۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

چگونه ضامن شویم ؟

امروز جمعی از دوستانمان نشسته بودیم که یکی از دوستان ، مشکلی را مطرح کرد که بواسطه ی ضمانت بانکی برای دریافت وام برای یکی دیگر از دوستانش برایش پیش آمده بود . 
او می گفت که ضامن یکی از دوستانش شده ، تا او از بانک وام بگیرد ، حالا او اقساطش را پرداخت نمی کند و بانک یقه ی ضامن را گرفته و حقوق ضامن را بطور ماهیانه کم می کند . 
در این بین ، دوست دیگرمان که فوق لیسانس حقوق است ، مطلب جالبی را عنوان کرد که بد نیست شما هم بدانید . 
او گفت هنگامی که میخواهید برای دریافت وام ، ضامن کسی بشوید ، ابتدا به طور دقیق و کامل از مبلغ وام و سود آن مطلع شوید . 
سپس بسته به اینکه چقدر به فرد مقابلتان اعتماد دارید و اینکه چه نوع برخوردی می خواهید با او داشته باشید ، بایستی نسبت به دریافت چک یا سفته از وی اقدام کنید . 
اگر میخواهید رفتار خوبی با او داشته باشید ، و به او اعتماد دارید ، فقط به مبلغ وام و سود بانکی آن از وی چک یا سفته دریافت کنید . 
یعنی اگر طرف 18 میلیون تومان وام می گیرد که 7 میلیون تومان هم سود آن است ، شما بایستی مبلغ 25 میلیون تومان از وی چک یا سفته بگیرید . این چک یا سفته را در روز مبادا ، و در صورت تاخیر در پرداخت اقساط ، به اجرا می گذارید .
اما برای احتیاط بیشتر ، به ازای تاخیر در پرداخت ها و سودهای اضافه ای که بعنوان جریمه در دوره ی طولانی اضافه خواهد شد و نیز برای اینکه در روز مبادا بتوانید چک را با مبلغ کمتر به « شرخر » بفروشید و ضمنا خسارتی هم نبینید ، چک را به مبلغ بیشتر از وام و سود آن دریافت می کنید . مثلا برای مبلغ ذکر شده ، چک یا سفته ی 30 میلیونی دریافت می کنید . در روز مبادا ، چک 30 میلیونی را به مبلغ 25 میلیون تومان یا هر مبلغی که میزان بدهی فرد به بانک است ، مثلا شاید قسمتی از اقساط را پرداخت کرده و فقط 20 میلیون تومان باقی مانده است . این چک یا سفته را به مبلغ 20 میلیون تومان به « شرخر » می فروشید و با این 20 میلیون تومان ، کلیه ی بدهی های آن آقا با بانک را بطور یکجا تسویه می کنید و حالا او میماند و « شرخر » .
شیوه ی جالبی بود . 
اینجوری دیگه هر کسی نمی تونه بیاد ازتون بخواد ضامنش بشید . 
می دونه که ضامن من ، حساب کتاب سرش می شه و اگه من بدقولی کنم توی حساب مالی خودم ، ضامن من بلده چطوری حالمو بگیره .



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند . 
  • اگر حوصله ی نظر دادن ندارید و یا اصلا نظری در این باره ندارید ، می توانید در قسمت « واکنش ها » در پایین همین متن ، فقط بر روی یک عبارت کلیک کرده و آن عبارت ، واکنش شما به این متن خواهد بود .                      

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats