۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

از سر گیری مذاکرات هسته ای ، علیرغم موضع سخت ایران


وو های لانگ ( نفر دوم از سمت راست ) ، معاون وزیر امور خارجه چین که در محل مذاکرات هسته ای مابین ایران و کشورهای E3+3 حضور یافته است . 
کشورهای E3+3 شامل فرانسه ، آلمان ، انگلستان ، چین ، روسیه و آمریکا می باشد . 
این مذاکرات در شهر ژنو در کشور سوئیس برگزار می شود . 
آقای سعید جلیلی ، بعنوان مذاکره کننده ی هسته ای ایران و کاترین اشتون ، بعنوان رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا و به نمایندگی از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان ( G5+1 ) در روز دوشنبه 6 دسامبر 2010 در ژنو آغاز می شود .
وو های لانگ در ژنو
کاترین اشتون
وو های لانگ در ژنو
مذاکره بر سر فعالیتهای هسته ای ایران ، از روز دوشنبه ، 15 آذر ، 6 دسامبر 2010 در شهر ژنو از سر گرفته شد . این در حالی است که ایران ، اظهار می دارد که در تامین سوخت هسته ای مورد نیازش ، به خودکفایی رسیده است و انتقادات شدیدی را در ارتباط با تلاشهای مرتبط با ترور دانشمندان هسته ایش بیان داشته است . 
مذاکره دو روزه ای که پشت درهای بسته صورت خواهد گرفت با حضور آقای سعید جلیلی ، رئیس مذاکره کننده ی هسته ای ایران ، و کاترین اشتون ، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه کشورهای 1+5 انجام می شود . 
نمایندگان مذاکره کننده در زیر بارش باران سرد ، وارد ژنو شده و به سمت مرکز کنفرانس های بین المللی ژنو رفته ولیکن این نشست به مدت یک ساعت به تاخیر افتاد . 
این نخستین مرحله گفتگوها بعد از چهارده ماه است . آخرین مرحله ی مذاکرات در اکتبر سال 2009 بدون هیچگونه توافق قابل توجهی به پایان رسید .
ایران با موضعی سخت وارد این مذاکرات شده است . علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ، درگفتگو با خبرگزاری تلویزیون دولتی ایران گفت : نخستین کیک زرد تولیدی ایران با استفاده از سنگ معدن اورانیوم داخلی ، برای فراوری به اصفهان انتقال یافته است . 
این پیشرفت ، تحریمهای سازمان ملل بر روی مواد خام هسته ای را ناکام خواهد گذاشت . 
 مقامات ایرانی ، غرب و اسراییل را به طرحریزی ترور دو تن از دانشمندان هسته ای ایرانی متهم می کنند . 
در دو حادثه جداگانه در شمال تهران ، در هفته ی گذشته ، مجید شهریاری ، دانشمند هسته ای ایرانی کشته شده و فریدون عباسی مجروح شد . این حادثه در حالی رخ داد که آنان در حال رانندگی به سمت محل کارشان بودند . 
ایران تصریح کرده که بر روی حقوق مسلم خود در غنی سازی هسته ای در گفتگوهای اخیر ، با شش قدرت جهانی مذاکره نخواهد کرد . 
غرب نیز مکررا ایران را به توسعه ی مخفیانه ی سلاح های هسته ای تحت پوشش فعالیتهای هسته ای غیرنظامی ، متهم کرده و ایران هم در مقابل ، همواره از پذیرش چنین اتهاماتی امتناع نموده است .



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats