۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

واکسن سرطان سینه

سرطان پستان شايع‌ترين سرطان زنان است که دانشمندان هميشه در تلاش بوده‌اند راهي براي پيشگيري از آن بيابند. به نظر مي‌رسد اکنون اميدهايي به‌وجود آمده که بتوان با تلقيح يک واکسن از اين بيماري پيشگيري کرد....
آزمايش باليني يک واکسن طراحي‌شده براي پيشگيري از سرطان پستان به زودي آغاز مي‌شود. گفته مي‌شود امتحان باليني واکسني که براي محافظت از زنان در مقابل سرطان پستان طراحي شده، طي 2سال آينده آغاز خواهد شد. مراحل توليد اين واکسن هنوز به پايان نرسيده اما کارايي آن، پزشکاني را که اين واکسن را روي حيوانات مستعد ابتلا به سرطان آزمايش کرده‌اند، تحت تاثير قرار داده است.
پژوهشگران مي‌گويند اگر اين واکسن روي انسان‌ها هم موثر باشد، پزشکان مي‌توانند تزريق آن را به زناني که در ميانه دهه 40 زندگي هستند، يعني زماني که در آن خطر سرطان پستان شروع به افزايش سريع مي‌کند، توصيه کنند.
وينسنت توهي، متخصص ايمني‌شناسي در کلينيک کليولند اوهايوي آمريکا، سرپرست گروهي است که در حال توليد اين واکسن هستند. او در اين باره مي‌گويد: «به نظر ما اين واکسن مي‌تواند محافظت قابل توجهي در مقابل سرطان پستان ايجاد کند. به عقيده ما سرطان پستان يک بيماري کاملا قابل‌پيشگيري است.»
واکسن چگونه عمل مي‌کند؟
ساخت واکسن‌هاي موثر براي سرطان‌ها تا به حال با اشکال روبه‌رو بوده است؛ دست‌کم به اين علت که سلول‌هاي توموري به‌طور قابل‌توجهي شبيه بافت‌هاي سالم هستند.
يک واکسن ضدسرطان که طراحي مناسبي نداشته باشد، مي‌تواند دستگاه ايمني را بر ضد ساير بخش‌هاي بدن برانگيزد و به جاي نفع رساندن به بيمار، او را دچار آسيب کند. يک مشکل ديگر هم آن است که در بسياري از سرطان‌ها با رشد تومور دستگاه ايمني فرد تضعيف مي‌شود.
واکسني که اين گروه پژوهشگران در حال توليد آن هستند، باعث مي‌شد دستگاه ايمني به يک پروتئين خاص که در اغلب سلول‌هاي سرطاني پستان و نيز در بافت‌ پستاني زنان شيرده يافت مي‌شود، حمله کند. بنابراين، اين واکسن تنها براي زناني قابل استفاده است که قصد ندارند در آينده شير خودشان را به نوزادشان بدهند. توهي مي‌گويد: «درصد زناني که پس از 40 سالگي بچه‌دار مي‌شوند و لازم است به بچه‌شان شير مادر بدهند، اندک است. بنابراين ما از اين مرحله به بعد از زندگي واکسن را به آنها خواهيم داد.»
اين سرطان از کجا مي‌آيد؟
سرطان پستان شايع‌ترين سرطان در زنان است. علت دقيق سرطان پستان در زنان کاملا مشخص نيست، اما تغييرات هورموني، عوامل ژنتيکي، سابقه خانوادگي سرطان پستان، سيگار کشيدن و مصرف مشروبات الکلي عواملي هستند که خطر ابتلاي سرطان پستان را مي‌افزايند. چاقي و درمان جايگزيني هورموني پس از يائسگي احتمال ابتلا به سرطان پستان را مي‌افزايد و بچه‌دار شدن خطر سرطان پستان را کاهش مي‌دهد.
موش‌ها با اين واکسن مصون شدند
پژوهشگران، اين واکسن را روي موش‌هايي که مستعد سرطان پستان شده بودند، آزمايش کرده‌اند. معمولا اين موش‌ها در طول 10ماه پس از تولد دچار تومورهاي بزرگ پستاني مي‌شوند.
پژوهشگران، اين واکسن را که از يک پروتئين هدف به نام آلفا لاکتالبومين و يک ماده شيميايي به نام آدجوان- تشديدکننده پاسخ دستگاه ايمني به واکسن- تشکيل شده بود، به 6 موش تلقيح کردند و به 6 موش ديگر يک تزريق بي‌اثر انجام دادند. همه اين موش‌هاي 2ماهه، هنگامي که به آنها واکسن زده شد، عاري از سرطان بودند. پس از 10 ماه، همه موش‌هايي که تزريق بي‌اثر دريافت کرده بودند، دچار تومورهاي سرطاني وخيم شدند. اما هيچ‌يک از موش‌هايي که واکسن به آنها تلقيح شده بود، نشانه‌اي از تومور در بافت پستاني آنها مشاهده نشد.
بررسي‌هاي قبلي نشان مي‌دهد که 50 تا 70 درصد سلول‌هاي سرطاني پستان داراي پروتئيني به نام لاکتالبومين هستند که اين واکسن، آن را هدف قرار مي‌دهد. بنابراين اين واکسن همه سلول‌‌هاي سرطاني را نابود نخواهد کرد. اما پژوهشگران کلينيک کليولند حدس مي‌زنند که درصد بسيار بيشتري از سلول‌هاي سرطاني پستان در حين رشد به طور گذرا اين پروتئين را توليد مي‌کنند. اگر نظر آنها درست باشد اين واکسن مي‌تواند بيش از حد انتظار موثر باشد. پژوهشگران اميدوارند که امتحان اين واکسن را در انسان‌ها آغاز کنند.
کارشنان معتقدند نتايج اين پژوهش مي‌تواند کاربردهاي مهمي در پيشگيري از سرطان پستان در آينده داشته باشد. البته آنها مي‌گويند توليد اين واکسن هنوز در مراحل ابتدايي است و بايد منتظر امتحان باليني اين واکسن در مقياس‌هاي بزرگ ماند تا معلوم شود که آيا اين واکسن در انسان‌ها موثر و بي‌خطر است. اما پيش از اينکه اين واکسن در دسترس قرار گيرد، زنان مي‌‌‌توانند با اقداماتي مانند کاهش وزن، ورزش کردن و سيگار نکشيدن خطر ابتلا به اين بيماري را در خود کاهش دهند.salamatiran.com
گردآوری :
گروه
اینترنتی نیک صالحی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats