۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

صالحی جایگزین متکی شد


رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران ، جایگزین وزیر خارجه ی مخلوع این کشو شد . او که در روز شنبه عهده دار این سمت گردید ، گفت از مهمترین اولویتهایش ، ایجاد روابط ویژه با عربستان سعودی است . این گفته ی وی نشان از آن دارد که وی در صدد رفع سوء ظن و هراس کشورهای حاشیه ی خلیج فارس از برنامه هسته ای ایران است . 
علی اکبر صالحی که تا کنون عهده دار سمت رئیس سازمان انرژی هسته ای بوده گفته است که خواهان روابط مستحکم تر و اتحادی کلیدی و رو به رشد با بازیگران منطقه ای از قبیل ترکیه ، چین و روسیه است . روسیه و چین دو کشوری هستند که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند و طرفدار عدم اعمال تحریم های شدیدتر و بیشتر بر ایران هستند . 
آقای صالحی خواهان تغییر موضع تقابل آمیز اتحادیه ی اروپا شد . 
خبرگزرای رسمی جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا ) به نقل از آقای صالحی می گوید : « علیرغم رفتار غیر منطقی ، نامعقول و ناعادلانه ی اتحادیه اروپا ، هنوز اعضای اتحادیه اروپا خواهان روابط مناسبی با ایران هستند که از جمله دلایل این علاقه می توان به مسائل مربوطه به انرژی اشاره کرد . 
این خبرگزاری به نقل از وی می افزاید « اتحادیه اروپا می بایست هر چه سریعتر شیوه ی متقابلانه و مهاجمانه ی خود را به یک نوع هماری تغییر دهد . چرا که این نوع روابط ، مورد علاقه و به نفع هر دو طرف خواهد بود . » 
رئیس جمهور محمود احمدی نژاد بطور ناگهانی ، وزیر خارجه ای که را که مدتها با او کار کرده بود را در روز دوشنبه و در حالیکه وی در میانه ی دیدارش از سنگال بود ، از کار برکنار کرد. او هیچگونه توضیحی در این رابطه نداد ولی شاید رئیس جمهور می خواست تا فردی وفادارتر و همفکرتر به خود را در این سمت بگمارد تا تهران ، گفتگوهای خود با قدرتهای جهانی در خصوص برنامه هسته ایش را از سر گیرد . 
ایالات متحده آمریکا و برخی از متحدان کلیدی آن ، معتقدند که برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ، پوششی برای توسعه سلاح های اتمی است . ایران این اتهامات را رد کرده  می گوید برنامه هسته ایش به منظور تولید برق و ایزوتوپ پزشکی برای بیماران است . 
تردید در اهداف حقیقی ایران ، در متحدین عرب ایالات متحده در خلیج ( فارس ) نیز وجود دارد . بعنوان نمونه به استناد مکاتبات سیاسی محرمانه منتشر شده توسط ویکی لیکس ، سلطان عبدالله ، پادشاه عربستان ، مجدانه خواستار حمله ی نظامی واشنگتن به ایران برای « قطع سر مار » است . 
رهبران عربستان سعودی و پنج کشور عرب دیگر حاشیه ی خلیج ( فارس ) ، در ماه جاری گفتند که بلندپروازی های هسته ای ایران را با « نگرانی های شدید » تحت نظر داشته و از غرب خواستند که در گفتگوهای مجدد خود با تهران ، از موضع قویتری سخن بگوید . 
آقای صالحی که در روز شنبه ، بعنوان ارشد ترین سیاستمدار در فعالیتهای بخش وزارت خارجه معرفی شده ، گفته است که در صدد رفع این نگرانی هاست . 
ایرنا به نقل از آقای صالحی در بیان ماموریتش می گوید : « عربستان شایسته برخورداری از روابط سیاسی خاص با ایران است . ایران و عربستان ، دو کشور موثر منطقه در جهان اسلام هستند که می توانند بسیاری از مسایل و مشکلات را به کمک یکدیگر حل کنند » 
علیرغم اینکه ایران به بهترین شیوه بیان داشته که فعالیتهای هسته ایش کاملا صلح آمیز است ، سازمان ملل متحد ، چهار دوره تحریم را در برابر ممانعت ایران از تعلیق غنی سازی اورانیوم ، به این کشور تحمیل کرده است . چرا که غنی سازی اورانیوم فرایندی است که هم می تواند برای تولید سوخت راکتور و هم برای تولید مواد مورد نیاز کلاهکهای هسته ای بکار می رود . 
رسان های ایران در طول سال گذشته گزارشاتی داشته اند مبنی بر اینکه آقای متکی جدیت و توانایی متقاعد سازی کای برای دفاع از ایران در مجامع جهانی را ندارد . 
آقای متکی در یک ژشت اعتراضی کاملا آشکار ، از حضور در مراسم تودیع خود در روز شنبه ، خودداری کرد . 
آقای صالحی ، تا زمان ابلاغ رسمی این جابجایی ، بعنوان سرپرست وزارت خارجه فعالیت خواهد داشت . به استناد قانون اساسی ایران ، رئیس جمهور سه ماه وقت دارد تا آقای صالحی یا هر فرد دیگری را معرفی کند تا مرحله ی دریافت رای اعتماد از مجلس را سپری کند . آقای صالحی گفت ایران در کنار همسایگانش در خلیج ( فارس ) نیازمند توجه ویژه به روسیه و چین بعنوان دو عضو دائمی شورای امنیت است که در گذشته از اعمال تحریم های شدید بر علیه ایران جلوگیری کرده اند . 
هر چند هر دوی این کشورها در آخرین مرحله ی تحریم های اعمال شده در ماه ژوئن ، همراه با بقیه ی کشورهای عضو شورای امنیت بودند .

منبع : واشنگتن تایمز ، این خبر توسط آقای علی اکبر دارینی برای واشنگتن تایمز تهیه شده و در تاریخ 18 دسامبر 2010برابر با 27 آذر 1389 منتشر شد .

پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats