد و گفت کشورهای عربی در کنار لبنان خواهند بود.

سمیر جعجع، رهبر فالانژهای مسیحی لبنان، روز سه‌شنبه ابراز نگرانی کرده است که «حزب‌الله با تحرکات خود، لبنان را دوباره به کام یک جنگ دیگر می‌برد».

محمود احمدی‌نژاد در حالی پنج‌شنبه وارد سوریه شد که چند ساعت پیش از آن، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در جمع سناتورهای آمریکایی از سوریه خواست که «از ایران فاصله بگیرد و از ادامه کمک‌رسانی برای تقویت زرادخانه حزب‌الله دست بردارد».

آمریکا و اسرائیل بارها از سوریه خواسته‌اند که هم‌پیمانی با ایران را رها کند. اما این خواسته‌ها همواره از سوی سوریه رد شده است.

خبرگزاری‌های ایران و سفیر ایران در سوریه همچنین تایید کرده‌اند که  محمود احمدی‌نژاد در زمان اقامت خود در دمشق با سران «گروه‌های مقاومت» دیدار می‌کند. برخی رسانه‌های سوری و عرب‌زبان نوشته‌اند که آقای احمدی‌نژاد ملاقاتی نیز با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، خواهد داشت. 

همزمان، به گزارش خبرگزاری‌های ایران، اجلاسی دو روزه با سران گروه‌های مقاومت، روزهای شنبه هشتم اسفند و یک‌شنبه نهم اسفند در مرکز مطالعات وزارت خارجه ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.


  1. روزنامه ی هاآرتص
احمدی نژاد : دنیای عرب ، بسوی خاورمیانه ای عاری از صهیونیستها
رییس جمهور ایران ، محمود احمدی نژاد ، روز پنجشنبه گفت که ملت های عرب ، مسیری را بسوی خاورمیانه ای عاری از صهیونیست ها و مستکبران می پیمایند .

احمدی نژاد این گفته ها را در دیدار خود با رئیس جمهور بشار اسد ، که آغاز دیدار دو روزه از سوریه بوده و بدنبال تلاش های آمریکا برای گسست اتحاد سی ساله ی ایران و سوریه صورت گرفته ، بیان نموده است .

رییس جمهور ایران ، همچنین افزود : « چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد که اشتباهات گذشته ی خود را تکرار کند ، این کار مترادف با مرگ و نابودی آن خواهد بود »

اسد ، حمایتهای همه جانبه ی خود را از ایران بیان داشته و افزود موضع آمریکا در منطقه ، وضعیتی از استعمار نوین در منطقه است .

احمدی نژاد گفت : ایران ، سوریه ، عراق و لبنان ، در برابر اسراییل خواهند ایستاد .

احمدی نژاد در کنفرانس خبری خود با اسد ، گفت : «آمریکایی ها می خواهند بر منطقه ، چیره شوند ولیکن احساس می کنند که ایران و سوریه مانع این امر هستند . ما به آنها می گوییم که بجای مداخله در امورات منطقه ، کوله بار خود را ببندند و منطقه را ترک کنند »

به گزارش آژانس خبری دولتی سوریه ، احمدی نژاد ، برنامه هایی برای دیدار با مقامات ارشد و گروههای ستیزگر حماس و حزب الله نیز دارد .

بر اساس خبری از آژانس خبری دانشجویان ایران ( ایسنا ) ، احمدی نژاد قبل از ترک تهران به خبرنگاران گفت که رژیم صهیونیستی و حامیانش ، بسرعت به آخر خط و لحظه ی مرگ نزدیک می شوند . احمدی نژاد همچنین افزود ایران و سوریه ، دیدگاهها و مواضع مشترکی دارند و سوریه در خط جلویی منطقه ی نبرد علیه اسراییل قرار دارد .

سلسله دیدارهای عمده ای که در ماههای اخیر از دمشق صورت پذیرفته - از ایران و فرانسه و اکنون ایران – حاکی از اهمیت استراتژیک سوریه در منطقه ی خاورمیانه است .

رییس جمهور آمریکا ، باراک اوباما ، تصمیم به برقراری تعاملاتی با سوریه ، بعنوان کشوری که کلید برقراری صلح در منطقه است ، دارد . با وجودی که دپارتمان ملی ، ملاحظات عمده ای از یک حمایت دولتی از تروریسم دارد .

روزنامه ی دولتی « البعث » ، در سرمقاله ی روز پنجشنبه ی خود نوشت : یک روزنامه ی دولتی سوریه ، بر وجود اتحاد مابین دمشق و تهران تاکید کرد . پس از مدتی بیش از سه دهه از روابط برادرانه و دوستانه ، سوریه و ایران می توانند دیگربار ، وجود اعتماد متقابل را مورد تایید قرار دهند .

سفر احمدی نژاد بدنبا برخی وقایع مهم در روابط سوریه و آمریکا صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تعیین نخستین سفیر آمریکا در دمشق از سال 2005 اشاره نمود .

اسد ابراز امیدواری کرد که آمریکا به تقویت اقتصاد ضعیف سوریه کمک کرده و خواستار میانجیگری مستقیم آمریکا در مذاکرات صلح با اسراییل شد ( بدین معنی که او نیاز به مداخله ی آمریکا برای دستیابی به هدف نهایی خود که همانا بازپس گیری ارتفاعات جولان است ، دارد . ارتفاعاتی که در جنگ شش روزه در سال 1967 توسط اسراییل به تسخیر در آمد . )

ولیکن وزیر امور خارجه ی آمریکا ، هیلاری رودهام کلینتون ف روز چهارشنبه گفت که تصمیم اعزام سفیر به سوریه ، به معنی علاقمندی آمریکا به کشورهای نشاندار نیست .

کلینتون در گفتگو با قانونگذاران گفت که تعیین مقام سفیر برای « رابرت فورد » علامتی برای گشایش روابط با سوریه است . ولیکن او افزود واشنگتن نگرانی های خود بابت حمایتهای مزاحمت آمیز سوریه از گروههای ستیزه جو در عراق و جاهای دیگر را همچنان دارد . مداخله در لبنان و روابط نزدیک سوریه با ایران نیز از دیگر مواردی است که سبب تشویش و دل نگرانی آمریکاست .

رییس جمهور پیشین آمریکا ، جرج دبلیو بوش ، سفیر پیشین آمریکا در سوریه را در سال 2005 در اعتراض به عملکرد سوریه در لبنان ، پس از ترور نخست وزیر پیشین لبنان ، رفیق حریری ، که حامیان آن در سوریه ، مورد سرزنش قرار گرفتند ، به آمریکا فراخواند .

واشنگتن همچنین تحریمهایش علی دمشق را تمدید کرد . تحریم هایی که توسط بوش اعمال شده و توسط اوباما در ماه می ، تمدید شد .

آخرین دیدار احمدی نژاد از سوریه در ماه می صورت گرفته بود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats