۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

روایت رویترز از دور دوم مذاکرات ژنو


روایت رویترز از روز دوم مذاکرات ژنو
۱۶ آذر ۱۳۸۹


یک خبرگزاری غربی با پرداختن به روز دوم از دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در ژنو رسیدن به نتیجه ای سریع در آن و مذاکرات آتی را بعید دانست.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، کشورهای 1+5 امروز سه شنبه تلاش کردند بر ایران فشار بیاورند تا بپذیرد که به آنچه "نگرانی های بین المللی" خوانده می شود رسیدگی کند ولی امید چندانی نمی رود که این موضوع با پیشرفتی فوری همراه باشد.

قدرتهای غربی خواستار آن هستند که جمهوری اسلامی در نهایت موافقت کند که فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف کند با این حال هیچ نشانه ای از عقب نشینی احتمالی تهران در این مورد مشاهده نمی شود.

شش کشور امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان دیروز دوشنبه درباره برنامه هسته ای ایران سوالاتی مطرح کردند
با این حال ایران اصرار دارد که برنامه هسته ای این کشور با هدف تولید برق طراحی شده تا این کشور بتواند مقادیر بیشتری از منابع نفتی خود را صادر کند.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی با اشاره به مذاکرات دیروز و امروز صبح گفت: در دیدارهای دوجانبه ای که از دیروز میان مقامات ایران و گروه پنج بعلاوه یک صورت گرفته است هیئت های ایرانی و امریکایی هیچ دیدار مستقیمی نداشته اند.

این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: با این حال هیئت های دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 با هیئت ایرانی دیدارهای جداگانه ای داشتند و در این دیدارها این پیام واحد را به هیئت ایرانی گفتند که باید این کشور به "نگرانی های جامعه بین الملل درباره برنامه هسته ای تهران" (بر اساس ادعای غرب) رسیدگی کند و ترتیب اثر بدهد.

شش قدرت جهانی که با هماهنگی اتحادیه اروپا و به سرپرستی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در مذاکرات حضور دارند احتمال پیشرفت و گشایش در این گفتگوها را ضعیف دانستند ولی ابراز امیدواری کردند این گفتگوها به تماسهای منظم دو طرف بینجامد از این رو مهمترین ماحصل دیدارهای امروز تصمیم گیری درباره دیدار دوباره طرفها و زمان این دیدارها بود.

یک دیپلمات اروپایی نیزر در این رابطه گفت که ما همگی اعلام کرده ایم که مذاکرات امروز نقطه شروع بود و هدف این است که دیدار دیگری برگزار شود و در آن ما بتوانیم مسائلی را مطرح کنیم.


© 2010 - الف





پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats