۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

توافق ایران و قدرتهای جهانی بر نشست مجدد مذاکره هسته ای


ژنو ، 7 دسامبر 2010، 16 آذر 1389
قدرتهای جهانی و ایران در روز سه شنبه ، توافق کردند که در ماه آتی ، نشست مجددی داشته باشند که این پیشرفت بزرگی بوده که هر دو طرف پذیرفته اند که بن بست مذاکرات هسته ای ایران ، شکسته شود .
رئیس جمهور محمود احمدی نژاد در تاکید بر چگونگی فاصله دو طرف گفت که مذاکرات در شرایطی می تواند انجام شود که تحریم های اعمال شده بر علیه ایران برداشته شود ، قدرتهای بزرگ خواهان مشاهده ی پیشرفت ، قبل از لغو تحریم ها هستند .
کاترین اشتون ، رئیس رابط خارجی اتحادیه اروپا گفت که ایران و شش قدرت جهانی ، در تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای تداوم مذاکرات در استانبول در ماه زانویه برای گفتگو در خصوص نگرانی های اساسی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران هستند .
این در حالی است که رئیس مذاکره کننده هسته ای ایران ، سعید جلیلی گفت که تهران ، تحت فشار ، حاضر به مذاکره نیست .
اشتون در یک کنفرانس خبری گفت « ما و ایران بر روی تداوم مذاکرات در ماه ژانویه در استانبول یعنی مکانیکه برای مباحثه پیرامون نظریات کاربردی و راههای همکاری به سوی رفع نگرانی های اصلی فعالیتهای هسته ای در نظر گرفته شده ، توافق کردیم . »
اتحادیه اروپا به نیابت از شش قدرت جهانی - آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلستان ، فرانسه و آلمان - هماهنگی مذاکرات با ایران در رابطه با فعالیتهای هسته ایش را بر عهده دارد .
اشتون گفت که قدرتهای جهانی در صدد دستیابی به راهی برای رفع نگرانی های جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته ایران هستند .
در این مذاکرات دو روزه ، قدرتهای جهانی توافق کردند که با اعمال فشارهای هماهنگ ، ایران را وادار به پذیرش مذاکره پیرامون فعالیتهای هسته ایش نمایند . فعالیتهایی که از نظر غرب ، مظنون به ساخت بمب های اتمی است .
یک مقام رسمی اتحادیه ی اروپا گفت : « من از این گفتگوها ، بعنوان یک گفتگوی ثمربخش یاد نمی کنم . ولی این یک نقطه شروع بود . » او افزود : « این چنین مشکل بزرگی را نباید انتظار داشت که در طی دو روز حل شود . این مشکل کوچکی نیست »
این مقام رسمی گفت که : « سوابق به گونه ای است که شما نمی توانید خوشبین باشید . ولی نشانه ای نیز وجود ندارد که بعنوان شکست تلقی گردد » . او گفت که « مشکل اینجاست که سطح اعتماد آنقدر پایین است که می تواند از هر جایی بغیر از کره شمالی گرفته شود . »
ایران مجددا تبیین کرد که در مذاکرات ، عقب نشینی نخواهد کرد که این مساله به طور بالقوه می تواند جرقه ی یک درگیری نظامی در خاورمیانه با عواقب وخیم جهانی را بزند .
رئیس مذاکره کننده ی هسته ای ایران ، سعید جلیلی در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت ما بر سر حقوق هسته ای ایران مذاکره نخواهیم کرد و هرگز هیچگونه فشاری را نخواهیم پذیرفت .
او گفت « فقط دیکتاتورها تلاش می کنند تا چیزهایی را به کشورهای دیگر دیکته کنند ... چنانچه فشارها تداوم یابد ، ایران به مذاکره ادامه نمی دهد »
فشار تحریم ها
احمدی نژاد در یک سخنرانی در ایران از قدرتهای جهانی خواست که حقوق ملی ایران را به طور کلی به رسمیت بشناسند و گفت در غیر اینصورت بجز پشیمانی چیزی نصیب آنها نخواهد شد .
قدرتهای غربی خواهان آن هستند که ایران فعالیتهای غنی سازی هسته ای خود را که می تواند برای فعالیتهای صلح آمیز و همچنین فعالیتهای نظامی به کار گرفته شود ، متوقف کند ولی ایران مکررا از انجام چنین کاری سر باز زده است .
ایران اصرار دارد که فعالیتهای هسته ایش در راستای تولید نیروی برق بوده که بدینطریق می تواند ذخایر نفت بیشتری را صادر کند .
شش قدرت جهانی ، انتظار چندانی از این مذاکرات که پس از حدود یکسال برگزار می شود ، ندارند و لیکن امیدوارند که این مذاکرات منجربه یک تماس منظم گردد .
ایران ، در آستانه ی مذاکرات ، دستیابی به یک موفقیت هسته ای را اعلام کرد در حالیکه تحت فشارهای فزاینده تحریم های غرب بوده است . ایران با رد تاثیر گذاری این تحریم ها می گوید که تحریم های تجاری و غیر تجاری که از سال 1979 و پس از سرنگونی شاه تحت حمایت آمریکا ، به این کشور تحمیل شده ، آن را قوی تر کرده است .
این چنین اظهاراتی از سوی تهران ، پذیرفته است . ولی کارشناسان و دیپلماتها ، بعید می دانند که فشارهای خاریجی به تنهایی بتواند ایران را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کند . برخی نیز معتقدند که ممکن است قدرتهای بزرگ وادار به مصالحه و سازش شوند .





پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats