۱۳۸۹ آذر ۱۲, جمعه

دشمنان ایران به زبان ویکی لیکس

ویکی لیکس ، مطالبی را منتشر کرده که در آن برخی از سران عرب ، خواستار برخورد آمریکا با ایران و قطع نفوذ آن در منطقه گردیده اند . 
علت اینکه این مطلب را در وبلاگم گذاشتم این بود که پدرم به نقل از تلویزیون های ماهواره ای ضد نظام ، می گفت که قطر نیز خواستار اینگونه برخورد علیه ایران شده است . این در حالی است که من همواره قطر را از نزدیکترین دوستان ایران در منطقه و بخصوص در بین اعراب می دانستم . مطلب زیر نیز تایید می کند که امیر قطر تا کنون خواستار برخورد آمریکا با ایران نشده و حتی قبلا نیز تحریم های آمریکا علیه ایران را بی تاثیر و ناکارامد دانسته بود . 

بر اساس اسناد جدید منتشر شده از سوی وب سایت "ویکی لیکس" حاکمان چند کشور عربی از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌اند به ایران حمله نظامی کند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، وب‌سایت ویکی‌لیکس دیروز یکشنبه هزاران صفحه از "اسناد محرمانه دیپلماتیک" آمریکا را منتشر کرد.

در یکی از این اسناد آمده است که "عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از ایالات متحده درخواست کرده بود که برای نابودی تاسیسات اتمی، به ایران حمله کند".

در این اسناد به "توصیه‌های پیاپی" پادشاه عربستان به ایالات متحده برای حمله به ایران جهت پایان دادن به آنچه که بزعم سعودی ها برنامه جنگ‌افزارهای اتمی ‌خوانده شده، اشاره شده است.

در یادداشت‌هایی که ویکی‌لیکس اعلام کرده متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است،همچنین آمده است : پادشاه عربستان سعودی گفته است که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کند تا جلوی نفوذ ایران در عراق را بگیرد.

"اقدامی که این اسناد اعلام کرده یک اولویت استراتژیک برای پادشاه عربستان و دولتش محسوب می‌شود".

برپایه این اسناد، پادشاه عربستان درخواست حمله به ایران را در جریان دیدار ماه آوریل سال 2008، با رایان کروکر سفیر وقت آمریکا در عراق و ژنرال دیوید پترائوس فرمانده وقت نیروهایی آمریکایی در عراق مطرح ساخته است.

در اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرده ، خاطرنشان شده است: دو روز پس از این دیدار، عادل الجبیر، سفیر سعودی در واشنگتن به سفارت آمریکا در عربستان گفت که او (پادشاه) به شما (آمریکایی‌ها) گفت که نفوذ ایران را قطع کنید.

در ادامه این یادداشت آمده است: پادشاه، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن، شاهزاده نایف، همگی موافقند که پادشاهی عربستان به همکاری با ایالات متحده برای جلوگیری و کم کردن نفوذ ایران در عراق نیاز دارد.پادشاه به ویژه بر این نظر اصرار دارد و این نظر از سوی دیگر شاهزادگان بلندپایه بازتاب یافته است.

در این یادداشت در خصوص برنامه اتمی ایران و نظر سعودی‌ها درباره آن آمده است که الجبیر توصیه‌های پیاپی پادشاه به ایالات متحده برای حمله به ایران و پایان دادن به برنامه اتمی ایران را یادآور شده است.

با این حال برپایه این یادداشت‌ ، وزیر خارجه عربستان بیشتر به تحریم‌های بسیار سنگین نظر داشته است.

این یادداشت در این مورد می‌افزاید: وزیر خارجه (عربستان)، در عوض خواستار تحریم‌های بسیار سنگین‌تر آمریکا و بین‌المللی علیه ایران شده، از جمله ممنوعیت رفت‌وآمد و محدودیت‌های بیشتر در وام‌های بانکی. شاهزاده مقرن رییس سازمان اطلاعات عربستان، این دیدگاه‌ها را انعکاس داده است و تاکید می‌کند که برخی از تحریم‌ها می‌تواند بدون تصویب سازمان ملل به اجرا درآید.

در ادامه این سند که ویکی لیکس آن را منتسب به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده ، آمده است: وزیر خارجه (عربستان) همچنین گفته است که استفاده از فشار نظامی علیه ایران نباید کنار گذاشته شود.

در سند دیگری که ویکی‌لیکس منتشر کرده، به دیدار ماه مارس سال 2009 عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با جان برنان، مشاور ضدتروریسم کاخ سفید و دیگر مقام‌های آمریکایی اشاره شده است.

برپایه یادداشت‌های منتشر شده، پادشاه سعودی، همچنین نسبت به نوری مالکی نخست‌وزیر عراق بسیار بدبین است.

عبداالله بن عبدالعزیز به میهمانان آمریکایی خود درباره نوری مالکی گفته است: من به این مرد اطمینان ندارم... او عامل ایران است.

در یکی دیگر از این یادداشت‌ها که ویکی‌لیکس به عنوان اسناد محرمانه آمریکا منتشر کرده است، و تاریخ دسامبر 2005 را بر خود دارد، پادشاه عربستان از جورج بوش به خاطر گوش نکردن به توصیه‌اش برای حمله به ایران عصبانی است.

مطابق با این گزارش، که ویکی لیکس اعلام کرده است متعلق به سفارت آمریکا در ریاض است، پادشاه عربستان می‌گوید: در حالی که در گذشته ایالات متحده، عربستان سعودی و صدام حسین بر لزوم کنترل ایران توافق کرده بودند، اکنون سیاست آمریکا، عراق را همچون هدیه‌ای در دیس طلا به ایران داده است.

درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها

برپایه یکی دیگر از یادداشت‌های منتشر شده، شیخ "حمدبن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین نیز از آمریکایی‌ها خواسته است تا به هر طریق مورد نیاز به برنامه اتمی ایران پایان داده شود.

برپایه این یادداشت، پادشاه بحرین به ژنرال پترائوس گفته است که ایران "منشا بسیاری از مشکلات در عراق و افغانستان است."

این یادداشت که ویکی لیکس اعلام کرده است سفیر آمریکا در بحرین در نوامبر سال 2009 آن را نوشته، می‌افزاید: پادشاه بحرین بشدت معتقد بود که برای پایان دادن به برنامه اتمی آنها (ایرانی‌ها) با هر وسیله مورد نیاز، اقدام شود.

پادشاه بحرین طبق این یادداشت می‌گوید: این برنامه باید متوقف شود. خطر اینکه بگذاریم این برنامه جلوتر برود بیشتر از خطر متوقف کردن آن است.

درخواست رییس وقت سنای اردن برای بمباران ایران

برپایه یکی دیگر از این یادداشت‌ها، "زید الرفاعی" رییس وقت سنای اردن نیز از یک مقام بلندپایه آمریکایی خواسته است که ایالات متحده ایران را بمباران کند.

رییس وقت سنای اردن مطابق با این سند گفته است: ایران را بمباران کنید یا با بمب ایران به سر کنید، تحریم‌ها، هویج‌ها، مشوق‌ها اهمیتی ندارد.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ایش کاملا صلح آمیز و تحت نظر کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و گزارش های آژانس نیز بارها بر این مساله صحه گذاشته است.

امارات خواستار اقدام علیه ایران

برپایه یادداشت دیگر منتشرشده از سوی ویکی لیکس ، دیپلمات‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند امارات متحده عربی ایران را یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای امنیت ملی خود می‌داند.

در این گزارش که تاریخ آن به 29 آوریل 2006 برمی‌گردد سفارت آمریکا نوشته است :در دیدار اخیر با مقام‌های بلندپایه اماراتی، خاندان حاکم ابوظبی به صراحت از ابتکارعمل‌های آمریکا علیه ایران حمایت کرده‌اند.

این یادداشت به نقل از مقام‌های ابوظبی آورده است: اگر ایران اتمی شود تهدید القاعده کمتر است.

این یادداشت می‌افزاید: شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی طرفدار اقدام عاجل علیه ایران بوده است.

در این گزارش تاکید شده است :گرچه امارات متحده عربی، ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت خود می‌داند اما مقام‌های این کشور تمایل ندارند که دست به اقدامی بزنند که همسایه خود را تحریک کنند.

حسنی مبارک علیه ایران

سند دیگری به تاریخ فوریه 2009 ، به دیدار حسنی مبارک رییس جمهوری مصر با جورج میچل، نماینده باراک اوباما در خاورمیانه اشاره شده است.

در این سند به نقل از سفیر آمریکا در قاهره آمده است: مبارک یک نفرت غریزی از جمهوری اسلامی دارد و پشت سر هم از ایرانی‌ها به عنوان دروغگو یاد می‌کند و آنها را به بی‌ثبات کردن مصر و منطقه متهم می‌کند.

در اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس ، همچنین به نگرانی رژیم اسراییل از برنامه اتمی ایران و امکان حمله آنها به ایران، تحرکات دیپلماتیک آمریکا برای مقابله با برنامه اتمی و موشکی ایران و همچنین تحولات برنامه اتمی و موشکی ایران اشاره شده است.



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats