۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

بهبود سرعت ویندوز

به نقل از رجا نيوز ، گاهی اوقات می توان با رعایت نكاتی سرعت سیستم را به مراتب بهتر كرد. با هم بخشی از این نكات را بررسی می كنیم.
حقه هایی برای خالی كردن حافظه
1– برنامه های آغازین را كم كنید
وقتی ویندوز بالا می آید، تعداد زیادی از برنامه ها كه به عنوان برنامه های آغازین (Startup Programs) شناخته می شوند، شروع به بارگذاری در حافظه می كنند و این باعث می شود از زمان بالا آمدن ویندوز تا زمان آماده شدن آن برای استفاده، وقت زیادی از شما تلف شود. ضمن آن كه به هرحال این برنامه ها از حافظه اصلی تغذیه می كنند.
2– حافظه اصلی را خالی كنید
سرعت یك ماشین مستقیما به سرعت RAM آن بستگی دارد. گاهی اوقات گمان می كنند كه سرعت پردازنده مهم ترین عامل در سرعت یك كامپیوتر است. اگر حافظه كافی دارید اما به نظر می رسد كه همیشه حافظه تان سنگین و پر است، از نرم افزارهای خالی كردن رم همانند RamBooster استفاده كنید. این برنامه ها به طور دائم حافظه را خالی می كنند و حتی می توانید میزان حافظه ای كه می خواهید خالی شود را به آنها اعلام كنید.
3– برنامه های مقیم را بررسی كنید
برخی از برنامه ها هستند كه در حافظه اصلی مقیم می شوند و فضای آن را هدر می دهند، با كمك برنامه هایی چون TaskInfo ، می توانید بفهمید كدام برنامه ها در حافظه هستند، و كدام شان به درد شما نمی خورد.
اگر هیچ برنامه ای نداشتید، با فشردن سه كلید Ctrl+Alt+Delete هم می توانید امری مشابه انجام دهید. دقت كنید كه به جز explorer ، برنامه آنتی ویروس و برنامه های سیستمی، تمام سرویس ها و برنامه های مقیم می توانند مزاحم سرعت باشند.
4– بازدهی برنامه ها را بالا ببرید
می توانید سرعت برنامه را با تغییر اولویت پردازشی اش تغییر دهید. به عنوان مثال می خواهید یك فایل RAR حجیم را فشرده كنید و به حجم پردازشی زیادی نیاز دارید، می توانید با رفتن به Task Manager ( فشردن كلیدهای Ctrl+Alt+Delete) و انتخاب تب Processes روی WinRAR.exe كلیك راست كنید و Priority آن را به High یا RealTime تغییر دهید تا كار شما سریع تر انجام شود.
5– میزكار را تمیز كنید
تمام آیكن های ناخواسته را از میز كار حذف كنید. دلیل این موضوع این است كه هر بار ویندوز لود می شود، محتویات میان برهای روی دسك تاپ را چك می كند.
6– بی سر و صدا كار كنید
اگر صداهای مرتبط با رویدادهای سیستمی را غیرفعال كنید، عملیات شما سریع تر انجام می شود و احتمالا با هنگ كمتری مواجه می شوید. برای این كار به كنترل پنل بروید و سپس از بخش Sounds and Multimedia ، تب Schemes را انتخاب كنید و سپس No Sounds را بزنید.
7– میزكار فعال به درد نمی خورد
تا زمانی كه در كارگزاری بورس مشغول به كار نشدید و آمار لحظه به لحظه را روی میزكار خود نیاز ندارید، Active Desktop را غیرفعال كنید. این ویژگی ویندوز، برای گذاشتن صفحه های وب، انیمیشن و... كاربرد دارد، اما از طرف دیگر قدرت پردازشی را پایین می آورد.
8– به رنگ پس زمینه توجه كنید
اگر به جای تصویر پس زمینه از رنگ استفاده كنید، در این صورت مقداری حافظه صرفه جویی خواهید كرد.
9– تفكیك پذیری تصویر را در نظر بگیرید
تفكیك تصویر را اگر 16 بیتی بگذارید، درست است كه تصاویر فوق العاده ای نخواهید داشت، اما سرعت بیشتری در انتظارتان است. گرافیست ها، گیمرها و كسانی كه با دقت رنگ بیشتری سر و كار دارند از این حقه استفاده نكنند.
حقه هایی برای Windows Explorer
1– میان برهای كیبورد و ماوس
هر فولدری كه باز كنید و كلید 3 F را بزنید، گزینه جستجو باز می شود و می توانید جستجو كنید.
كلیدهای ویندوز و Tab در ویندوز اكس پی، سراغ آیكن های دسكتاپ می رود، در ویندوزهای ویستا به بعد، حالت تعویض پنجره سه بعدی را می آورد.
اگر با كلیك راست یك فایل را انتخاب و به جایی دیگر بكشید، در این صورت وقتی كلیك را رها می كنید، یك منو باز می شود كه از شما می پرسد با آن فایل چه كرد.
اگر بخواهید فایلی را درون فولدی بریزید كه هم اكنون در میزكار شما به حالت Minimized است، كافی است فایل را بكشید و روی فولدر مینیمایز شده، چند لحظه ای مكث كنید. فولدر باز می شود و فایل را داخلش خواهید ریخت.
اگر میانبری را بكشید و بدون این كه آن را بیندازید روی منوی استارت نگه دارید، گزینه استارت منو باز می شود و می توانید تا مقصد نهایی میانبر خود را هدایت كنید و در آن محل قرار دهید.
گاهی اوقات وقتی برنامه های زیادی دارید، گزینه Alt+TAB درست و حسابی كار نمی كند. در این حالت بهتر است دكمه ویندوز را دوبار بزنید.
برای بستن برنامه از میانبر 4Alt+F می توانید استفاده كنید. اگر برنامه ای باز نباشد، ویندوزتان خاموش می شود.
بعد از این كه یك آیكن را انتخاب كردید، اگر به جای Enter ، از Alt+Enter استفاده كنید برنامه اجرا نمی شود و پنجره Properties را نشان می دهد.
برای مشاهده مشخصات سیستم، كافیست دكمه های Start+Pause را با هم بزنید.
2– گزینه های بیشتری به SendTo اضافه كنید
به فولدر WindowsSendTo بروید. در این فولدر می توانید هر میانبری كه مدنظرتان است را قرار دهید تا به منوی كلیك راستتان اضافه شود.
3– گزینه های بیشتری به منو اضافه كنید
معمولا هر فایلی را می توان با چند برنامه باز كرد، اما وقتی روی آن دوبار كلیك می كنید، تنها برنامه اصلی بازش می كند. برای این كه انتخاب بیشتری داشته باشید، می توانید به منوی آن برنامه های دیگری نیز اضافه كنید.
فرض بگیرید كه فایل می خواهید 3 MP خود را علاوه بر ویندوز مدیا پلیر، با نرم افزارهایی چون Winamp هم باز كنید. به منوی فولدر آپشن بروید، روی تب File Types كلیك كنید. به دنبال فرمت 3 Mp بگردید و بعد روی Advanced كلیك كنید. در پنجره Edit File Type روی گزینه New كلیك كرده و سپس Open with Winamp را انتخاب كنید.
تغییر اندازه ستون ها: دكمه های Ctrl+Plus را بزنید تا ستون های شما در حالت Details بهترین و مناسب ترین حالت را به خود بگیرند. البته در فولدر Temprorary Internet Files از این حقه استفاده نكنید. البته یك بار امتحان كردن و بیچاره شدنش، از تجارب نویسنده است.
Folder Options : تمام ویندوز اكسپلورر را می توان از فولدر آپشنز سفارشی كرد. كافی است منوی Tools را بزنید و بعد Folder Options را ببینید.
– حركت میان تب ها: در ویندوز حركت میان تب ها با كلیدهای تركیبی Ctrl+TAB انجام می شود.
انتخاب نمای پیش فرض: كلا پنج حالت پیشفرض وجود دارد كه می توانید آن ها را انتخاب كنید. برخی آیكن های بزرگ دوست دارند و برخی دیگر فهرست می پسندند. اگر در هر فولدری بروید و نمای آن فولدر را تغییر دهید، همیشه ثابت خواهد ماند و نیازی به تغییر مجدد ندارید. حتی می توانید با رفتن به فولدر آپشنز، تب ویو و انتخاب گزینه Like Current Folder تمام سیستمتان را یكپارچه به شكل همان فولدر در آورید.
عملیات با تك كلیك: در حالت عادی برای انتخاب یك فایل، یك بار كلیك و برای اجرای آن دوبار كلیك نیاز است، اما می توانید به فولدر آپشنز بروید و گزینه .... Single-click to را انتخاب كنید. این گزینه وقتی ماوس را روی یك آیكن می برید آن را انتخاب می كند و وقتی یك بار كلیك می كنید آن را اجرا می كند.
نوار لینك ها: یكی از مجهور ترین ویژگی های ویندوز است. می توانید لینك های مختلفی از بخش های مختلفی از سیستم خود یا وب سایت ها را در این نوار لینك قرار دهید و بعد همه جا آنها را ببینید و به سادگی میان مسیرهای مختلف پرش كنید.
بازكردن لینك ها در همان پنجره: در ادامه نكته بالایی، وقتی روی هر لینك كلیك كنید، یك پنجره جدید باز می شود. برای این كه لینك ها در همان پنجره باز شوند، روی لینك كلیك راست كنید و گزینه Open را انتخاب كنید.
حذف نوار لینك ها: اگر می خواهید نوار لینك ها را نبینید و به كارتان نمی آید، پنجره ویندوز اكسپلورر را باز كنید و از منوی Views و بعد Toolbars تیك گزینه Links را بردارید. برای آوردن این نوار دوباره همین مسیر را تكرار كنید و Links را تیك بزنید.
استفاده از محبوب ها: می توانید به جای استفاده از نوار لینك ها، از گزینه محبوب ها (Favorites) استفاده كنید. این ویژگی در محیطهای تحت شبكه كه باید بین چندین نود حركت كنید تا به یك فایل برسید، بسیار مفید است. به فولدر WindowsFavorites بروید. فولدری در آن بسازید. تمام میانبرهای خود را داخل آن بیاندازید. حالا اگر به Network Neighborhood بروید و فولدرهایی را بگردید كه معمولا دسترسی بالایی به آنها دارید. روی هر كدام از آنها كلیك راست كنید و گزینه Add to Favorites را انتخاب كنید. حالا دسترسی به آنها ساده تر از همیشه است و در منوی Favorites ویندوز وجود دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats