۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

کرب زنی در لاهیجان

تصویری از کرب زنی در ماه محرم در لاهیجان


كرب زنی كه تا بحال استانها و شهر های مختلفی خواستن به نام خودشون ثبت كنن كه از جمله میشه به استان مازندران و اصفهان اشاره كرد.
ولی هر ساله این عزاداران محله شعربافان لاهیجان هستن كه تو راه رفتن به مشهد در محله ای از مازندران لحظاتی عزاداری میكنن و بعد هم در مشهد در حرم آقا امام رضا.البته گفته میشه در یكی از روستاه های اصفهان هم چنین عزاداری نیز انجام میشه .
این عزاداری به وسیله 2تكه چوب كه قبلش تراش خورده و از روزها قبل روغن كاری شده انجام میشود و اشعاری در آن استفاده میشه كه بسیار زیباست و اشعار بصورت سوال و جواب هستش كه عده ای در وسط میپرسن و كرب زن ها جواب میدن و نكته جالب در این عزاداری استفاده نكردن از بلند گو هستش و فقط صدای كرب زنان و كرب هستش كه بگوش میرسه.این عزاداری اشاره به اتفاقات بعد از واقعه كربلا داره.
در آن زمان وقتی حضرت زینب خواستن سخرانی كنن و یزید و یزیدیان رو رسوا كنن لشگر دشمن برای اینكه صدای حضرت زینب به مردم نرسه 2تكه سنگ برداشته و بهم میكوبیدند و یكی از دلایل استفاده نكردن از بلندگو و سیستم پخش همین است.
در این نوع عزاداری كه انسانها صدمه ای به خودشون نمیزنن و فقط تكه های چوب رو یك بار پشت گردن و یكبار در وسط پا بهم میكوبند یك خلوص نیت و ریتم زیبایی وجود داره و زمانی كه به محله ای وارد میشوند فقط صدای ریتم تق تق كرب و صدای ضعیف كرب زنان كه جواب میدهند به گوش میرسه.
این توضیح كوتاه و مختصری بود برای كسانی كه تا بحال این نوع عزاداریو ندیدن و پیشنهاد میدم حتما ببینن



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats