۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

تاثیر روابط قبل از ازدواج در زندگی متاهلی

به گزارش سرویس زنان جهان نیوز؛ دکتر رقیه سادات موسوی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه شاهد در رشته روان شناسی درباره تاثیر الگوهای نامناسب انتخاب همسر در میزان آسیب های موجود در روابط زوجین گفت: بی شک الگوهای انتخاب همسر، به میزان زیادی در بروز و رشد آسیب ها مؤثرند. در الگوی سنتی، پدر و مادر و یا یکی از اقوام و آشنایان، شخصی را معرفی می کردند و بعد از بررسی و چند جلسه معاشرت، زوجین زندگی مشترک خود را شروع می کردند؛ ولی امروزه این برنامه به شکل های مختلف صورت می گیرد، به طوری که زوجین خودشان همدیگر را انتخاب می کنند و مدت ها با یکدیگر معاشرت دارند و بعد از مدتی یا با هم ازدواج می کنند و یا ممکن است این رابطه هرگز به ازدواج منجر نشود.
وی افزود: اگر چه ممکن بود در شکل سنتی، زوجین با شناخت کمتر و در برخی موارد، بدون علاقه وارد زندگی می شدند؛ اما این مزیت را داشت که زن و مرد با سن پایین تر وارد زندگی شوند لذا اولاً: موقعیتشان با هم تثبیت می شد و با هم رشد می کردند. ثانیاً: چون رابطه دیگری را به جز رابطه فعلی تجربه نکرده بودند ملاک مقایسه نداشتند. چون ملاک مقایسه نداشتند، دلبستگی ها و تعهد به همسر بسیار بالاتر بود.
وی ضمن اظهار نگرانی از وضعیت به وجود آمده گفت: وقتی با زن و یا مردهایی که برای طلاق مراجعه می کنند به تنهایی صحبت می کنم، متوجه می شوم، مشکل آنها این است که رابطه شان را با روابط قبلی که داشتند مقایسه می کنند. مثلاً زن عنوان می کند من دوست پسری داشتم که خیلی گرم تر بود. آن احساس، آن رابطه، آن خاطرات در رابطه فعلی که رابطه ای دائم و ثابت است تأثیر می گذارد، رابطه فعلی را تضعیف می کند و تحمل سختی ها در زندگی را کاهش می دهد.
وی خاطر نشان کرد: امروزه دختران و پسران در سنین بالا ازدواج می کنند، شخصیتشان تثبیت شده و لذا برای این که بتوانند با هم سازگار باشند به آموزش های قبل از ورود به زندگی نیاز دارند. این درصد بالای طلاق به دلیل این است که زوجین تحمل های قدیم را ندارند. همه چیز عوض شده است. پس با مراجعه به مشاور قبل از ازدواج، حداقل یک پیش بینی صورت می گیرد که این دو نفر از لحاظ روان شناختی و از لحاظ شخصیتی چقدر با هم کفویت دارند. به علاوه زوجین برای شروع زندگی در زمینه مهارت های ارتباطی باید تقویت و با وظایف و نقش های خود آشنا شوند.
موسوی در پایان پیشنهاد کرد:
زوجین باید از ابتدا با قواعد و نقش های خودشان در زندگی آشنا شوند. مشکلی که امروزه پیش آمده این است که نقش پدر در خانواده به صورت جدی تضعیف شده است. البته نقش مادری هم تضعیف شده است. فرزندان از پدر و مادر تبعیت نمی کنند. در این زمینه تعداد زیادی کلاس آموزشی به صورت کارگاهی باید در دانشگاه ها، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات صدا و سیما و سایر مراکز آموزشی برگزار گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats