۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

اسد ، میزبان نصرالله و احمدی نژاد ، در ملاقات سه جانبه


( این خبر در روز جمعه 7 اسفند 88 برابر با 26 فوریه 2010 منتشر شد)

این خبر را از منابع مختلف خبری مرور می کنیم :

روزنامه ی صهیونیستی هاآرتز

سایت الف

رادیو فردا

صدای آمریکا

بی بی سی فارسی


 


 

روزنامه ی صهیونیستی هاآرتز

به گزارش ایستگاه تلویزیونی « المنار » متعلق به حزب الله ، رییس جمهور ایران – محمود احمدی نژاد – رییس جمهور سوریه – بشار اسد – و دبیرکل حزب الله – حسن نصرالله – پنجشنبه ی گذشته با هم دیدار کردند .

این سه مقام در ضیافت شام در کاخ ریاست جمهوری همراه با جمعی از رایزنان ارشد از هر سه طرف ، با یکدیگر ملاقات کردند . . این نخستین ملاقات گزارش شده ی نصرالله از دمشق است .

المنار ، گزارشی از حضور یا عدم حضور رییس شاخه ی سیاسی حماس _ خالد مشعل _ که پایگاهش در دمشق است ، در این ملاقات ارائه نداده است .

گرچه خبرها حاکی از آن است که احمدی نژاد ، با تعدادی از مقامات فلسطینی که حداقل از 10 جنبش سیاسی بودند ، در طول این مدت ، دیدار داشته است . در این ملاقات ها ، رییس جمهور ایران و فلسطینی ها ، خواسته ها و نقطه نظرات خود را در خصوص چگونگی همکاری در مقابل اسراییل ، از جمله مخاطرات ، حملات و تحرکات مرتبط با اماکن مقدس اسلامی در اسراییل را بیان داشتند .

مشعل در گفتگو با « المنار » گفت که دیدار احمدی نژاد از دمشق ، بخشی از تلاشی مشترک برای مقابله با یاوه گویی های صهیونیستی است . بنا به گزارشات واصله از سایر منابع فلسطینی ، طرفین گفتگو در خصوص مخاطرات حمله ی اسراییل به سوریه ، لبنان ، فلسطین و ایران ، بحث کردند.

در این ملاقاتها ، احمدی نژاد بر این نکته تاکید کرد که « مقاومت ، موفق ترین راه برای رهایی اراضی است » و بار دیگر تکرار کرد که ایران بر میثاق خود در دفاع از مطالبات فلسطینی ها ایستاده است .


 

سایت الف متعلق به دکتر توکلی

محمود احمدی نژاد و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در دیداری در دمشق آخرین مسائل مهم منطقه ،لبنان و تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پنجشنبه شب در دیدار سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و هیأت همراه اظهار داشت:رژیم صهیونیستی از مقاومت ،مردم لبنان و منطقه در هراس است و تهدیدات اخیر این رژیم جعلی نیز نشان از ضعف آنها دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه هر چه به جلو می رویم ملت های آزاده و منطقه به پیروزی نزدیک می شوند بر ضرورت حفظ آمادگی در مقابل تهدیدات احتمالی رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: ملت ایران در کنار مقاومت و ملت های منطقه قرار دارد و اگر رژیم صهیونیستی اشتباهات گذشته خود را تکرار کند و دست به ماجراجویی های جدید بزند باید به کلی ریشه کن شود و منطقه برای همیشه از شر آنها نجات پیدا کند.

رئیس جمهور تأکید کرد: وعده الهی نابودی رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی است و پیروزی بزرگ نزدیک است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از مسائل مربوط به لبنان و تهدیدات رژیم صهیونیستی بر آمادگی مقاومت و ملت لبنان تأکید کرد و اظهار داشت: مطمئن هستم تهدیدات رژیم صهیونیستی نتیجه ای نخواهد داشت و در هر شرایطی کاری از پیش نخواهد برد و مقاومت لبنان ترسی از این تهدیدات ندارد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: رژیم صهیونیستی در شرایطی قرار ندارد که بتواند جنگ جدیدی را آغاز کند و تنها قصد به راه انداختن جنگ روانی و ایجاد رعب و وحشت در منطقه دارد.

در پایان سید حسن نصرالله به همراه دکتر احمدی نژاد در ضیافت شام بشار اسد رئیس جمهور سوریه شرکت کردند.


 


 

رادیو فردا

شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان پنجشنبه در دمشق، در ضیافت شام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور به افتخار محمود احمدی نژاد، شرکت داشت. محمود احمدی نژاد همچنین با سران گروه های فلسطينی عضو «جبهه مقاومت» دیدار کرده و به آنها «اطمينان» داد که «نابودی» اسرائيل «قطعی» است و افزود که بايد اسرائيل را «بطور کلی ريشه کن کرد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، محمود احمدی نژاد که پنجشنبه برای ديداری رسمی به سوريه رفته بود، در ديدار با سران «جبهه مقاومت» گفت «نظام صهيونيستی رو به سقوط است و تکاپوی آن، به مانند دست و پازدن موجود ضعيف درحال احتضار است.»

احمدی نژاد افزود «هلال مقاومت، به قرص کامل تبديل شده و چشم آنها را کور خواهد کرد.»

احمدی نژاد دراين ديدار از «احتمال جنگ» سخن گفت، و افزود «امکان ماجراجوئی صهيونيست ها برای نجات خود وجود دارد، و حفظ آمادگی، يک ضرورت است و اگر صهيونيست ها خواستند که خطای خود را مجددا تکرار کنند، بايد به کلی ريشه کن شوند، و وعده الهی نابودی آنها و پيروزی بزرگ، نزديک است.»

به نوشته ايرنا، احمدی نژاد به اين بخش از سران گروه های فلسطينی گفت «عظمت و بزرگی کارتان، غبطه انگيز است.»

ايرنا اين سخنان را از سران گروه های شرکت کننده در ديدار با احمدی نژاد در سوريه نقل کرده است که به او گفته اند «انتخاب زمان سفر، بسيار هوشمندانه بوده است و ملاقات های ايران، فلسطينی ها و سوريه از معنا و ويژگی بزرگی برخوردار است و بدون ترديد انجام اين ديدارها برپيکردشمنان لرزه انداخته است.»

به گزارش ايرنا، خالد مشعل، رئيس دفتر سياسی حماس، رمضان عبدالله شلح، دبيرکل جهاد اسلامی فلسطينی و ساير رهبران گروه های فلسطينی دراين نشست حضور داشتند. رسانه های منطقه گزارش دادند که زياد نحله، معاون شلاح و احمد جبرئيل، رئيس جبهه خلقی آزادی فلسطين نيزمشارکت فعالی در مذاکرات داشتند.

اسرائيل گروه های ده گانه «جبهه مقاومت» را «تروريستی» می داند.

احمدی نژاد شامگاه پنجشنبه در ضيافت شام رئيس جمهوری سوريه، با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله نيز ديدار و گفتگو کرد. شبکه المنار، متعلق به حزب الله، جمعه گزارش داد که نصرالله و احمدی نژاد در زمينه «تحولات منطقه ای اخير و تهديدهای صهيونيست ها عليه سوريه و لبنان» رايزنی کردند.

احمدی نژاد در نشست خبری مشترک پنجشنبه با بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه نيز گفت «خاورميانه جديد بدون حضور صهيونيست ها در راه است و تکرار اشتباهات گذشته رژيم صهيونيستی به منزله مرگ قطعی آن است و اين بار ملت های منطقه در برابر آنها ايستاده و ريشه آنها را خواهند کند.»

اين چهارمين ديدار احمدی نژاد د ر سوريه با سران گروه های فلسطينی و حزب الله لبنان از زمان رسيدن به رياست جمهوری بود. ديدارقبلی او پانزدهم ارديبهشت ۱۳۸۸ انجام شده بود.

همزمان، ايران اعلام کرده است که نشست دو روزه «حمايت از مقاومت» شنبه هشتم اسفند و يکشنبه نهم اسفند در محل مرکز مطالعات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران با حضور احمدی نژاد برگزار می شود.


 


 

صدای آمریکا

رهبر حزب الله لبنان در دمشق با محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده است. تلویزیون دمشق بخشی از این دیدار را که پنجشنبه شب انجام گرفت، نشان داد.

خبرگزاری سوریه گفت آنها در ضیافت شام که بشار اسد رییس جمهوری ترتیب داده بود، ملاقات کردند. تلویزیون المنار می گوید احمدی نژاد و حسن نصرالله درباره «جدیدترین تحولات» در منطقه، و تهدید های اسراییل علیه لبنان و سوریه بحث کردند.

پیشتر در اوایل فوریه، رسانه های ایران گزارش دادند احمدی نژاد عهد کرد در کنار حزب الله بایستد و آنرا تشویق کرد اگر جنگی براه افتاد، یک بار و برای همیشه از شر اسراییل آسوده شود.

احمدی نژاد برای گفت و گو با اسد درباره تقویت مناسبات بین ایران و سوریه به دمشق رفته بود. آنها قول دادند وحدت خود را حفظ کنند و توافقنامه ای امضا کردند که نیاز به گذرنامه برای سفر بین دو کشور را از بین می برد.

روز چهارشنبه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از سوریه خواست از ایران، که ایالات متحده می خواهد آنرا بدلیل برنامه اتمی و حمایت از حزب الله و حماس منزوی کند، فاصله بگیرد.


 

بی بی سی

روز جمعه، 7 اسفند (26 فوریه، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله، به دمشق، پایتخت سوریه، سفر کرده و شامگاه گذشته در میهمانی شام رئیس جمهوری سوریه برای محمود احمدی نژاد حضور داشته است.

محمود احمدی نژاد روز گذشته به دعوت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای یک دیدار رسمی دو روزه وارد دمشق شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به حزب الله، حسن نصرالله در ملاقات جداگانه ای با محمود احمدی نژاد "جدیدترین تحولات منطقه، و تهدیدهای صهیونیستی علیه لبنان و سوریه را مورد بررسی قرار داد."

در روزهای اخیر، آقای احمدی نژاد چند بار از تهدیدهای جدید اسرائیل علیه لبنان و سایر کشورهای عرب منطقه سخن گفته و ضمن ابراز آمادگی ایران برای مقابله با این تهدیدها، گفته است که در صورتیکه اسرائیل به عملیات تازه نظامی در منطقه دست بزند، نابود خواهد شد.

آقای احمدی نژاد دلیل افزایش احتمال درگیری نظامی در منطقه را توضیح نداده اما دو هفته پیش، سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در مصاحبه با بی بی سی گفت که هواپیماهای اسرائیلی به طور مرتب به حریم هوایی لبنان تجاوز می کنند و در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل هشدار داد.

در هفته های قبل از آن نیز جنگ تبلیغاتی سوریه و اسرائیل شدت گرفته و دو طرف یکدیگر را به آمادگی برای دست زدن به تهاجم نظامی متهم کرده بودند.

شبکه تلویزیونی حزب الله گفته است که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که محمود احمدی نژاد را در سفر به دمشق همراهی می کند، در ملاقات روز آقای احمدی نژاد و نصرالله در دمشق حضور داشت.

در این گزارش آمده است که "هیاتی مهم از مقامات حزب الله" سید حسن نصرالله را در سفر به دمشق همراهی کرده و اعضای آن در مذاکرات با طرف ایرانی شرکت داشتند اما در مورد این مذاکرات جزئیاتی را منتشر نکرده است.

روابط ایران و حزب الله

سفر حسن نصرالله به دمشق نشانه اهمیتی است که حزب الله لبنان برای برخورداری از حمایت های جمهوری اسلامی قایل است زیرا وی از زمان جنگ لبنان و اسرائیل در تابستان سه سال پیش تا کنون، به ندرت از لبنان خارج شده است.

رهبران جمهوری اسلامی حامیان اصلی جنبش حزب الله و حسن نصرالله محسوب می شوند

دبیرکل حزب الله ظاهرا به دلیل نگرانی از سوء قصد احتمالی توسط دستگاه های امنیتی اسرائیل، در سال های اخیر حتی در مجامع عمومی داخل لبنان، از جمله گردهمایی های سیاسی و مذهبی هم به ندرت دیده شده و ارتباط او با پیروانش معمولا از طریق ارسال پیام های ویدیوئی صورت گرفته است.

جنبش حزب الله تنها تشکل شبه نظامی لبنان است که در خاتمه جنگ داخلی آن کشور در سال 1990، تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را حفظ کرده و دلیل آن را آمادگی برای مقابله با اسرائیل اعلام داشته است.

جمهوری اسلامی و سوریه از حامیان عمده حزب الله لبنان محسوب می شوند و به خصوص گفته می شود که دولت ایران و تعدادی از نهادهای دولتی امکانات گسترده مالی را در اختیار این گروه و هواداران آن قرار می دهد.

در جریان نا آرامی های بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، شایع شد که بعضی از افراد لباس شخصی که در حملات خشونت آمیز به گردهمایی های مردم شرکت داشتند از اعضای حزب الله بوده اند که باعث خشم معترضان به انتخابات از این گروه شد.

همچنین، برخی سایت های مخالف دولت با چاپ تصاویری از افراد لباس شخصی، برخی از آنان را از افراد اعزامی حزب الله لبنان به ایران معرقی کردند.

حزب الله، ضمن تاکید بر حمایت خود از دولت جمهوری اسلامی و رهبران آن، هر نوع دخالت در درگیری های پس از انتخابات ایران و شرکت اعضای خود در برخوردهای خشونت آمیز با معترضان را تکذیب کرده است.

محمود احمدی نژاد در دمشق با رهبران گروه های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه نیز دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش منابع خبری سوریه، در این دیدار ها خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، و چند تن از اعضای ارشد گروه های جهاد اسلامی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل - با آقای احمدی نژاد مذاکره کردند.

منابع غربی از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از حامیان اصلی این گروه ها نام می برند و دولت آمریکا، که این گروه ها را تروریست می داند، از ایران و سوریه به عنوان دو کشور حامی تروریسم نام برده و آنها را هدف تحریم قرار داده است.


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats