۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

مدیریت فرسوده ی « اینترنت امیدان » میانه

سرانجام روزی فرا رسید که اینترنت پرسرعت به میانه آمد .
روزی که اینترنت امیدان ، به عنوان ارائه دهنده ی اینترنت پرسرعت بر گرده ی طالبان اینترنت در این شهر ، سوار شد .
و چه بد روزی بود ، آن روز که امیدان ، متصدی ارائه ی اینترنت پرسرعت گردید .
اندر معایب اینترنت امیدان ، همین بس که می انگارند دوره ی ناصری است و اینان چونان اربابانی اند نسبت به مشتریانی که حکم رعایا دارند .
دنیای امروز ، دنیای مدیریت بازار ، همواره تاکید بر این مساله دارد که « حق با مشتری است »
اوج این تفکر را هنگامی در می یابیم که رییس شرکت تویوتا که شهرتی در وسعت جهانی داشته و در عرصه خودرو در سراسر جهان ، یکه تازی می کند ، صرفا بدلیل بروز خطایی کوچک در سامانه گاز یک نمونه از خودورهای تویوتا ، خبرنگاران شبکه های مختلف خبری از سراسر جهان را دعوت نموده و به طور سمبلیک و نمادین ، از یکی از صاحبان این خودورها ، عذرخواهی نموده و حتی در برابر وی تعظیم می کند .
تفاوت را ببینید .
آیا تابحال در مسایل اینترنت خود با مشکل مواجه شده اید ؟ به اینترنت امیدان زنگ زده اید ؟ مشکلتان را گفته اید ؟ گفتند حل می کنیم . نیم ساعت دیگر زنگ زدید و گفتید حل نشد . گفتند نیم ساعت دیگر حل می کنیم . یک ساعت دیگر زنگ زدید و گفتید حل نشد . گفتند یک ربع دیگر حل می کنیم . چهل دقیقه ی دیگر زنگ زدید و یک نفر ، از پشت تلفن با صدایی خشن و عصبانی می گوید آقا من کارم را کرده ام ، شما چرا عجله دارید . اشکال از تبریز است . به ما ربطی ندارد و گوشی را قطع می کند . و شما صدای بوق تلفن را می شنویدکه به شما یادآوری می کند که بهتر است که شما نیز تلفنتان را قطع کنید . چرا که دیگر کسی پاسخگوی شما نیست .
برای من بارها پیش آمده که در زمینه ی اینترنت پرسرعتی که از شرکت « اینترنت امیدان » دریافت کرده بودم ، با مشکل مواجه شدم ، ولی هنوز یادم نیست که مسئولین « اینترنت امیدان » مودبانه و بعبارتی « مثل بچه ی آدم » حرف زده باشند .
روز 16 تیر ، اینترنت من بعلت پایان مدت شارژ آن ، قطع شد ، ساعت 1030 صبح جهت شارژ به اینترنت امیدان مراجعه کردم . گفتند که تا 20 دقیقه ی دیگر وصل می شود . و من مدام پیگیرم . ساعت 1300 زنگ می زنم . کسی در آنسوی خط می گوید ، الان شارژ می کنم و تا نیم ساعت دیگر اینترنت شما وصل می شود . بعبارتی ، تا حالا ، ما سر کار بودیم و خبر نداشتیم . ( به این می گویند « تکریم ارباب رجوع » و « مشتری مداری » ) . ساعت 1330 زنگ می زنم که آنسوی خط کسی عصبانی شده و می گوید ، دست من نیست و مشکل از تبریز است .
دیگر امیدی به میانه و میانه ای ها نیست . مخصوصا از جنس « امیدانش » .
به شرکت « همارا سیستم » در تبریز زنگ می زنم . به اپراتور شبکه وصل می شوم و مشکلم را برایش توضیح می دهم . اپراتور مربوطه ، با حوصله و با دقت به حرف هایم گوش می دهد ، به تک تک سوالاتم جواب می دهد و من باز هم سوالات جدیدی می پرسم و او باز هم جواب می دهد . و آنگاه زمان آن فرا می رسد که من هم کمی « عقده گشایی » کنم . تمام مشکلاتی را که با مسئولین بی فرهنگ « اینترنت امیدان » داشتم را برای اپراتور گفتم و گفتم که خدا را شکر که بالاخره کارمان ، گیر « تبریزی » هاست و خدا را شکر که کارمان دست « میانه ای » ها نیست . اپراتور ، خنده ای کرد و گفت « دست شما درد نکند » . گفتم « زنده باشید » و با او خداحافظی کردم .
پیگیری های بعدی خودم رو هم از طریق پشتیبانی آنلاین و چت با مسئول مربوطه در « همارا سیستم » حل کردم . خدا « تبریزی ها » را حفظ کند .

 
تفاوت از زمین تا آسمان است .
آنجا ژاپن است و اینجا ایران .
و بدتر از همه اینکه ، اینجا « میانه » است .
اینجا کسی به کسی احترام نمی گذارد ، مگر اینکه مجبور باشد .
اینجا کسی به کسی خدمت نمی کند ، مگر اینکه مجبور باشد .
اینجا کسی به کسی حتی سلام هم نمی کند ، مگر اینکه مجبور باشد .
اینجا اگر زورشان برسد ، همدیگر را حتی می خورند .
اینجا اگر زورشان برسد ، ادعای خدایی هم می کنند .
اما خدا را شکر که زورشان نمی رسد .
همواره سپاسگزارم که خدا ، اینان را زیر « تبریزی ها » قرار داد .
و خدا را سپاسگزارم که اینان را زیر « بنابی ها » قرار داد .
و خدا را سپاسگزارم که اینان را زیر « مراغه ای ها » قرار داد .
و خدا را سپاسگزارم که اینان ، همیشه « زیرند » .
در میانه ، فقط حرف می زنند . فقط ادعا دارند . فقط لاف می زنند . فقط غرغر می کنند . فقط پشت سر هم بد می گویند . فقط از این می گویند که اگر من جای فلانی بودم ، بهتر کار می کردم .
در میانه ، کافی است که کسی به نان و نوایی برسد ، تا چنان خودش را گم کند و چنان ادای بیل گیتس را در بیاورد ، که تو فکر کنی این بنده خدا ، مادرزادی پولدار بوده و اصلا خداوند عالم ، ژنتیک اینها را پولدار آفریده است .
اینجا میانه است و الان نمود این رفتار قبیله ای میانه ای ها را در اینترنت امیدان می بینیم .
گروهی که گرچه نام « اینترنت » بر خود دارند و رنگ و بوی « تجدد » ، ولیکن بسیار عقب مانده و منحط عمل می کنند .
امروز نمی خواهم راجع به اینکه چرا به اینها می گویم « عقب مانده » حرف بزنم ولی بدانید که واقعا « عقب مانده اند » .
وقتی که شرکت سونی ، بخاطر یک عیب در سامانه ی باتری لپ تاپهای سونی ، همه ی آنها را از مشتریان پس گرفته و تعویض می کند ، وقتی این همه ضرر را تحمل می کند ، تا فقط این نکته را ثابت کند که در مدیریت ژاپنی ، « همیشه حق با مشتری است » ، مدیریت « اینترنت امیدان » به کجا می رود ؟
وقتی که شرکت تویوتا ، بخاطر یک عیب در سامانه ی گاز یک مدل از خودروی تویوتا ، علاوه بر تعویض مجانی و رایگان و ارائه خدمات مناسب ، در برابر دیدگان جهانیان ، سرتعظیم فرود آورده و رسما پوزش می خواهد ، « اینترنت امیدان » چه می پندارد که چنین « گستاخانه » و « بی ادبانه » سخن می گوید ؟
آنها چیزی از اسلام و از دین نمی دانند .
آنها فقط بازار را می شناسند و مشتری را .
آنها در راه رضای خدا کار نمی کنند .
آنها نمی گویند اول نماز بعدا کار .
آنها ، فقط پول را می شناسند ، بازار را می شناسند و مشتری را .
اما در اینترنت امیدان ......
خودتان یک چیزی اینجا بنویسید و بگذارید .
در اینترنت امیدان .........
در اینترنت امیدان ........
در اینترنت امیدان .........
اینجا « ایران » است و بدتر از همه اینکه ، اینجا « میانه » است .
و با این شرایط ، بایستی که « میانه » زیر « تبریز » باشد و « زیر » تبریز باشد !!!
و با این شرایط ، بایستی که « میانه » زیر « مراغه » باشد و « زیر » مراغه باشد !!!
و با این شرایط ، بایستی که « میانه » زیر « بناب » باشد و « زیر » بناب باشد !!!

 
اینترنت امیدان ، یکی از ناکارامد ترین و نابسامان ترین مدیریتهای خصوصی میانه را داراست . مدیریتی که هنوز یاد نگرفته که در بازار ، چگونه باید رفتار کرد !
و خوش بحال مسئولان اینترنت امیدان ، که اینجا « تبریز » یا « تهران » نیست .
چندی پیش ، با یکی از ارائه دهندگان خدمات اینترنت در « میانه » گفتگو می کردم . ایشان ، گلایه های فراوانی از « اینترنت امیدان » داشته و قیمت های آن را غیرواقعی می دانستند . و می گفتند که اینها غیرمنصفانه ، این کار را می کنند و در واقع به مردم « اجحاف » می کنند .
آن روز ، من سخن وی را ناشی از حسادت و رقابت کاری دانستم . اما بتدریج به صحت کلام ایشان پی بردم .
در حالیکه شما در شهرهای دیگر ، می توانید اینترنت با سرعت 128 را با محدودیت پهنای باند ، حتی به قیمت 6 هزارتومان هم تهیه کنید ، ولی در میانه ، اینترنت 128 در کمترین قیمت و بعبارتی در قیمت پایه ی خود ، 30 هزار تومان است .
آیا شما تحت هیچ شرایطی ، اینترنت 10 هزارتومانی در میانه دیده اید ؟ dial up را کنار بگذارید !
اینجا میانه است و « اینترنت امیدان » بر گرده ی این مردم ، سوار است .
من فکر می کردم که فقط یک نمایندگی ، خدمات اینترنت پرسرعت را ارائه می کند ، اما اخیرا فهمیدم که دو شرکت دیگر هم ، خدمات اینترنت پرسرعت را ارائه می کنند .
حیف که من حداکثر تا یک ماه دیگر ، از میانه می روم ، وگرنه حتما مشتری آنها می شدم . و نه تنها مشتری آنها می شدم ، بلکه سعی می کردم دوستان و همکارانم را نیز ترغیب کنم که بجای استفاده از « اینترنت امیدان » از سایر شرکتهای ارائه دهنده ی اینترنت پرسرعت ، استفاده کنند .
اشکال از مردم هم هست ، مردم نمی دانند که چگونه از حق خودشان دفاع کنند . اگر فقط یک شرکت وجود داشت ، آنموقع شرایط فرق می کرد ، و بایستی تحمل می کردیم . و یا روش دیگری را برای مبارزه با این « انحصار » و « گستاخی » بر می گزیدیم . اما اکنون می توانیم « اینترنت امیدان » را « بایکوت » و «تحریم » کرده و از آن استفاده نکنیم .
باور کنید ، فقط کافی 20 نفر ، این کار را بکنند ، تا « اینترنت امیدان » ، خطر را حس کرده و در خود و در رفتار خود « تجدید نظر » کند .
باور کنید ، قیمت ها کاهش خواهد یافت . شرایط بهتری برای استفاده از « اینترنت » برای عموم مردم فراهم خواهد شد .
اینجاست که بایستی ، مردم وارد عمل شوند . و قدرت « اتحاد » خویش را نشان دهند .
باید « اینترنت امیدان » ادب شود و نه « ادب » که بایستی در خود « تجدید نظر » کند .
و این چیزی است که تا من و تو نخواهیم ، شدنی نیست .
هرگز گمان مدارید که « اینترنت امیدان » در خود « تجدید نظر » کند . که او نیاموخته آیین « مدیریت بازرگانی » را . و نمی داند اصول بازار را در دنیای « مدرن » .
او همانگونه « اینترنت » را به مردم می فروشد ، که « گوسفند » را به خلایق .
پس انتظاری از او نیست .

 
در پایان ، خداوندگار عالم را شاکرم ، که اینان را « ضعیف » و « محدود » آفرید ، که اگر اینان را قدرتی و هیبتی همچون « تویوتا » و « سونی » بود ، کار ما « زار » بود و همواره بایستی اینان را ... مالی می کردیم که کارمان راه بیندازند . 



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats