۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

شایع ترین علت سرطان سینه

دبیر کمیته کیفیت زندگی: افسردگی و اضطراب شایع ترین عارضه روحی در مبتلایان به سرطان پستان است.
دبیر کمیته کیفیت زندگی سومین کنگره سراسری سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه بیشتر زنان مراحل افسردگی، انکار و خشم را در پذیرش بیماری سرطان پستان طی می کنند گفت: آموزش راجع به بیماری و عوارض درمان آن در پذیرش بیماری بسیار موثر خواهد بود.
دکتر ماندانا ابراهیمی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان پستان در دو مرحله قابل تقسیم است گفت: مرحله اول زمانی است که بیماری به طور دقیق تشخیص داده نشده و پزشک مشکوک به سرطان است، در این مرحله تا آمدن جواب آزمایش و بررسی ها بیمار سطح بالایی از استرس را تجربه می کند.
وی افزود: بعد از مرحله تشخیص و در صورت سرطانی بودن توده ذهن بیمار درگیر یک اضطراب شدید و معطوف به طی مراحل تشخیص و درمان بیماری می شود.
دکتر ابراهیمی ادامه داد: بیمار پس از این که متوجه نوع بیماری خود شد مراحلی مانند افسردگی، خشم و انکار بیماری را تجربه و سپری می کند که این مراحله و نوع برخوردها در افراد مختلف متفاوت است.
دبیر کمیته کیفیت زندگی اظهار داشت: بعد از اتمام مراحل درمانی فازهای جدید بیماری آغاز می شود و عوارض پس از درمان آشکار می شود و با بروز برخی مشکلات جسمی و روحی برای بیمار همراه است.
وی ادامه داد: زخم ناشی از جراحی، کمتر شدن حرکت عضو سمت مبتلا، بروز لنف ادم، عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی از آن جمله است.
دکتر ابراهیمی افزود: در دوره پس از درمان هم افکاری مانند میزان بقای پس از بیماری، احتمال عود و ... ذهن بیمار را درگیر می کند.
دبیر کمیته کیفیت زندگی با بیان اینکه پزشکان بیشترین افرادی هستند که با بیمار ارتباط دارند گفت: گاهی اوقات به علت مشغله پزشکان بیماران ممکن است نتوانند تمام سوالات خود را با پزشک در میان بگذارند. از این رو بهترین کار این است که پرستاران آموزش دیده که در ارتباط با پزشکان هستند واسطه بیمار و پزشک قرار گیرند.
وی تصریح کرد: آموزش به بیمار در رابطه با عوارض و علائم و مراقبت های پس از درمان توسط یک پرستار آموزش دیده و بیان اینکه چه عوارضی در انتظار بیمار است بیمار را برای پذیرش بیماری آماده می کند.
دکتر ابراهیمی گفت: همسران زنان مبتلا بیشترین حمایت روانی را می توانند داشته باشند و به لحاظ ساختار اجتماعی در کشور ما نزدیکان بیمار هم در بهبود شرایط روحی بیمار کمک رسان است.
دبیر کمیته ژنتیک سومین کنگره سراسری پستان در پایان خاطر نشان کرد: 5 مقاله در قالب سخنرانی و برگزاری یک پنل تخصصی در حوزه کیفیت زندگی از برنامه های این کنگره خواهد بود.
گردآوری :گروه سلامت سیمرغ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats