۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

نظر آیت الله حائری در باره ی ماهواره

این مطلب در سایت الف درج شده بود که لازم دیدم در وبلاگم بگذارم .
توصیه می کنم حتما به طور کامل و تا آخر بخوانید.



آيت الله حائري شيرازي استاد جديد اخلاق هيات دولت از افراد و جريان هايي كه تلاش دارند ديدگاه ها و نظرات احمدي نژاد را به رحيم مشايي نسبت دهند انتقاد كرد.

به گزارش فارس،امام جمعه سابق شيراز كه چند ماهي است چهارشنبه هاي هر هفته در جلسه هيات دولت به طرح مباحث اخلاقي مي پردازد در گفت و گو با تازه ترين شماره هفته نامه سروش به دفاع از ديدگاههاي فرهنگي محمود احمدي نژاد و مخصوصا نحوه برخورد با بدحجابي پرداخته و نظرات متفاوتي را در مورد ممنوعيت استفاده از ماهواره مطرح كرده است.
وي گفت: آن هايي كه مي گويند حرف هايي كه آقاي احمدي نژاد مي زند حرف هاي مشايي بوده و ايشان دست آموز رئيس دفترش مي باشد به رئيس جمهور تهمت و افترا مي زنند.
حائري شيرازي در اين گفت و گو با تشريح ديدگاه هاي احمدي نژاد درباره مسائل فرهنگي و بويژه نحوه برخورد با بدحجابي گفت:اين ها حرف ها و اعتقادات خود آقاي احمدي نژاد است.
انتقاد چند هفته قبل محمود احمدي نژاد از برخورد نيروي انتظامي با زنان بدحجاب، با واكنش برخي علما و بسياري از فعالان سياسي اصولگرا مواجه شده و بعضي روزنامه هاي اصولگرا ديدگاه هاي رئيس جمهور در اين زمينه را به اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر وي نسبت داده اند.
آيت الله حائري شيرازي با انتقاد از اين واكنش ها گفت آقاي احمدي نژاد مخالف برخوردهاي غلطي است كه بجاي ترويج حجاب موجب مظلوم نمايي زنان بدحجاب و بدبيني مردم نسبت به نيروي انتظامي مي شود.
"آقاي احمدي‌نژاد مي‌خواهد همان درسي را كه علما به او داده‌اند عمل كند. مگر نمي گويند در امر به معروف و نهي از منكر بايد احتمال اثر داد؟ اين درس خودشان است. او كه غريبه نيست. همين‌هايي كه ما (روحانيون) مي‌گوييم، ايشان هم ياد گرفته‌ است. منتها به ما (روحانيون) هيچ چيز نمي‌گويند ولي به اين بنده خدا انتقاد مي‌كنند. "
وي تاكيد كرد: آقاي احمدي‌نژاد مخالف برخورد نيست، مخالف برخورد غلط است، اينكه نيروي انتظامي زني را بگيرد و بعد يك خيابان در حمايت از آن زن در برابر نيروي انتظامي بايستند، اين غلط است. آقاي احمدي‌نژاد مي‌خواهد بدحجاب را مظلوم نكنيم تا با مظلوم‌نمايي برنده شود.
"ما (نيروي انتظامي) مي‌آييم با يك زن بدحجاب برخورد بد مي‌كنيم و با حالت رقت‌باري با او رفتار مي‌كنيم تا مردم كه شاهد ماجرا هستند، متأثر شوند و ما را هو كنند و بعد آن‌ها به ما بخندند. رئيس‌جمهوري با اين كار مخالف است كه نيروي انتظامي هو شود، وگرنه كاري كه مردم با آن موافق باشند، آقاي احمدي‌نژاد هم با آن موافق است. "
استاد اخلاق دولت افزود: آقاي احمدي نژاد معتقد است براي امر به معروف و نهي از منكر، حمايت مردمي جزو ضروريات كار است و مي‌گويد بايد حمايت مردمي را براي اقداماتمان جلب كنيم.
وي با اشاره به اين كه امام خميني نيز اين گونه رفتار مي كرد گفت: امام (ره) پله‌پله مردم را با خود همراه كرد. او مرتب به مردم روحيه داد و با خود به جلو آورد. حجاب در دوره پهلوي رفته بود، اما با رفتار و اخلاق امام (ره) حجاب برگشت؛ با لطف و اكرام و احترام مردم.
حائري شيرازي در پاسخ به سوالي درباره گلايه برخي علما از رفتارها و ديدگاه هاي احمدي نژاد در اين زمينه، گفت: ارادت آقاي احمدي‌نژاد به علما از ارادت بقيه به مراجع و علما خيلي بيشتر است. دوستشان دارد، اما علما براي اينكه ازشان بهره‌مند شود مصرف نمي‌كند.
وي در عين حال گفت كه تفاوت هايي ميان ديدگاه علما و دولت در اين رابطه وجود دارد، اما نيت آن‌ها يكي است. "رئيس جمهور طرفدار عفاف و پاكدامني است، اما مي‌گويد برخي مسائل نبايد نظامي شود. يعني اينكه نبايد با قدرت نظامي و انتظامي، امور شرعي را اجرا كنيم. آقاي احمدي‌نژاد مخالف اين نيست كه به خانم‌هاي بدحجاب كه خيلي بدلباس پوشيده، عطر فلان زده و خودنمايي مي‌كنند تذكر داده شود، اما معتقدند كار فرهنگي بايد در بخش فرهنگي انجام شود و كار نظامي در بخش نظامي. نبايد با موضوع بدحجابي برخورد نظامي و انتظامي شود. "
استاد اخلاق دولت افزود: البته رئيس جمهور با برخورد نظامي با افرادي كه در مسئله حجاب خط‌ شكني مي‌كنند و به دنبال براندازي فرهنگي هستند ، و براي اين كار حقوق مي گيرند مخالف نيست.
حائري شيرازي گفت: ما در اسلام «امر به واجب» داريم يا «امر به معروف»؟ «نهي از حرام» داريم يا «نهي از منكر»؟ پس قبل از اينكه نهي كنيم بايد حرام را در نظر مردم منكر كرده باشيم تا بتوانيم آن را نهي كنيم. حرف آقاي احمدي‌نژاد اين است. مردم تارك از امر به معروف و نهي از منكر نيستند. ولي متاسفانه واجبات، معروفيت خود را از دست داده است؛ به‌گونه‌اي كه اگر كسي امر كند متأسفانه خودش را مسخره كرده است.
وي با بيان اين كه احتمال دارد برخي صحبت هاي آقاي احمدي نژاد را خوب درك نكرده باشند از برخي اصولگرايان منتقد دولت انتقاد كرد و گفت: [مشكل اين است] كه مي گويند رئيس جمهور در سياست خارجي خوب مي فهمد، با ذكاوت است و درست عمل مي كند اما در مسائل داخلي حالي اش نمي شود.
حائري شيرازي با بيان اين كه اين ها همه نظرات خود آقاي احمدي نژاد است و به مشايي ارتباطي ندارد گفت: بعضي مي‌گويند و مي‌نويسند كه كشور را در حال حاضر آقاي مشايي دارد اداره مي‌كند. اين بزرگ‌نمايي است.
وي در عين حال به مشايي هم توصيه كرد كه كنترل شده تر صحبت كند: "من معتقدم او بايد كنترل شده‌تر صحبت كند. بي‌غل و غش است. يك چيزي به ذهنش مي‌رسد خوب است. نيت خوبي دارد، اما اگر مردم برداشت اشتباه مي‌كنند بايد مواظب باشد. مرحوم آقاي بهشتي مي‌گفت به آنچه شما منظورتان است، مي‌گويند «مراد»، به آنچه مردم از صحبت‌هاي شما مي‌فهمند، مي‌گويند «مفهوم». اگر مردم از صحبت‌هاي مشايي چيز ديگري مي‌فهمند او بايد اصلاح كند. "
آيت الله حائري شيرازي همچنين در بخش ديگري از گفت و گو با سروش پيشنهاد كرد: رسانه ملي در برنامه هاي راديو و تلويزيوني خود يك دوره كامل استفاده صحيح از شبكه هاي ماهواره اي را به مردم آموزش دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: ماهواره هم ابزار رسانه‌اي است. مي‌تواند محتواي آلوده داشته باشد، مي‌تواند محتواي پاك، حكم ماهواره، حكم محتواي آن است.
حائري شيرازي افزود: "تكنولوژي، رسانه، تلويزيون و امثالهم مثل يك ظرف است كه در آن غذا مي‌ريزند. قبل از اينكه ما در اين ظرف غذاي پاك و طيب بريزيم، ديگران پيش‌دستي كرده و غذاي آلوده ريخته‌اند. ظرف چه گناهي دارد؟ ما در استفاده از ابزارها، پيش‌دستي نمي‌كنيم و عقب مي‌مانيم، بعد مي‌گوييم بو مي‌دهد! مي‌گويند طرف دستش به انگور نمي‌رسيد مي‌گفت ترش است. نه، اين ابزارها بهترين نعمت‌ها است. ما با استفاده از اين نعمت‌ها مي‌توانيم خيلي بهتر به دين و بشريت خدمت كنيم.
وي در عين حال تاكيد كرد: البته يك نكته مهم اينجا وجود دارد. مردم چون غذاهاي مختلفي در دسترشان قرار مي‌گيرد، هر كدام كه خوشمزه‌تر بود، آن را مصرف مي‌كنند. يعني اصالت سلامت به اصالت لذت تبديل شده است. آن حرف گمراه‌كننده لذت‌بخشي مي‌زند. اين حرف هدايت‌كننده خسته‌كننده‌اي مي‌زند.
استاد اخلاق هيات دولت افزود: در مورد ماهواره،‌ غربي‌ها پيش‌دستي كرده‌اند و محصولات خود را وارد سيستم كرده‌اند، اما ما تنبلي كرده‌ايم و يا محصولاتمان هنري نيست. ارزشي هست اما هنري نيست. شما حرفي براي گفتن داشته باشيد، فيلم هنري براي نمايش ارزش‌ها داشته باشيد، آن‌ها از شما مي‌قاپند. اما فيلم‌‌تان بايد كيفيت داشته باشد. مگر اهل عالم مي‌گويند اگر فيلم‌تان ضدارزش بود ما استفاده مي‌كنيم؟ يعني اگر محصول شما ارزشي باشد، زيبا هم باشد استفاده نمي‌كنند؟ اهل عالم لذت‌طلبند، زيباجويند. خب، كدام فوتبال زيباست؟ فوتبال ما يا فوتبال برزيل؟ معلوم است كه فوتبال ما را نمي‌بينند. فوتبالي را تماشا مي‌كنند كه زيبا باشد و حرفه‌اي.
وي خاطرنشان كرد:اگر ما اكنون بهترين و زيباترين فيلم‌ها و محصولات را در دنيا توليد مي‌كرديم و از همه مي‌پرسيديد آيا ماهواره بايد باشد يا نباشد، پاسخ مي‌دادند واجب است ماهواره داشته باشيد، چون از طريق آن مي‌توانستيد بهترين محصول را ببينيد. پس مشكل ما، ماهواره نيست بلكه محتواي آن است كه بعضاً فاقد ارزش است كه البته اين مشكل را هم بصيرت حل مي‌كند. ما شايد بتوانيم بگوييم خريد و فروش و استفاده از ماهواره بد و ممنوع است و جلوي آن را هم بگيريم، اما فردا كه تكنولوژي باز هم پيشرفت كرد و آنتن‌هاي كوچك‌تر درست كردند كه از داخل ساختمان هم مي‌شد همه دنيا را پوشش داد، بايد دوباره بياييم همه خانه‌ها را يكي‌يكي بگرديم، ببينيم چه كسي ماهواره دارد يا ندارد؟ اگر فردا بدون آنتن ممكن شد دريافت كنيم، چه مي‌خواهيد بكنيد، ولو اينكه ماهواره هم ممنوع بشود و ممنوعيت آن لازم هم باشد، كافي نيست، چون تكنولوژي روبه‌پيشرفت است. البته تا وقتي كه اين چنين نشده است كنترل هم بكنيد بد نيست. ما نمي‌گوييم ماهواره حرام است. ما مي‌گوييم وضع فعلي ما خوب نيست، توليدات ما خريدار ندارد. جاذبه ندارد. توليدات ما هم مثل فوتبال ماست. در دنيا فوتبال ما رتبه هفتادم است، توليدات فرهنگي و تلويزيوني و سينمايي‌‌مان هم هفتادم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats