۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

قدرتهای جهانی و ایران بر روی فعالیتهای هسته ای بحث می کنند

سعید جلیلی در مذاکرات ژنو
شش قدرت جهانی ، نخستین بار پس از حدود یک سال وقفه ، در روز دوشنبه ، گفتگو با ایران را از سر گرفتند . آنها امیدوارند که نشستهای جاری به مذاکرات جدیدی بر روی برنامه های هسته ای که غرب معتقد است در راستای ساخت بمب اتمی است ، منجر شود . 
در شامگاه این نشست در ژنو ، ایران خبر از گامی بزرگ در فعالیتهای هسته ایش داد . این خبر بدان معناست که ایران در صدد عقب نشینی در مبارزه ی طولانی مدت خود بر روی آنچه که اصرار دارد نقشه صلح آمیز هسته ای است ، نمی باشد . 
شش قدرت جهانی -انگلستان ، آمریکا ، چین ، فرانسه ، آلمان و روسیه - پیشرفت قابل ملاحظه ای را از این گفتگوها انتظار ندارند . سیاستمداران می گویند توافق برای گفتگوهای اساسی تر در اوایل سال بعد ، می تواند علامتی از یک پیشرفت باشد . 
یک منبع از اتحادیه اروپا گفت که « شروع خوبی بوده است . محدوده ای از فعالیتها شامل فعالیتهای هسته ای ، مشخص شده و گفتگو ها در جلسات بعد از ظهر پیگیری خواهد شد . 
محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران ، در هفته ی گذشته گفت که موضوع غنی سازی هسته ای ، در ژنو مورد بحث نخواهد بود . 
منوچهر متکی ، وزیر امور خارجه ایران ، در جریان دیدار از آتن ، در گفتگو با خبرنگاران گفت : « امیدواریم که گفتگوها و مذاکراتی که امروز آغاز شده ، به شیوه ای سودمند تداوم یافته و به افق مثبتی دست یابد . » 
سعید جلیلی ، مذاکره کننده هسته ای ایران و کاترین اشتون ، از اتحادیه ی اروپا به نمایندگی از شش قدرت جهانی ، صبح امروز به مدت دو ساعت و نیم به گفتگو با یکدیگر پرداختند . 
یکسری مذاکرات و گفتگوهای دوجانبه نیز برای بعد از ظهر برنامه ریزی شد. مشخص نیست که آیا گفتگوهای دوجانبه ای بین ایران و آمریکا خواهد بود یا خیر ؟ 
قدرتهای غربی خواهان تعلیق فعالیتهای غنی سازی هسته ای ایران هستند . فعالیتهایی که می تواند برای تولید سوخت برای راکتورهای هسته ای بکار رود و یا با ارتقاء به درجات بالاتر برای تولید مواد بمب اتمی بکار گرفته شود . 
یک مقام اروپایی می گوید قدرتهای غربی پذیرفته اند که ایران نسبت به پرسشهای مرتبط با برنامه هسته ایش که تا کنون بی پاسخ مانده اند ، شفاف سازی کند . 
یک مقام که خواست نامش فاش نشود ، به رویترز گفت : « انتخابهای ایران کاملا واضح و مشخص است ، می تواند به انزوای رو به رشد خود ادامه دهد و یا به مذاکرات باز گردد » 
ایران مبارز می ماند . 
احمدی نژاد ، رفتارهای دوگانه ی غرب را محکوم کرد . 
او در نظراتی که بر روی وبسایت خود در روز دوشنبه منتشر کرد ، این سوال را مطرح نمود : « شما که هزاران بمب اتمی دارید ، پس چرا نگران این هستید که ایران در طول مدت زمان سه سال قادر به توسعه ی سلاح های هسته ای باشد ؟ » 
علی باقری ، جانشین رئیس هیات مذاکره کننده ی ایرانی گفت که این گفتگوها فراتر از فعالیتهای هسته ای و شامل مباحثی چون امنیت منطقه ای ، عراق ، افغانستان ، قاچاق مواد مخدر و تروریسم خواهد بود .
غرب ، در ماههای اخیر ، تحریم های ایران را تشدید کرده است و سیاستمداران غربی می گویند این فرایند به اقتصاد متکی به نفت ایران مطمه می زند . ایران هر گونه تاثیر گذاری این اقدامات را رد می کند .
آمریکا هشدار داده که اگر تهران به غنی سازی هسته ای خود ادامه می دهد ، فشارها افزایش یافته و ایران منزوی تر خواهد شد . واشنگتن می گوید که همه گزینه ها از جمله گزینه ی نظامی بر روی میز باقی می ماند و در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک ، حمله ی نظامی دشمن اصلی ایران ، یعنی اسرائیل نیز غیر محتمل نخواهد بود .
بر اساس اسناد دیپلماتیک که از آمریکا درز کرده ، همسایگان عرب تهران در حاشیه ی خلیج ( فارس ) ، نیز نگران توانایی بالقوه ی ایران هسته ای بوده و عربستان صعودی به طور مکرر و مصرا از آمریکا خواسته که تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کند .
حاکمان تندروی ایران که به دنبال جلب حمایت ملی گرایان و منحرف کردن توجهات به گلایه های اقتصادی است ، مبارز می ماند .
روز یکشنبه ، رییس انرژی هسته ای ایران ، علی اکبر صالحی گفت ایران با استفاده از کنستانتره اورانیوم داخلی که بعنوان کیک زرد شناخته می شود برای اولین بار در یک فعالیت هسته ای استفاده نموده و تکیه بر واردات مواد تشکیل دهنده برای سوخت هسته ای به پایان رسیده است .
زمانبندی اعلام این خبر ، نشان از آن دارد که تهران قصد ادامه نقشه هایش را دارد .
قتل هفته ی گذشته ی یک دانشمند هسته ای در تهران ، سبب نکوهش سرویس های اطلاعاتی غرب توسط ایران شده ، می تواند فضای این گفتگوها را ابری نماید .
احمدی نژاد گفت : « آمریکا از دیکتاتوری ترین دیکتاتورها هم بدتر است » . او گفت : « آنها دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند . زیرا آنقدر قدرتمند نیستند که بتوانند با ملت ایران مقابله کنند . آنها فکر می کنند با ترور این عزیزان ، ملت عقب نشینی خواهد کرد . »




پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats