۱۳۸۹ بهمن ۱۶, شنبه

مسافرکش های لاهیجان به رشت

شهر لاهیجان به لحاظ نزدیکی به رشت ، هر روزه شاهد خیل عظیمی از مسافرانی است که با استفاده از خودروهای مسافرکش شخصی ، مسیر لاهیجان به رشت را طی می کنند . 
خودروهایی که خود را خودروهای خطی می نامند ، در محل خاصی اطراف میدان شهدا حضور دارند و عده ای دلال هم در همان گوشه و کنار فریاد می زنند  « رشت ، رشت ، رشت » . 
و اینجا یک مساله ای هست و آن اینکه آیا در قرن 21 و در زمانه ای که همه جا سخن از دولت الکترونیک است و نظارتهای دولتی و امنیت اجتماعی و امثالهم ، چرا کسی نیست که به وضعیت این خودروهای مسافرکش شخصی رسیدگی کند . 
آیا هیچ ضمانتی هست که این افراد از سلامت روحی و روانی برخوردار باشند و یا اینکه دارای سوابق جنایی و قضایی نباشند ؟ 
آیا این رانندگان هیچ تعهدی در برابر سرنشینان خودروی خود دارند ؟ 
آیا در صورت بروز تصادف ، هیچگونه حقوقی به سرنشین تعلق خواهد گرفت ؟ 
تعهدات متقابل راننده و سرنشین در این میانه چیست ؟ 
مسلما هیچ نظارتی بر این روند وجود نداشته و همچنان مردم بایستی سردرگم باشند و در زمانیکه دولت و مسئولین از مردم می خواهند که به جای استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین ، از خودروهای عمومی استفاده کنند ، در مسیر لاهیجان به رشت ، حتی یک موسسه ی مسافربری ساماندهی شده وجود ندارد . 
حتی مینی بوسهایی که در این مسیر تردد دارند ، برابر یک روش سنتی به فعالیت مشغولند و اصلا نهادهای دولتی در این زمینه نظارتی نداشته و هیچ معیار و مقیاسی برای خودروهای بکار گرفته شده در این مسیر و نیز شرایط رانندگان و ... وجود ندارد . 
پلیس راه ، نظارتی بر این خودروهای شخصی ندارد . 
پلیس راه و یا راهنمایی و رانندگی ، هیچ نظارتی بر وضعیت مینی بوس های این مسیر ندارد . مینی بوس هایی که تا خرخره از مسافر لبریزند . مسافران در راهروی مینی بوس نیز نشسته اند . تعداد صندلی های مینی بوس بیش از اندازه و غیر استاندارد است . فاصله ی صندلی ها نیز غیراستاندارد و بسیار نزدیک به هم است . چه کسی مسئول نظارت بر این وضعیت است ؟ 
آیا اگر به جای این همه مشکل ، موی یک دختر بیرون بود ، آنگاه نیروی محترم انتظامی ، قاطعانه تر به آن رسیدگی نمی کرد ؟
از نیروی محترم و خدوم انتظامی انتظار می رود ، همچنان که در بخش مبارزه با مفاسد اجتماعی و مخصوصا مبارزه با بدحجابی ، قاطعانه وارد عمل شده و حتی از ورود مردان دارای پیراهن آستین کوتاه به کلانتری ها ممانعت به عمل می آورد ، لااقل در مواردی که به منافع مردم نیز مرتبط است ، همچنان قاطعانه وارد عمل شود . 
بخش دیگری که در این مسیر ، قابل توجه است ، میزان افزایش قیمت کرایه ها ، بعد از هدفمندی یارانه هاست . 
یارانه ها که افزایش یافت ، قیمت کرایه ی خودروهای مسافرکش شخصی این مسیر از 1250 تومان به 1400 تومان ارتقا یافت . 
قبلا آنها به جای 1250 تومان ، 1300 تومان کرایه می گرفتند . اکنون نیز به جای 1400 تومان ، 1500 تومان کرایه می گیرند . 
رانندگان این خودروها ، چنان حق به جانب این کار را می کنند که کسی جرات اعتراض را به خود نمی دهد . واقعا جای بسی تاسف است که در مواردی که حق مردم تضییع می شود ، نهادهای نظارتی دولتی ، کمترین دخالت را دارند .



پینوشت :
  • برای دیدن کلیه ی مطالب مربوط به یک موضوع در پایین همین مطلب و در قسمت برچسبها ، بر روی کلمه ی مربوطه کلیک کنید . 
  •  با کلیک بر روی کلمه ی « نظرات » در پایین همین متن ، می توانید نظرات و اندیشه های خود را در ارتباط با این نوشتار ، بنویسید ، تا هم من و هم دیگر خوانندگان ، از نظر شما بهره مند شوند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بازدیدکننده ی گرامی ، از اینکه بنده رو مفتخر به دریافت نظرات ارزشمند خودتون می کنید ، متشکرم . حسین حقگو

Free counter and web stats